Wij hebben het niet zo op de Audi A3 – een Golf met kapsones, te krijgen in allerlei soorten en maten, meer is het niet. Maar, is de S3 anders?

Nee, op zich is er natuurlijk niets mis met een Audi A3. Hij ziet er aardig uit, rijdt goed en heeft beproefde techniek. Tot je je bedenkt dat je voor de idiote bedragen die Audi voor zo’n A3’tje vraagt ook een technisch identieke, volgepakte Volkswagen Golf kunt kopen. Of een nog veel rijkere Seat Leon. Of een veel ruimere Skoda Octavia. En dan gaat het, want zo zijn wij Nederlanders, tegen ‘m werken. Wat verbeeldt die A3 zich wel? Een A3-rijder beweegt zich, ook gezien de creatieve bloedeloosheid ten opzichte van het vorige model (zelfs hun moeder kan ze nauwelijks uit elkaar houden), in de nieuwe kleren van de keizer.

Voor de S3, de potente versie, geldt treurig genoeg ongeveer hetzelfde. Hij was altijd krachtig zat met z’n 265 pk, en reed mede dankzij z’n vierwielaandrijving uitmuntend. Probleem was hooguit dat Volkswagen het nodig vond amper een jaar later te komen met de Golf R, met nog 5 pk meer en een prijs die drie mille lager lag – een verschil dat door de exorbitante bedragen die Audi voor opties vraagt, nog bijzonder rap kon oplopen ook. Waarom zou je dan een S3 kopen?

Nu is er dan, in de pas met z’n concurrent uit eigen huis (de Golf GTI is net vers van de pers), de nieuwe S3. Hij is natuurlijk weer sterker dan de vorige (nu 300 pk) en ook nog eens 60 kilo lichter, wat zich vertaalt in uitstekende cijfers: van 0 naar 100 km/u gaat in een spetterende 4,8 seconden en Audi geeft met enig recht aan dat de afgeregelde top van 250 km/u ‘een formaliteit’ is. Tegelijkertijd is het verbruik zo’n anderhalve liter per 100 kilometer gekelderd, naar 6,9 l/100 km, al verdient het aanbeveling je rechtervoet af te zagen als je dat ooit wilt halen.

Over het rijden in de S3 kunnen we eigenlijk kort zijn: geweldig. Hij is zeker niet oncomfortabel en sleurt je met achteloos gemak over de meest veeleisende wegen, daarbij niet nalatend je te voorzien van alle informatie die je via je handen en billen wilt hebben. Minder dan bijvoorbeeld de RS6 geeft ie je het idee dat de auto het eigenlijk allemaal zelf wel kan, dat jij als bestuurder slechts een beperkende factor bent. De vierwielaandrijving zorgt altijd voor tractie, de besturing, die bij dit soort auto’s nog wel eens ten prooi valt aan gevoelloosheid, is mooi zwaar en precies, en communiceert honderduit. Met dat minimalistische interieur hebben we nog steeds weinig, maar de stoelen zitten zalig.

Ofwel: weer een heerlijke auto, die S3. De prijzen zijn nog niet bekend (hij komt pas in augustus naar Nederland), maar die zullen ongetwijfeld gepeperd zijn. Wat niet wegneemt dat dit een van de betere in zijn soort is. Tot de volgende Golf R komt.


Audi S3 2.0 TFSI quattro S-tronic



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,8 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 6,9 l/100 km

Motor: 1.984 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 300 pk

Koppel: 380 Nm

Gewicht: 1.415 kg

CO2: 159 g/km



Prijs

NL n.n.b.

BE n.n.b.



Vonnis

Combineert topprestaties met comfort en luxe, zoals in dit segment er weinig kunnen. Dat is: tot de volgende VW Golf R zich aandient. Of de Mercedes A 45 AMG

Reacties

Meer van TopGear