‘Verdomd gecompliceerd’, noemt Daniel Abt de ombouw van Audi RS 6 naar Audi RS 6-E. Het resultaat is dan ook verdomd indrukwekkend. Abt gebruikt kennis uit de Formule E om de eerste hybride Audi RS 6 te bouwen.
Abt pakt een Audi RS 6 en pompt het vermogen van 560 pk alvast op naar 730 pk. Daarna knopen ze een elektromotor van 288 pk aan de cardanas. Achterin plaatst Abt onder een plexiglas afdekplaat een accupakket van 13 kWh. De elektromotor zit ergens in het midden van de auto. De techniek voegt in totaal 200 kilo toe.
Via een knop op het stuur kun je de elektropower loslaten – maar wel pas boven de 100 km/u. De totale power is vanaf dat moment 1.018 pk en 1.291 Nm. Daarna sprint de Audi door naar 320 km/u. Op minuut 13 van de onderstaande video geeft Daniel Abt een demonstratie – en dat gaat toch wel donders snel. Het sprintje van 0 naar 100 km/u (dus puur op V8-power) duurt slechts 3,3 seconden.
Bij remmen wint de Audi RS 6-E van Abt energie terug. Het is dus geen plug-in hybride. Nieuwe dempers en veren van KW zorgen ervoor dat de RS 6-E prima blijft rijden ondanks het extra gewicht. Ook blijft het voorlopig bij een prototype. Je kunt nog niet aankloppen bij Abt voor een pakketje, al geeft de tuner wel aan dat dit wellicht de toekomst van tuning is.
Reacties