
Na het vroegtijdig lekken van de brochure heeft Audi snel besloten om de RS5 dan maar officieel bekend te maken. Vervelend hè, die internetjes.
De RS5 blijkt geen kinderachtige specificaties te hebben: zijn behoorlijk opgepepte 4.2 FSI V8 levert 450 pk en 430 Nm. Het topvermogen komt los bij 8.250 toeren, lekker M3-achtig hoog dus. We konden erop wachten: een handbak is niet leverbaar, het is nu alles dsg-transmissie wat de klok slaat. Of, zoals het bij Audi heet, S tronic. Deze zeventrapsbak met dubbele koppeling zorgt er mede voor dat de 1.725 kg zware RS5 van 0 naar 100 vliegt in 4,6 seconden, en hij heeft vast ook iets te maken met het gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km. De topsnelheid is netjes volgens de ongeschreven regels beperkt tot 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u. Dat trucje kenden we al van de RS6.
Standaard heeft de RS5 onder andere 19 inch velgen, sportstoelen met leer en alcantara en quattro met een nieuw ontworpen middendifferentieel. Dit technische kunstje zorgt dat maximaal 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen of 85% naar de achterwielen gestuurd wordt; onder normale omstandigheden gaat 40% naar voor en 60% naar achter. Op de optielijst kun je bijvoorbeeld kiezen voor 20 inch velgen, keramische remschijven of een sportuitlaat met geluidskleppen en matzwarte eindsierstukjes. Lekker spul!
De basisprijs van deze ultieme A5 zal in Duitsland rond de 77.700 euro liggen. Verwacht in Nederland dus een prijs van ruim 110.000 euro; het terrein van zijn grootste concurrent, de BMW M3. Vanaf deze lente begint de strijd.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
