
De Audi RS5 Cabrio is eindelijk hier. We hoopten ‘m eigenlijk voor de zomer al te zien, maar ach, dan zetten we wel gewoon de verwarming aan.
De technische details mogen geen verrassing zijn: een 4,2-liter V8 met 450 pk en 430 Nm, een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,9 seconden en een top die optioneel is op te krikken tot 280 km/u. Ondanks deze indrukwekkende cijfers heeft Audi het gemiddelde verbruik op 10,9 l/100 km weten te houden.
Achter de motor hangt een zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling, die standaard voorzien is van launch control en uiteraard op alle vier de wielen is aangesloten. Normaal gezien stuurt de RS5 60 procent van zijn krachten naar de achterwielen, maar dit kan indien nodig variëren van 30 tot 85 procent. De uitlaten zijn voorzien van de bekende klepjes om je kinderen ’s ochtends bij het wegrijden niet wakker te blêren en toch in een tunnel voor een feestje te kunnen zorgen.
Standaard is de RS5 Cabrio voorzien van Drive Select, waarmee je de respons van de besturing, transmissie en gaspedaal kunt instellen. Een adaptief onderstel is een optie, evenals een sportdifferentieel, dynamische besturing, volautomatische airco en veiligheidssnufjes als adaptieve cruisecontrole en rijbaanassistentie.
De RS5 Cabrio wordt eind september voor het eerst aan het publiek getoond op de autoshow van Parijs. In het voorjaar van 2013 – dus toch nog op tijd voor de zomer – staat ie bij de dealer.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
