
De Audi RS5 Cabrio is eindelijk hier. We hoopten ‘m eigenlijk voor de zomer al te zien, maar ach, dan zetten we wel gewoon de verwarming aan.
De technische details mogen geen verrassing zijn: een 4,2-liter V8 met 450 pk en 430 Nm, een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,9 seconden en een top die optioneel is op te krikken tot 280 km/u. Ondanks deze indrukwekkende cijfers heeft Audi het gemiddelde verbruik op 10,9 l/100 km weten te houden.
Achter de motor hangt een zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling, die standaard voorzien is van launch control en uiteraard op alle vier de wielen is aangesloten. Normaal gezien stuurt de RS5 60 procent van zijn krachten naar de achterwielen, maar dit kan indien nodig variëren van 30 tot 85 procent. De uitlaten zijn voorzien van de bekende klepjes om je kinderen ’s ochtends bij het wegrijden niet wakker te blêren en toch in een tunnel voor een feestje te kunnen zorgen.
Standaard is de RS5 Cabrio voorzien van Drive Select, waarmee je de respons van de besturing, transmissie en gaspedaal kunt instellen. Een adaptief onderstel is een optie, evenals een sportdifferentieel, dynamische besturing, volautomatische airco en veiligheidssnufjes als adaptieve cruisecontrole en rijbaanassistentie.
De RS5 Cabrio wordt eind september voor het eerst aan het publiek getoond op de autoshow van Parijs. In het voorjaar van 2013 – dus toch nog op tijd voor de zomer – staat ie bij de dealer.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt
