Audi-schokdempers houden van drempels

Schokdempers zijn eigenlijk super-ouderwetse dingen. Veren! Dat kan veel beter, dacht Audi, en de resultaten zijn spectaculair.

Audi-schokdempers
Audi-schokdempers
Audi-schokdempers
Audi-schokdempers

Normaal gesproken zit je nu lekker naar de Formule 1 te kijken. Knabbels erbij. Hopen dat Max het een beetje goed doet. Wat hij altijd doet. Maar ja, vakantie. Nu zit geen sport ter wereld voller met techniek dan de Formule 1. Tijd dus voor wat nieuwe techniek. Hoe lomper je rijdt, hoe verder je komt: klinkt goed toch? Het wordt mogelijk door deze nieuwe Audi-schokdempers.

Schokdempers zijn, welbeschouwd, ontzettend ouderwetse dingen. Gewoon veren. Hoe verzin je het in deze van computertechnologie, sensoren en wetenwijdigitaalveelwat bolstaande tijd? Veren! Nou, dat vond Audi dus ook, en die zijn nu dus druk bezig met iets redelijk revolutionairs. Weg met die oude kurkentrekkers en een warme entree voor elektromotoren. Als vering en demping, ja.

Wat doen die Audi-schokdempers dan?

Het is eigenlijk, zoals met veel goede ideeën het geval is, vrij simpel. Elke keer als jij over een verkeersdrempel rijdt, of door een kuil, of over kinderkopjes, reageren je schokdempers. Dat is in feite allemaal (kinetische) energie, die er door de dempers ‘uitgehaald’ wordt en vervolgens verloren gaat. (Jaja, energie gaat nooit verloren, weten wij ook wel, maar lees even door.)

Wat nou als je de schokdempers vervangt door elektromotoren en een soort hefboom? De hefboom vangt de in- en uitgaande klappen op, de elektromotoren vangen die energie op en zetten die om in elektriciteit. Die wordt weer opgeslagen in het nieuwe 48-voltssysteem (dat onlangs zijn première beleefde in de Audi SQ7 TDI), dat het vervolgens naar believen weer kan verdelen over alles wat maar stroom nodig heeft.

Dat je energie op een horizontale manier kunt opwekken (door te remmen), is al lang gemeengoed. Maar deze verticale manier is fonkelnieuw en veelbelovend. In een hybride auto, waar de opgewekte stroom weer gebruikt kan worden om verder te kunnen rijden, scheelt het volgens Audi zo’n 3 gram CO2 per kilometer.

Is dat alles?

Dat lijkt weinig, is het misschien ook, maar alle beetjes helpen. Bij tests van Audi werd van 3 watt (op een splinternieuwe snelweg) tot 613 watt (een waardeloze weg) energie opgewekt. Het gemiddelde bedroeg 100 tot 150 watt.

En het (door Audi trouwens heel onflatteus e-ROT gedoopte) systeem heeft nog een paar voordelen. Omdat die ‘elektromechanische rotatiedempers’, zoals Audi ze noemt, veel minder ruimte innemen, heb jij straks veel meer bagageruimte.

En, belangrijker: omdat de hele schokdemping elektronisch geregeld wordt, zijn de mogelijkheden om de wegligging te beïnvloeden in principe eindeloos. De elektronica reageert nu eenmaal veel sneller dan die suffe oude veren dat kunnen. Het kan dus veel sportiever én veel comfortabeler – tegelijkertijd.

Ofwel: hoe lomper jij rijdt, hoe meer elektriciteit je opwekt en hoe verder je komt. Wij zien alleen maar winnaars. De nieuwe Audi-schokdempers zitten nu nog in de testfase, dus het is nog niet duidelijk wanneer of in welk model dit systeem geïntroduceerd gaat worden. Maar reken er maar op: dit komt eraan. En snel ook.

Rest ons nog één vraag. Hoe zou Max het doen tijdens de komende Grand Prix..?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken