Bestickering op raceauto’s is een noodzakelijk kwaad. Racen kost nog meer dan een gemiddelde verslaving, en dus heb je (nou ja, types als wij wel) sponsors nodig. Een naakte raceauto zonder bestickering zien, is dan ook een ware traktatie. Het geeft hetzelfde voldane gevoel als je een YouTube-video start zonder dat er zo’n irritante preroll voor komt. Zo ook deze bijzonder brute Audi RS3 LMS. Kenteken erop knallen (taxiplaten mag ook) en parkeer ‘m maar voor de deur. Beter dan de gemiddelde popnagel-unit van Liberty Walk.

De Audi RS3 LMS zonder stickers ziet er zeer smakelijk uit, maar is eigenlijk een schaap in wolfskleren. Nee, niet andersom. De Audi RS3 LMS is zelfs langzamer dan de straat-RS3. De vijfcilinder verdwijnt en is vervangen door de viercilinder uit bijvoorbeeld de Golf GTI. Dit blok wordt ook in de Audi TT Cup gebruikt. Waarom pakt Audi een kleinere motor? Simpel: groter mag niet van het TCR-reglement. Ook de quattro-vierwielaandrijving is foetsie. De aandrijving gaat over de voorwielen. Wederom: regeltjes.

Hoe snel is de Audi RS3 LMS zonder stickers dan?

De 2.0 TFSI produceert 330 pk en daarmee schiet de RS3 LMS in 4,5 seconden naar de 100 km/u. De veiligheidsuitrusting omvat een FIA-goedgekeurde brandstoftank, een veiligheidskooi, een veiligheidsstoel, FIA-veiligheidsnetten aan beide zijden en een reddingsluik in het dak.

Bas Koeten Racing haalde als eerste Nederlandse raceteam gisteren twee nieuwe Audi’s RS3 LMS op. Daar schoot het team direct ook deze toffe platen van onbestickerde exemplaren. Wil jij de auto van dichtbij zien? Hij staat 28 januari op de Racing Expo in Leeuwarden.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear