Reclame voor reclame

De strijd om de Amerikaanse Superbowl gaat over twee weken tussen de New York Giants en New England Patriots. Het is waarschijnlijk ’s werelds grootste eendaagse sportevenement, een enorme happening die nu al zijn schaduw vooruit werpt.

Het is namelijk traditie dat grote bedrijven tijdens de Superbowl uitpakken met spectaculaire commercials. En dat kost een lieve duit, van het bedrag dat tijdens de Superbowl wordt betaald voor een minuutje reclame, kan een Afrikaans dorp een jaar lang eten. En dan nog blijft er genoeg over om medicijnen van te kopen. Dat geeft te denken, nietwaar?

Toch is het elk jaar weer een gekkenhuis als de reclamezendtijd moet worden volgeboekt. Gelukkig heeft Audi een plekje weten te bemachtigen tussen de adverteerders. Om daar maximaal profijt van te hebben, wordt nu al ruim aandacht besteed aan de nog uit te zenden reclamespot.

Dat wordt volgens Audi geen ordinaire advertentie, maar een statement over de Oude Wereld en de Nieuwe Wereld, een audiovisueel meesterwerk waarin beelden uit The Godfather worden aangewend om andere merken in de hoek te zetten. Met uiteraard een hoofdrol voor de R8. Deze staat geparkeerd voor een villa in Beverly Hills, een stulpje dat naar verluidt te koop staat voor 200 miljoen dollar. Om de beelden uit The Godfather te mogen gebruiken, betaalde Audi overigens al zo rond een miljoen dollar.

Wie zich registreert op audi.com, krijgt het filmpje al voor de Superbowl te zien. Het is te hopen dat Audi de volle aandacht krijgt, want fabrikanten als Toyota, General Motors en Nissan blijven natuurlijk niet achter. Ook die gaan proberen tijdens de wedstrijd hun producten te slijten. Het gevolg: een wedstrijd die door de vele reclames meer stilligt, dan dat er wat gebeurt. En in Afrika kijkt er niemand.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken