TopGear stapt net uit de nieuwe Audi S3 Sportback. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Audi S3 Sportback
Uitvoering: 1st Edition Max
Locatie: Nederlandse A- en N-wegen
Weersomstandigheden: Vies weer, graadje of tien
Een hete hatch, spannend!
Goed? Zeker. Spannend? Mwah. Misschien is het een mooi moment om het over de definitie van ‘hete hatch’ te hebben. Want snel en potent is deze hatchback met 310 pk zeker, maar plezier en speelsheid voeren niet per se de boventoon. En voor het betere rel-werk moet je even wachten op de Audi RS 3, natuurlijk. Je kijkt hier naar een uitstekende auto, met wat meer vermogen. Audi kiest daarmee een andere route dan Volkswagen met de Golf GTI, die tegenwoordig zelfs de achterkant kan laten uitbreken. De Golf R, met ongeveer dezelfde aandrijflijn als de S3, heeft zelfs een driftmodus.
Is dat erg?
Nou, nee. Het gaat om het managen van verwachtingen. Kom je vers uit een Mégane RS en zoek je een geschikte opvolger, dan kom je misschien teleurgesteld thuis. Rij je nu een normale A3 en zoek je dezelfde kwaliteit, maar meer snelheid, dan zit je top. Een nietsvermoedend en inwonend proefobject (je zou het zelfs een partner kunnen noemen) had vanaf het moment van instappen tot we de auto een halfuur later in de Dynamic-stand zette en een oprit op boenderden, niet in de gaten dat het om een snelle auto ging.
En dat is de kracht van de Audi S3 Sportback. Wij reden een donkerblauw exemplaar en daar zie je vanbuiten echt niet dat het een snel ding is. Mede omdat alle leaserijders hun A3’tje bestellen met een S Line-pakket en je het verschil inmiddels niet meer ziet. Kenners spotten de vier uitlaatpijpen en de rode remklauwen. Het geluid is nogal onderweldigend en de 2,0-liter viercilinder klinkt bij rustig weggedrag zelfs bijna als een dieseltje.
Maar zet de Audi S3 in de Dynamic-stand en de transmissie in Sport en de auto laat moeiteloos zijn 310 pk los op alle wielen. De speakers versterken het geluid van de motor waardoor het allemaal nog wel aardig klinkt. In minder dan 5 seconden zit de hatchback op de 100 km/u. De Audi S3 zal zich ten alle tijden meer als een voorwielaandrijver gedragen dan een achterwielaandrijver. Je zou bijna kunnen zeggen dat de S niet voor Sport staat, maar voor Safe.
Het enige wat niet helemaal meewerkt, dat zijn de Bridgestone-banden die onder ons testexemplaar zitten. Vast heel goede banden in de zomer, maar bij temperaturen onder de 10 graden schieten ze eigenlijk net tekort. Overigens zien we in de configurator van Audi op de foto Michelin Pilot Sport 4S-banden staan, wat misschien de betere keuze is.
Nog minpuntjes voor de Audi S3 Sportback?
Verrassend weinig, eigenlijk. Audi ging niet mee in de knoppen-zuivering van Volkswagen en het grootste deel van de knoppen is er nog. Dat betekent dat de Audi A3 en de S3 de meest gebruiksvriendelijke hatchbacks van de Volkswagen Groep van dit moment zijn. Alleen de knop van de verwarming is a) niet verlicht en b) zonder kleuren. Dus in het donker kun je hem niet vinden en in het licht zie je niet wat warm of koud is. Maar dat is alleen de eerste paar keren irritant. De ruitenwisser gaat in de automatische stand altijd nét te traag.
Oh, en iemand vond het nodig om stiksels op het kunststof dashboard te doen. Niet alleen slaat het nergens op, het ziet eruit als een halfbakken reparatie van een scheur in het dashboard. Verder steekt het interieur prachtig in elkaar en de nieuwe straaljager-ventilatieroosters naast het stuur zijn een mooie toevoeging.
Dus, conclusie?
Goed? Zeker. Spannend? Mwah. Ah wacht, dat zeiden we al. Maar dat is wel het geval. Zoek je een hete hatchback, dan zijn er genoeg andere alternatieven. Zoek je een snelle A3 waarmee je redelijk incognito kunt rijden, ga dan voor de Audi S3 Sportback.
Reacties