Vlotte rijstijl? Leuk gezin? Vrouw, kindertjes, labrador, en die laatste is een probleem qua ruimte? Je remedie: de Audi S6 Avant.
 
Audi heeft inmiddels een aardige reputatie op het gebied van uiterst praktische auto’s waarmee je uiterst onpraktische dingen kunt doen. Het ziet er allemaal reuze normaal uit, niemand die je met een scheef oog aan zal kijken, maar oh wee als je het gaspedaal een keer intrapt.
 
Dat maakt ze ongetwijfeld ook zo geliefd bij lieden met een minder vastomlijnd gevoel voor mijn en dijn – iedere keer als er weer eens een vluchtauto is gebruikt waarvan de politie ook gedurende langere tijd alleen de achterlichten gezien heeft, blijkt het om ‘een snelle Audi’ te gaan. Dat zullen we de Duitsers niet kwalijk nemen, zij kunnen er ook niets aan doen, maar het blijft een opmerkelijk staaltje out of the box-marketing, of hoe onze paarsgebroekte vrienden dat ook noemen.
 
Hoe dan ook, het Gilde kan zich verheugen op de komst van een nieuwe ster aan hun firmament: de S6 Avant. Parkeer ‘m zondagochtend op het dek van de regionale Ikea en niemand zal denken dat je iets anders wilt dan een paar verse Billy’s in die riante kofferbak kleunen. Goed, een paar kenners zal de aluminium spiegelhuizen opvallen en de horizontale chroomstrips in de grille, en veel mensen zullen denken: wat moet die man met Zweedse gehaktballetjes als hij overduidelijk ook aan de ganzenlever kan? Maar verder gewoon een keurige station.
 
Mis. Aan deze station is namelijk maar weinig keurig. Het goede nieuws: dit is immers de nieuwe S6 Avant, de ultieme asfaltsloper in gezinsverpakking. Nou ja, bíjna de ultieme – er komt heus ook een nog brutere RS6, maar voorlopig kan iedere pappa met een hekel aan zijn rijbewijs hiermee uitstekend uit de voeten. Het slechte nieuws: downsizing eist ook hier zijn tol, want de V10-geweldenaar uit de vorige S6 is gesneuveld en heeft plaats moeten maken voor een V8. Een V8 met twee turbo’s (één voor elke cilinderrij), dat dan weer wel.
 
De amputatie van die twee cilinders heeft dan ook nauwelijks tot vermogensverlies geleid: de V8 levert met 420 pk maar 15 paardjes minder dan voorheen, maar neemt genoegen met liefst 25 procent minder brandstof. Dat komt vooral omdat de helft van de cilinders het bijltje erbij neergooit als je ze toch niet aanspreekt – rij je bij 120 km/u op de snelweg doodleuk met een viercilindertje. Niet dat je daar iets van merkt.
 
Hoe rijdt de S6 Avant? Precies zoals je zou verwachten: uitmuntend. Bloedsnel en tegelijkertijd uiterst beschaafd. De karrenvrachten elektronica zorgen ervoor dat 420 pk zelden zo eenvoudig te temmen is geweest. Veel meer allround zal je een auto zelden tegenkomen. Gezin aan boord? Keurig kabbelend verplaats je het spul in serene rust en luxe van a naar b. Moet die pestlabrador even weten wie de baas is? Twee keer optrekken, één keer remmen en je zult nooit meer last van hem hebben. Marianne Thieme would not approve.

Audi S6 Avant

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,7 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 9,7 l/100 km

Motor: 3.993 cc, V8 twinturbo benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 420 pk

Koppel: 550 Nm

Gewicht: 1.950 kg

CO2: 226 g/km

 

Prijs

NL: 103.280 euro

BE: n.n.b. 

 

Vonnis

Wat meer rij-emotie zou prettig zijn, maar niet iedereen wil elke bocht dwarsgaan. Voor die doelgroep de perfecte auto, en anders moet je gewoon even de RS6 afwachten

Reacties