
De namen worden er niet beter op, maar de auto’s wel. Dit is de Audi RS e-tron GT, het eerste volledige elektrische model van de RS-divisie. Het is bovendien niet alleen een RS (dus de sportiefste der Audi’s), maar ook een Gran Turismo. Om het nog verwarrender te maken, toont Audi hem nu met camouflage, terwijl de auto in 2018 zonder bestickering onthuld werd als prototype. Tony Stark reed er zelfs al mee in Endgame (maar dan met motorgeluid, gek genoeg). Wees gerust, we gaan het even wat makkelijker maken.
De Audi RS e-tron GT is een Porsche Taycan met een Audi-koets, en dan net iets minder krachtig. Dat is het eigenlijk. De accu meet 93,4 kWh, het vermogen is 598 pk, of 646 pk als je de overboost-functie (die de Taycan ook heeft) gebruikt. Het koppel is 830 Nm en de 0-100-tijd is minder dan 3,5 seconden. De top is een Duitse 250 km/u. Net als bij de Porsche Taycan komen er op een later moment ook minder overdreven versies, met verstandigere vermogenscijfers. De actieradius is nog niet bekend.
De Audi RS e-tron GT is technisch anders
De batterijen van de Audi RS e-tron GT zijn als een vlakke bodem verwerkt in de auto. De Audi e-tron (je weet wel, die SUV) had dat nog niet. De reden hierachter is dat de e-tron nog een tussenmodel is, dat staat op een oud platform dat is aangepast. De Audi RS e-tron GT is dus de eerste EV van Audi die vanaf het eerste punt als EV is ontwikkeld. Het kunstje met de drie elektromotoren van de e-tron S ga je dus ook niet terugzien op de elektrische RS.
Overigens komt Audi ook nog met een kleinere elektrische SUV, de Q4 e-tron. Deze stekkercrossover staat op hetzelfde MEB-platform als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3. Goed, we dwalen een beetje af. Wat je nog moet weten, is dat de Audi RS e-tron GT aan het einde van dit jaar in productie gaat in de fabriek waar ook de Audi R8 wordt gebouwd. Prijzen moeten nog volgen, maar liggen waarschijnlijk een stukje onder de prijs van de Taycan Turbo, die 158.000 euro kost.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Audi RS e-tron GT: heel anders dan de Porsche Taycan?

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Verschrikkelijke mooie auto meer kan ik er niet over zeggen