Soms lijkt het wel of Audi verwarring wil scheppen. Niet al te lang geleden gooide Audi het aanbod om en trakteerde vrijwel alle S-modellen op een V6-dieselmotor. In dit deel van de wereld kun je geen nieuwe S4, S5, S6, S7 of SQ5 kopen met benzinemotor. Audi verklaarde de wisseling omdat dieselmotoren zogenaamd beter pasten bij de behoefte van de klant, maar wij vermoeden dat de strenge emissie-eisen vanuit de EU er iets mee te maken hebben. Alleen het gekke nu: de Audi SQ7 en SQ8 ruilen juist hun dieselmotor in voor een V8-benzinemotor.
De Audi SQ7 TDI haalde 435 pk en 900 Nm uit een 4,0-liter dieselmotor met drie turbo’s. De 0-100-tijd was een nogal acceptabele 4,8 seconden. De nieuwe moet het meer van zijn paardenkrachten hebben. De 4,0-liter benzine-V8 (een variantie van de achtcilinder uit de RS 6 en RS Q8) is goed voor 507 pk en 770 Nm. De nieuwe 0-100-tijd is hiermee een kleine 4,1 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, zoals de meeste Duitse auto’s. Audi deelt niet hoe de motor verschilt met die van de Lamborghini Urus en Audi RS Q8, maar we vermoeden dat een bezoekje aan de chiptuner heel wat kan opleveren.
Audi SQ7 en SQ8 hebben permanente vierwielaandrijving
Het vermogen gaat altijd via een achttraps automaat naar alle wielen. Aan het einde van de assen zitten standaard 20-inchers, maar optioneel kun je 22-inch velgen laten monteren. Voor de SQ8 heeft Audi zelfs een setje 23-inch liggen. Of de Audi SQ7 en SQ8 met benzinemotor duurder of goedkoper worden, is niet bekend. Het kan zomaar zo zijn dat de nieuwe BPM-regels gunstiger uitpakken voor de twee performance-SUV’s.
Miguel heeft op 16 juli 2020 geschreven:
HOERA!!!!!