Een Alfa Romeo koop je vanwege de styling, een BMW vanwege de badge, een Volvo vanwege de veiligheid en een Jaguar omdat de koffie in de werkplaats zo lekker smaakt. Een Audi koop je vanwege het hoogwaardige interieur. Althans, dat was altijd het geval. Sinds de jaren ’90 is het dé troef van het merk. Het is juist dit onderdeel waarbij Audi aangeeft dat ze dat vroeger veel beter deden.

Dat bevestigt Oscar da Silva Martins, hoofd Product- en Technologiecommunicatie bij Audi aan Motor1: ‘Qua kwaliteit zijn we in het verleden zeker beter geweest, maar we komen er weer.’ Kijk, dat zijn oneliners waar de media van smullen. Het is heel erg verfrissend dat productmanager zo eerlijk is. Woordvoerders er politiek correct omheen te praten. Hij geeft toe dat ze onderschat hebben hoe erg klanten en journalisten de nieuwe interieurs vinden.

Dat is vooral te merken bij de nieuwste Audi-modellen

Het afgelopen jaar is een groot aantal nieuwe Audi’s gelanceerd. Denk aan de nieuwe Audi A5, Audi A6 e-tron, Audi Q6 e-tron en de nieuwe Q5. Al die modellen hebben een relatief sober interieur, opengetrokken uit hardere plastics dan we voorheen gewend waren van Audi’s. Ook is het aanzienlijk kaler. In plaats van separate fysieke knoppen, past Audi schermen toe, al dan niet haptisch. Met name dat laatste kan nogal goedkoop en gimmicky aanvoelen.

De reden van de goedkopere interieurs wordt niet vermeld. Het is natuurlijk wel zo dat Audi, net als vele anderen, investeert in twee modellijnen: eentje met verbrandingsmotor, eentje elektrisch. Dat drukt de winstmarges enorm, vooral omdat er niet twee keer zoveel Audi’s verkocht worden. Het is dus niet vreemd dat Audi dan links en rechts kijkt waar eventueel wat bezuinigd kan worden. Wel geeft Martins aan dat het met de facelift van de huidige modellen opgelost zal worden.

Zijn de interieurs van Audi dan echt zo slecht?

Nee, natuurlijk niet. Audi maakt nog altijd auto’s met fraaie interieurs. Wel zijn er een paar verschillen met vroeger. De gebruikte plastics zijn van een lagere kwaliteit. Dus meer hard plastic. De afwerking is op zich nog goed, maar vroeger deed Audi dat inderdaad mooie met aluminium en chromen accenten. Alleen al de MMI-knop met een klein beetje tegengewicht voelde prettig en daaraan wanneer je het gebruikte. De meeste knoppen zijn nu gesneuveld voor goedkopere schermen en haptische knoppen.

Lees ook: Audi: ‘Elektrische auto’s zijn de enige manier om doelstellingen te halen’

Dus ja, wat Audi ziet, zien wij ook en de klant dus ook. Nu is het niet iets van de laatste paar maanden, al sinds dieselgate is een teruggang te bemerken. Overigens is Audi absoluut niet de enige. Als je van de vorige generatie 5-serie in de huidige stapt, zie je weliswaar grote moderne schermen, maar de gebruikte kunststoffen voelen goedkoper aan. Ook bij Porsche is te zien dat het alsnog erg goed is, maar vroeger wel beter was.

Eén reactie op “Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’”

  1. We komen terug is weer een reden om in ieder geval te wachten met de aankoop van zo’n auto. Daarnaast heeft de oncurrentie tegenwoordig minimaal net zo’n goede interieurs en is over het algemeen ook nog eens veel betrouwbaarder. Kortom, te veel geld, voor te weinig auto.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear