
De namen worden er niet beter op, maar de auto’s wel. Dit is de Audi RS e-tron GT, het eerste volledige elektrische model van de RS-divisie. Het is bovendien niet alleen een RS (dus de sportiefste der Audi’s), maar ook een Gran Turismo. Om het nog verwarrender te maken, toont Audi hem nu met camouflage, terwijl de auto in 2018 zonder bestickering onthuld werd als prototype. Tony Stark reed er zelfs al mee in Endgame (maar dan met motorgeluid, gek genoeg). Wees gerust, we gaan het even wat makkelijker maken.
De Audi RS e-tron GT is een Porsche Taycan met een Audi-koets, en dan net iets minder krachtig. Dat is het eigenlijk. De accu meet 93,4 kWh, het vermogen is 598 pk, of 646 pk als je de overboost-functie (die de Taycan ook heeft) gebruikt. Het koppel is 830 Nm en de 0-100-tijd is minder dan 3,5 seconden. De top is een Duitse 250 km/u. Net als bij de Porsche Taycan komen er op een later moment ook minder overdreven versies, met verstandigere vermogenscijfers. De actieradius is nog niet bekend.
De Audi RS e-tron GT is technisch anders
De batterijen van de Audi RS e-tron GT zijn als een vlakke bodem verwerkt in de auto. De Audi e-tron (je weet wel, die SUV) had dat nog niet. De reden hierachter is dat de e-tron nog een tussenmodel is, dat staat op een oud platform dat is aangepast. De Audi RS e-tron GT is dus de eerste EV van Audi die vanaf het eerste punt als EV is ontwikkeld. Het kunstje met de drie elektromotoren van de e-tron S ga je dus ook niet terugzien op de elektrische RS.
Overigens komt Audi ook nog met een kleinere elektrische SUV, de Q4 e-tron. Deze stekkercrossover staat op hetzelfde MEB-platform als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3. Goed, we dwalen een beetje af. Wat je nog moet weten, is dat de Audi RS e-tron GT aan het einde van dit jaar in productie gaat in de fabriek waar ook de Audi R8 wordt gebouwd. Prijzen moeten nog volgen, maar liggen waarschijnlijk een stukje onder de prijs van de Taycan Turbo, die 158.000 euro kost.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Verschrikkelijke mooie auto meer kan ik er niet over zeggen