
Na het vroegtijdig lekken van de brochure heeft Audi snel besloten om de RS5 dan maar officieel bekend te maken. Vervelend hè, die internetjes.
De RS5 blijkt geen kinderachtige specificaties te hebben: zijn behoorlijk opgepepte 4.2 FSI V8 levert 450 pk en 430 Nm. Het topvermogen komt los bij 8.250 toeren, lekker M3-achtig hoog dus. We konden erop wachten: een handbak is niet leverbaar, het is nu alles dsg-transmissie wat de klok slaat. Of, zoals het bij Audi heet, S tronic. Deze zeventrapsbak met dubbele koppeling zorgt er mede voor dat de 1.725 kg zware RS5 van 0 naar 100 vliegt in 4,6 seconden, en hij heeft vast ook iets te maken met het gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km. De topsnelheid is netjes volgens de ongeschreven regels beperkt tot 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Dat trucje kenden we al van de RS6.
Standaard heeft de RS5 onder andere 19 inch velgen, sportstoelen met leer en alcantara en quattro met een nieuw ontworpen middendifferentieel. Dit technische kunstje zorgt dat maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen of 85% naar de achterwielen gestuurd wordt; onder normale omstandigheden gaat 40% naar voor en 60% naar achter. Op de optielijst kun je bijvoorbeeld kiezen voor 20 inch velgen, keramische remschijven of een sportuitlaat met geluidskleppen en matzwarte eindsierstukjes. Lekker spul!
De basisprijs van deze ultieme A5 zal in Duitsland rond de 77.700 euro liggen. Verwacht in Nederland dus een prijs van ruim 110.000 euro; het terrein van zijn grootste concurrent, de BMW M3. Vanaf deze lente begint de strijd.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
