
De nieuwsstroom uit Ingolstadt gaat nog even door, want ook de Audi S3 is af en maakt zijn opwachting op de autoshow van Parijs. Het belangrijkste wapenfeitje: de 2.0 TFSI-motor heeft nog een extra kuurtje gehad en bereikt nu het magische vermogen van 300 pk, plus een indrukwekkend koppel van 380 Nm over een zeer breed toerengebied. Goedemorgen!
Net als andere A3’s is de S3 flink wat lichter dan zijn voorganger: zo’n 60 kilo. De motor heeft niet alleen directe, maar ook indirecte inspuiting; het eerste voor de poweeeer, het tweede voor een gunstiger verbruik als je rustig voorttokkelt. Gemiddeld stookt de S3 er dan ook 7,0 l/100 km aan benzine doorheen, niet gek voor zo’n krachtpatsertje. Bestel je in plaats van een handgeschakelde zesbak de S-tronic-transmissie, dan snoep je daar nog eens 0,1 l/100 km van af. Van 0 naar 100 km/u gaat de S3 in slechts 5,1 seconden, waarmee ie tot de meest extreme hot hatches van het moment behoort.
Audi heeft flink gesleuteld aan de dynamische kwaliteiten van de S3. Door onder andere de vooras 5 centimeter richting de neus te verplaatsen en de motor 12 graden achterover te kantelen, is er een betere gewichtsverdeling bereikt. Besturing met variabele overbrenging, een verlaagd sportonderstel en Audi Drive Select (waarmee je gasrespons, besturing en eventueel de S-tronic kunt instellen) zijn standaard, net als – uiteraard – Quattro-vierwielaandrijving.
Begin 2013 verwachten we de S3 bij de dealer. We staan behoorlijk te popelen…
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
