
TopGear reed zojuist de vernieuwde Audi R8. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi R8
Uitvoering: 5.2 FSI V10 Plus
Locatie: Rimini Italië (circuit en openbare weg)
Weersomstandigheden: ronduit slecht
Wat reden we?
De vernieuwde Audi R8. We stuurden zowel met de 4.2 FSI V8 met 430 pk (leuk), de 5.2 FSI V10 met 525 pk (leuker) en de 5.2 FSI V10 Plus met 550 pk (leukst)
Beviel het?
Nee, totaal niet. Grapje. Hoewel. Het was snertweer in Italië en terwijl wij met de V10 Plus op het circuit van Rimini los mochten, brak de hel ook los. Slagregens, een drijfnatte baan: ook vierwielaandrijving helpt dan niet heel veel om snel te rijden. Laten we zeggen dat het net genoeg is om de auto heel te houden. Maar leuk was het zeker.
Nog bijzonderheden?
Ja en nee. Uiterlijk is de R8 nagenoeg hetzelfde gebleven, dat had wat ons betreft wel wat nadrukkelijker mogen veranderen. Aan de andere kant, waarom iets wijzigen dat al fraai is? Belangrijkste verandering is de versnellingsbak: voorheen was dat een R-tronic met enkele koppeling en die schakelde wat trager. Nu ligt er een aangepaste S-tronic met dubbele koppeling in en die is razendsnel. Dus eigenlijk is de R8 nu nog perfecter.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Drie modellen dus, de V8, de V10 en de V10 Plus, allen ook als Spider te krijgen. De V8 wordt standaard met een handbak geleverd – ook niet verkeerd. De prijs start bij 176.940 euro en daarmee concurreert ie met de Porsche 911 Carrera 4S.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Gewoon top. Vooral de V10 Plus die in 3,5 seconden van 0 naar 100 vliegt en een top van 317 km/u per uur haalt. Al hebben we beide waarden niet kunnen verifiëren, dat snap je.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
