Na het vroegtijdig lekken van de brochure heeft Audi snel besloten om de RS5 dan maar officieel bekend te maken. Vervelend hè, die internetjes.

De RS5 blijkt geen kinderachtige specificaties te hebben: zijn behoorlijk opgepepte 4.2 FSI V8 levert 450 pk en 430 Nm. Het topvermogen komt los bij 8.250 toeren, lekker M3-achtig hoog dus. We konden erop wachten: een handbak is niet leverbaar, het is nu alles dsg-transmissie wat de klok slaat. Of, zoals het bij Audi heet, S tronic. Deze zeventrapsbak met dubbele koppeling zorgt er mede voor dat de 1.725 kg zware RS5 van 0 naar 100 vliegt in 4,6 seconden, en hij heeft vast ook iets te maken met het gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km. De topsnelheid is netjes volgens de ongeschreven regels beperkt tot 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Dat trucje kenden we al van de RS6.

Standaard heeft de RS5 onder andere 19 inch velgen, sportstoelen met leer en alcantara en quattro met een nieuw ontworpen middendifferentieel. Dit technische kunstje zorgt dat maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen of 85% naar de achterwielen gestuurd wordt; onder normale omstandigheden gaat 40% naar voor en 60% naar achter. Op de optielijst kun je bijvoorbeeld kiezen voor 20 inch velgen, keramische remschijven of een sportuitlaat met geluidskleppen en matzwarte eindsierstukjes. Lekker spul!

De basisprijs van deze ultieme A5 zal in Duitsland rond de 77.700 euro liggen. Verwacht in Nederland dus een prijs van ruim 110.000 euro; het terrein van zijn grootste concurrent, de BMW M3. Vanaf deze lente begint de strijd.

Reacties