Audi RS e-tron GT: de specificaties

De informatie over Audi's elektrische RS-model druppelt binnen

Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020)
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020) aan de kust
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020) op een landingsbaan
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020) op een Griekse weg
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020)
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020)
Foto('s): AudiAudi RS e-tron GT (2020) bij een villa
Audi RS e-tron GT (2020)
Audi RS e-tron GT (2020) aan de kust
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT (2020) op een landingsbaan
Audi RS e-tron GT (2020) op een Griekse weg
Audi RS e-tron GT (2020)
Audi RS e-tron GT (2020)
Audi RS e-tron GT (2020) bij een villa

De namen worden er niet beter op, maar de auto’s wel. Dit is de Audi RS e-tron GT, het eerste volledige elektrische model van de RS-divisie. Het is bovendien niet alleen een RS (dus de sportiefste der Audi’s), maar ook een Gran Turismo. Om het nog verwarrender te maken, toont Audi hem nu met camouflage, terwijl de auto in 2018 zonder bestickering onthuld werd als prototype. Tony Stark reed er zelfs al mee in Endgame (maar dan met motorgeluid, gek genoeg). Wees gerust, we gaan het even wat makkelijker maken.

De Audi RS e-tron GT is een Porsche Taycan met een Audi-koets, en dan net iets minder krachtig. Dat is het eigenlijk. De accu meet 93,4 kWh, het vermogen is 598 pk, of 646 pk als je de overboost-functie (die de Taycan ook heeft) gebruikt. Het koppel is 830 Nm en de 0-100-tijd is minder dan 3,5 seconden. De top is een Duitse 250 km/u. Net als bij de Porsche Taycan komen er op een later moment ook minder overdreven versies, met verstandigere vermogenscijfers. De actieradius is nog niet bekend.

De Audi RS e-tron GT is technisch anders

De batterijen van de Audi RS e-tron GT zijn als een vlakke bodem verwerkt in de auto. De Audi e-tron (je weet wel, die SUV) had dat nog niet. De reden hierachter is dat de e-tron nog een tussenmodel is, dat staat op een oud platform dat is aangepast. De Audi RS e-tron GT is dus de eerste EV van Audi die vanaf het eerste punt als EV is ontwikkeld. Het kunstje met de drie elektromotoren van de e-tron S ga je dus ook niet terugzien op de elektrische RS.

Overigens komt Audi ook nog met een kleinere elektrische SUV, de Q4 e-tron. Deze stekkercrossover staat op hetzelfde MEB-platform als bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3. Goed, we dwalen een beetje af. Wat je nog moet weten, is dat de Audi RS e-tron GT aan het einde van dit jaar in productie gaat in de fabriek waar ook de Audi R8 wordt gebouwd. Prijzen moeten nog volgen, maar liggen waarschijnlijk een stukje onder de prijs van de Taycan Turbo, die 158.000 euro kost.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws