Audi's bullebak

Het heeft een V10, twee turbo’s, bijna zeshonderd pk, vierwielaandrijving en een flinke kofferbak. Rara, wat is dat? Nee, het is niet de nieuwe ladyshave van Braun en ook niet de nieuwste flatscreen van LG. We doelen op de kersverse Audi RS6, waarschijnlijk wel de allerbruutste stationwagon bóven de BMW M5 Touring. Tenminste, dat gaan we zeker nog een keer uitwijzen in een dubbeltest. Of moeten we de RS6 met een andere auto vergelijken?

Terug naar de feiten. Audi toont de nieuwe RS6 op de IAA in Frankfurt. Daar zal-ie ongetwijfeld veel publiek trekken, want hij ziet er indrukwekkend uit met z’n uitgeklopte wielkasten, 19-inch lichtmetalen wielen (20 inch is optioneel) en een duo uitlaatpijpen formaat stortkoker. Verder is de RS6 voorzien van andere bumpers, bi-xenonkoplampen – met de kenmerkende ledjes uit de onderbumper erin – en een aangepaste grille. Vanzelfsprekend is ook het interieur aangepakt, met RS6-logo´s, veel carbon, aluminium en leder.

Toch legt de RS6 ondanks het gebruik van allerlei lichtgewicht materialen maar liefst 2.025 kilo’s in de weegschaal. Das veel, maar desalniettemin heeft de superstation dankzij z’n 580-pk sterke tiencilinder slechts 4,6 seconden nodig voor de standaardsprint. Dat is tweetiende korter dan een Porsche 911 Carrera S en net zo snel als de Audi R8… Houd je na de standaardsprint het gaspedaal nog vol ingetrapt, dan tik je tien seconden later al de 200 km/u aan en niet veel later de begrenzer bij 250 km/u. Das dan weer jammer, maar Audi maakt het weer goed door te vertellen dat het ESP volledig uitschakelbaar is.

De V10 die voor bovenstaande prestaties zorgt, kennen we allemaal van de S6 en de S8 (in die modellen schopt de motor het tot 450 pk) en levert dankzij twee turbo’s maar liefst 580 pk en 650 Nm. Dit koppel komt al vrij bij 1.500 toeren en blijft zo hoog tot aan 6.250 toeren per minuut. Audi koppelt de tiencilinder aan een zestraps tiptronicautomaat en aan quattro-aandrijving om te voorkomen dat al z’n vermogen letterlijk en figuurlijk in rook opgaat. Tevens kan de RS6 geleverd worden met het van de RS4 bekende Dynamic Ride Control, dat alle (ongewenste) carrosseriebewegingen in toom houdt. Bij de nieuwe RS6 kunnen kopers DRC uitbreiden met drie instelbare demperstanden, namelijk comfort, dynamic en sport.

In Duitsland komt de RS6 in april 2008 op de markt met een verkoopprijs van 101.750 euro. Een Nederlandse verkoopdatum –en prijs is nog onbekend. Reken er maar op dat de Audi in ons land een flinke duit meer kost door de fijne BPM-wetgeving.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken