Volkswagen Golf 8 R krijgt driftmodus en 320 pk

De nieuwe opper-Golf is hier

Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenInterieur Volkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenStuur Volkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenAchterkant Volkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenStoelen Volkswagen Golf 8 R 2020
Foto('s): VolkswagenUitlaat akrapovic Volkswagen Golf 8 R 2020
Volkswagen Golf 8 R 2020
Volkswagen Golf 8 R 2020
Interieur Volkswagen Golf 8 R 2020
Stuur Volkswagen Golf 8 R 2020
Volkswagen Golf 8 R 2020
Achterkant Volkswagen Golf 8 R 2020
Stoelen Volkswagen Golf 8 R 2020
Uitlaat akrapovic Volkswagen Golf 8 R 2020

Tot ongeveer een jaar geleden ging het nog alle kanten op met de geruchten over de nieuwe Golf R. De snelste Golf zou tot wel 400 pk krijgen en zelfs een vijfcilinder. Daar blijkt uiteindelijk helemaal niets van waar, want de nieuwe R is net als de GTI een doorontwikkeling. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R herken je aan zijn agressievere bumperwerk, een flinke achterspoiler, mat-chromen spiegelkappen en als je wilt een Akrapovic-uitlaat. Het geheel staat 20 millimeter lager dan een standaard Golf en optioneel kun je 19-inch velgen uitkiezen; 18-inch is standaard. Binnenin is het net een GTI, maar dan met blauwe stiksels en geen honingraat op het dashboard, maar een soort koolstofvezel.

Specificaties Volkswagen Golf 8 R

Het vermogen komt net als bij de vorige generatie Golf R uit een 2,0-liter viercilinder. Het is dezelfde motor als in de GTI ligt, maar in de R produceert de 2.0 TSI een fijne 320 pk en 420 Nm. Deze motor ligt ook in de Arteon R en de T-Roc R. Met het Performance-pakket is de topsnelheid van de Volkswagen Golf 8 R 270 km/u, en anders is het gewoon 250 km/u. De 0-100-tijd van de nieuwe Golf R communiceert Volkswagen nog niet, iets waar het merk de laatste tijd een handje van heeft. Schakelen gebeurt altijd via een zeventraps automaat en het vermogen gaat net als bij de voorgaande generaties naar alle wielen.

Driftmodus

De beenderen van de Volkswagen Golf 8 R zijn grotendeels gelijk aan zijn voorganger, op één belangrijk onderdeel na. Volkswagen is flink aan de haal gegaan met het achterste differentieel, waardoor het vermogen 100 procent naar één kant kan gaan. De Golf kijkt zelf waar grip voorhanden is en stuurt de kracht daarheen. In goed vakjargon noemen ze dit torque-vectoring. Nog bijzonderder is de introductie van een driftmodus in de Golf. ‘Voor buiten de openbare wegen’, drukt Volkswagen ons op het hart. Bij deze modus gaat al het vermogen naar de achterwielen en gaat het ESP volledig uit. Je hebt overigens wel het optionele Performance Pack nodig voor de driftmodus.

Over de veranderingen ten opzichte van de oude Golf R: Volkswagen gaf de nieuweling meer camber, stuggere veren en stabilisatoren, grotere remmen, betere software voor de adaptieve dempers en een stijver en lichter subframe. Wat voor verschil dat maakt? Zet de Nürburgring-modus aan en de nieuwe R zet (in de juiste handen) in de Groene Hel zomaar een rondetijd neer van 7 minuten en 53 seconden. De oude redde het in 8 minuten en 10 seconden. Overigens is dat al geen bizar snelle tijd meer, want de normale Golf 8 GTI zou het doen in 8 minuten en 7 seconden. De nieuwe Golf GTI Clubsport doet het in 7 minuten en 54 seconden. De oude Golf GTI Clubsport S, die speciaal voor de Ring was gemaakt, deed het in 7:47,19.

Prijs Volkswagen Golf 8 R

Volkswagen maakt de prijs van de nieuwe Golf R pas later bekend. De vorige generatie R kostte in Nederland minimaal 56.000 euro en de huidige T-Roc R (met 20 pk minder) kost 55.485 euro. Een nieuwe Golf GTI kost minimaal 48.335 euro. Dus wat zal het worden? Ergens tussen de 55.000 en de 60.000 euro, gokken we. Geen zorgen, we weten zeker dat je met de nodige opties de prijs wel richting de 70.000 euro kunt drijven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws