
De Audi RS5 Cabrio is eindelijk hier. We hoopten ‘m eigenlijk voor de zomer al te zien, maar ach, dan zetten we wel gewoon de verwarming aan.
De technische details mogen geen verrassing zijn: een 4,2-liter V8 met 450 pk en 430 Nm, een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,9 seconden en een top die optioneel is op te krikken tot 280 km/u. Ondanks deze indrukwekkende cijfers heeft Audi het gemiddelde verbruik op 10,9 l/100 km weten te houden.
Achter de motor hangt een zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling, die standaard voorzien is van launch control en uiteraard op alle vier de wielen is aangesloten. Normaal gezien stuurt de RS5 60 procent van zijn krachten naar de achterwielen, maar dit kan indien nodig variëren van 30 tot 85 procent. De uitlaten zijn voorzien van de bekende klepjes om je kinderen ’s ochtends bij het wegrijden niet wakker te blêren en toch in een tunnel voor een feestje te kunnen zorgen.
Standaard is de RS5 Cabrio voorzien van Drive Select, waarmee je de respons van de besturing, transmissie en gaspedaal kunt instellen. Een adaptief onderstel is een optie, evenals een sportdifferentieel, dynamische besturing, volautomatische airco en veiligheidssnufjes als adaptieve cruisecontrole en rijbaanassistentie.
De RS5 Cabrio wordt eind september voor het eerst aan het publiek getoond op de autoshow van Parijs. In het voorjaar van 2013 – dus toch nog op tijd voor de zomer – staat ie bij de dealer.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten
