Audi RS 3: 1e rij-indruk

De nieuwe Audi RS 3 is meer veranderd dan je denkt, hoe bevalt dat?

Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Foto('s): AudiAudi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3
Audi RS 3

TopGear stapt net uit de nieuwe Audi RS 3. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Audi RS 3
Uitvoering: Sedan en Sportback
Locatie: Athene, Griekenland
Weersomstandigheden: zonnig, 26 graden – we gaan het missen, de komende maanden…

Ah, de nieuwe Audi RS 3!

Yep! Het bommetje is terug en hij is, vindt Audi, beter dan ooit tevoren. Nou zou het raar zijn als ze dat niet zeiden, maar dit keer hebben ze alle reden om dat te zeggen.

Hoezo dat?

Nou, ze zijn nogal met hem aan de slag gegaan. Het vermogen van de fenomenale vijfcilinder blijft 400 pk, maar het koppel stijgt met 20 Nm naar 500. Daarnaast komt alle power eerder in zijn volle hevigheid beschikbaar en dreunt ook langer door. Maar dat is verre van het belangrijkste.

Oh?

Verreweg de belangrijkste wijziging aan de Audi RS 3 is de Torque Splitter. Het is een grotendeels elektronisch systeem dat de helft van het vermogen (de andere helft gaat altijd naar de voorwielen) over de twee achterwielen kan verdelen. Eventueel zelfs 100 procent naar één achterwiel. Dat betekent dat de RS 3 nu veel beter een bocht uit te sturen is: er gaat dan veel vermogen naar het buitenste achterwiel, dat je als het ware de bocht uit duwt. Wat weer betekent dat je veel minder last hebt van hét grote probleem van eerdere RS 3’s: epische hoeveelheden onderstuur.

En, werkt het?

Nou en of het werkt. Zeker omdat ze het als een soort extra aan de rijmodi hebben toegevoegd. Daar heb je er nu niet minder dan zeven van. Naast de gebruikelijke Efficiency, Comfort, Dynamic et cetera, zijn er nu RS Performance en Torque Rear. In de eerste van die twee modi gaat het ESP wat ‘losser’ en wordt je actief geholpen om de bocht door te komen. In de tweede is alles los en gaat er zo veel mogelijk naar achteren. En zou je zelfs moeten kunnen driften.

Driften? In een Audi RS 3?

Ja, nou ja: het blijft klierig, hoor. Er blijft natuurlijk altijd vermogen naar de voorwielen gaan, dus mensen die met een BMW 318 een driftcursus hebben gedaan, zullen bedrogen uitkomen. Maar het kán, al heb je er beduidend meer ruimte voor nodig dan dat haakse bochtje bij jou in de buurt.

Dus, wat vind je van de nieuwe Audi RS 3?

Blijft een topding. Hij is inderdaad beter dan ooit tevoren, heel makkelijk om hard te rijden en beduidend minder onderstuurd. Hij is echt een heel stuk leuker geworden. En die vijfcilinder blijft een juweel. Geen ‘juweeltje’ – een juweel. Wát een klank, wat een kracht, wat een motor. Pak hem, nu het nog kan.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken