
Na het vroegtijdig lekken van de brochure heeft Audi snel besloten om de RS5 dan maar officieel bekend te maken. Vervelend hè, die internetjes.
De RS5 blijkt geen kinderachtige specificaties te hebben: zijn behoorlijk opgepepte 4.2 FSI V8 levert 450 pk en 430 Nm. Het topvermogen komt los bij 8.250 toeren, lekker M3-achtig hoog dus. We konden erop wachten: een handbak is niet leverbaar, het is nu alles dsg-transmissie wat de klok slaat. Of, zoals het bij Audi heet, S tronic. Deze zeventrapsbak met dubbele koppeling zorgt er mede voor dat de 1.725 kg zware RS5 van 0 naar 100 vliegt in 4,6 seconden, en hij heeft vast ook iets te maken met het gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km. De topsnelheid is netjes volgens de ongeschreven regels beperkt tot 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Dat trucje kenden we al van de RS6.
Standaard heeft de RS5 onder andere 19 inch velgen, sportstoelen met leer en alcantara en quattro met een nieuw ontworpen middendifferentieel. Dit technische kunstje zorgt dat maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen of 85% naar de achterwielen gestuurd wordt; onder normale omstandigheden gaat 40% naar voor en 60% naar achter. Op de optielijst kun je bijvoorbeeld kiezen voor 20 inch velgen, keramische remschijven of een sportuitlaat met geluidskleppen en matzwarte eindsierstukjes. Lekker spul!
De basisprijs van deze ultieme A5 zal in Duitsland rond de 77.700 euro liggen. Verwacht in Nederland dus een prijs van ruim 110.000 euro; het terrein van zijn grootste concurrent, de BMW M3. Vanaf deze lente begint de strijd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
