Audi RS3 Sportback: 1e rij-indruk

TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe Audi RS3 Sportback. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Audi RS3 Sportback
Uitvoering: er is er maar één
Locatie: Rome, Italië
Weersomstandigheden: zonnig, droog, graad of 20: ideaal dus

Wat reden we?
De snelste en bruutste uitvoering van Audi's kleine middenklasser, de A3 Sportback. Hij is sterker dan ooit tevoren en zou het dus moeiteloos moeten kunnen opnemen tegen verse concurrenten als de Mercedes A AMG's, BMW's M135i en, vooruit, de komende Ford Focus RS.

En, beviel het?
Zeg dat wel. Niet dat we daar heel erg ons best voor hoefden te doen: met 367 pk (27 meer dan voorheen), 465 Nm, vierwielaandrijving en een sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden is pret eerder een gegeven dan iets waarnaar je op zoek moet. De vijfcilinder met turbo is niet alleen de krachtigste die Audi ooit in een productie-auto hing, maar vooral ook de gretigste. Die maximale trekkracht is al bij 1.625 toeren per minuut helemaal wakker, en vanaf dat moment sleurt en brult de motor de rest van de auto haast genadeloos voort. Hij produceert daarbij een al even meedogenloze hoeveelheid heerlijke herrie (wel even de sportuitlaat bestellen, want die is niet standaard), die zonder meer één van de topattracties van de RS3 is.

Nog bijzonderheden?
Het meest indrukwekkend is de grip van de RS3 – er lijkt werkelijk geen eind aan te komen. Ophanging, vierwielaandrijving, versnellingsbak en elektronica zijn allemaal aangepast, vooral om de auto een wat speelser karakter te geven dan met de vorige RS3 het geval was. Dat is aardig gelukt – de vorige leed een beetje aan dat wonderlijke syndroom dat een auto bijna té goed is, waardoor je het idee krijgt dat hij alles helemaal zelf doet. Deze voelt meer 'verbonden', zeker via zijn onderstel, dat aan de andere kant wel behoorlijk hard geveerd is; als het wegdek niet al te best is, zul je dat weten ook. Ook de besturing, hoewel bijzonder precies, had wel iets gevoeliger gemogen. Ook apart: hoewel de RS3 Sportback het absolute topmodel is en uitstekend in zijn spulletjes zit, is het aantal opties enorm. Sportuitlaat: extra. Magnetic Ride: extra. Die zilverkleurige accenten die je op de foto's in de grille en rond de uitlaten ziet: extra. Speciale sport-kuipstoelen die 7 kilo lichter zijn dan de (overigens uitstekende) stoelen: extra. Keramische remschijven: extra. Zelfs een licht- en regensensor zitten in een pakket (met onder meer MMI Navi Plus, achteruitrijcamera, B&O-audio en led-koplampen) waarvoor je nog 4.500 euro extra kunt aftikken…

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er is maar één RS3 die je direct na de AutoRAI kunt bestellen en die dan in juni leverbaar is. In Nederland kost de RS3 Sportback 68.000 euro, net iets meer dan een CLA 45 AMG Shooting Brake (66.595 euro) en een BMW M135i xDrive (62.639 euro).

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Het is weer een behoorlijk staaltje krachtpatserij dat Audi met deze RS3 Sportback de weg op stuurt. Hij is bloedsnel, klinkt en rijdt fantastisch en is speels maar safe. We hadden de vering graag iets minder hard en de besturing graag iets gevoeliger gezien, maar dat gaat om nuances. Het kost allemaal een aardige kluif, maar dan heb je ook écht wel wat.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken