Audi RS3 knalt je dromen binnen

Ontken maar niet dat ook jij al tijden naar de nieuwe RS3 uitkijkt als een kind naar de lokale kermis. Vandaag verlost Audi je uit je lijden: dit is hun nieuwe topper in het c-segment, de hete hatchback waar alle hete hatchbacks zeven kleuren uitlaatgassen voor uitstoten.

We kennen allemaal het vermogen van de sterkste premium hatchback van het moment, de Mercedes A 45 AMG: 360 pk. Logischerwijs moest Audi daaroverheen, dus haalt deze RS3 Sportback maar liefst 367 pk uit z'n 2,5-liter TFSI-vijfcilinder. Het breed uitgesmeerde koppel is misselijkmakend – 465 Nm, van 1.625 tot 5.550 toeren per minuut – en de prestatiecijfers ook: van 0 naar 100 km/u gaat de RS3 in 4,3 seconden, een tijd die nog niet zo lang geleden was voorbehouden aan pure supercars. Z'n topsnelheid? Begrensd op 250 km/u natuurlijk, maar als je het écht wilt, kan Audi de elektronica voor je oprekken tot 280 km/u.

Nu denk je misschien dat zo'n vijfcilinder eigenlijk niet meer kan in 2015, maar het milieu heeft over deze Audi niks te klagen: een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km (10 procent zuiniger dan de vorige RS3) en een CO2-uitstoot van 189 g/km is voor een auto met deze prestaties keurig te noemen. Uiteraard beschikt de RS3 over variabele vierwielaandrijving, compleet met een nieuw ontwikkelde koppeling op de achteras zodat deze tussen de 50 en 100 procent van de aandrijfkrachten aankan. Audi zegt hierover: 'Op ondergronden met weinig grip kunnen bestuurders de auto desgewenst zelfs in een gecontroleerde drift dirigeren.' Dat vraagt om een uitgebreide testsessie.

Ook het onderstel (zowel standaard als optioneel adaptief) en de besturing werden uitvoerig door de RS-divisie onder handen genomen. De RS3 ligt 25 millimeter dichter bij het asfalt en heeft een stel kloeke remmen (370 mm vóór), optioneel op te waarderen met klauwen met acht zuigers en koolstof-keramische schijven. Dat laatste is een primeur in het segment. Zijn de uiterlijke RS-opblaaszaken niet genoeg om je visueel tevreden te stellen, dan heeft Audi tevens een stel koolstofvezel kuipstoelen in de aanbieding die er dik uitzien en bovendien per stuk 7 kilo lichter zijn.

We verwachten dat de nieuwe RS3 binnenkort bij de Audi-dealers zal staan. De prijzen zijn nog niet bekend.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken