
Een Alfa Romeo koop je vanwege de styling, een BMW vanwege de badge, een Volvo vanwege de veiligheid en een Jaguar omdat de koffie in de werkplaats zo lekker smaakt. Een Audi koop je vanwege het hoogwaardige interieur. Althans, dat was altijd het geval. Sinds de jaren ’90 is het dé troef van het merk. Het is juist dit onderdeel waarbij Audi aangeeft dat ze dat vroeger veel beter deden.
Dat bevestigt Oscar da Silva Martins, hoofd Product- en Technologiecommunicatie bij Audi aan Motor1: ‘Qua kwaliteit zijn we in het verleden zeker beter geweest, maar we komen er weer.’ Kijk, dat zijn oneliners waar de media van smullen. Het is heel erg verfrissend dat productmanager zo eerlijk is. Woordvoerders er politiek correct omheen te praten. Hij geeft toe dat ze onderschat hebben hoe erg klanten en journalisten de nieuwe interieurs vinden.
Dat is vooral te merken bij de nieuwste Audi-modellen
Het afgelopen jaar is een groot aantal nieuwe Audi’s gelanceerd. Denk aan de nieuwe Audi A5, Audi A6 e-tron, Audi Q6 e-tron en de nieuwe Q5. Al die modellen hebben een relatief sober interieur, opengetrokken uit hardere plastics dan we voorheen gewend waren van Audi’s. Ook is het aanzienlijk kaler. In plaats van separate fysieke knoppen, past Audi schermen toe, al dan niet haptisch. Met name dat laatste kan nogal goedkoop en gimmicky aanvoelen.

De reden van de goedkopere interieurs wordt niet vermeld. Het is natuurlijk wel zo dat Audi, net als vele anderen, investeert in twee modellijnen: eentje met verbrandingsmotor, eentje elektrisch. Dat drukt de winstmarges enorm, vooral omdat er niet twee keer zoveel Audi’s verkocht worden. Het is dus niet vreemd dat Audi dan links en rechts kijkt waar eventueel wat bezuinigd kan worden. Wel geeft Martins aan dat het met de facelift van de huidige modellen opgelost zal worden.
Zijn de interieurs van Audi dan echt zo slecht?
Nee, natuurlijk niet. Audi maakt nog altijd auto’s met fraaie interieurs. Wel zijn er een paar verschillen met vroeger. De gebruikte plastics zijn van een lagere kwaliteit. Dus meer hard plastic. De afwerking is op zich nog goed, maar vroeger deed Audi dat inderdaad mooie met aluminium en chromen accenten. Alleen al de MMI-knop met een klein beetje tegengewicht voelde prettig en daaraan wanneer je het gebruikte. De meeste knoppen zijn nu gesneuveld voor goedkopere schermen en haptische knoppen.
Lees ook: Audi: ‘Elektrische auto’s zijn de enige manier om doelstellingen te halen’
Dus ja, wat Audi ziet, zien wij ook en de klant dus ook. Nu is het niet iets van de laatste paar maanden, al sinds dieselgate is een teruggang te bemerken. Overigens is Audi absoluut niet de enige. Als je van de vorige generatie 5-serie in de huidige stapt, zie je weliswaar grote moderne schermen, maar de gebruikte kunststoffen voelen goedkoper aan. Ook bij Porsche is te zien dat het alsnog erg goed is, maar vroeger wel beter was.
Lees ook: De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Zelf reeds enkele decennia met A6’s gereden. Ik rij sinds 14 januari met de nieuwe A5 Avant 2025. Tot nu toe enkel problemen gehad. Steeds met MMI. Random uitvallen van achteruitrijcamera en Bluetooth. Meestal bij opstart blijft de MMI software vastlopen en is enkel het Audi logo te zien. De maximale snelheidsaanduiding is in meer dan 70% van de tijd totaal verkeerd wat tot gevaarlijke situaties leidt zeker in combinatie met de vele frequente onbenullige en verstrooiende error messages tijdens het rijden. Het systeem komt zelfs random op met snelheidsaanduidingen van 35km per uur wat in België niet eens een officieel verkeersbord is. De automatische verlichtingsinstelling doet de verstralers frequent aan en uit tijdens het rijden op een verlichte autostrade. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan met specifieke voorbeelden van hoe het MMI totaal waardeloos is geworden bij deze versie. Audi kan aangeven dat ze gaan terugkomen qua materiaal kwaliteit maar veiligheid is voor mij (maar niet voor Audi daar de volgende MMI major release pas voorzien is binnen 3 maanden ten vroegste!!!) een groter probleem met deze nieuwe A5…
Tja. Goed dat ze ingezien hebben. Ik rij jaren lang Audi A4. En als ik kijk naar de nieuwe A5 dan denk ik dat ik die niet ga kopen. Stuur is veel te dun. Dashboard een lcd scherm. En rest voelt hard aan. Veel plastic.
Uitrusting is kaal. Want als je hem beetje gaat aankleden dan ben je 70.000 a 75.000 euro kwijt. Voor een A4/A5. Niet leuk meer.
Als mensen zeggen dat Tesla het beter doet qua interieur dan Audi dan ben je biased of heb je ook teveel van dat spul gehad wat die Tesla-baas gebruikt. Kijk een keer in het echt en zeg dan pas wat in plaats van populistische onzin na te praten.
Resent een CarWow aflevering gezien betreffende de nieuwe Audi A5.
Nou naast de bedroevende exterieur tenopzichte van zijn voorganger, is de interieur inderdaad een stap terug in wat betreft de kwalitatieve uitstraling.
En dat komt met name door al die schermen in het dashboard. Deze ogen namelijk als goedkoop hard kunststof als de boel uit staat. En als deze ook nog eens onder de vingerafdrukken zitten wat zo lekker naar voren komt als de zon d’r op schijnt, dan oogt dat helemaal vies goedkoop.
Kijk, Tesla bvb doet alles op één grote centrale scherm. En het voordeel hiervan is, is dat er nog enigszins wat dashboard omheen bevindt wat de boel wat warmer doet aanvoelen.
En als dat laatste je eerder bekruipt bij een Tesla dan bij de laatste reeks Audi’s, dan hebben ze bij Audi iets niet goed gedaan.
heb 20 jaar volkswagen en Audi gereden, waarvan 3 keer Audi A4, maar bij de keuze voor een nieuwe e-auto viel Audi af vanwege de exorbitant hoge kosten en minder interieur. Rij nu met veel plezier een Hyundai Ioniq5 die kwalitatief zeker met Audi mee kan wedijveren voor een (voor mij) acceptabele prijs.
Ik ben jarenlang een audi rijder. Laatste jaren vind ik de service van de dealer van filiaal Groningen een ramp.wat informatie ik ga vragen krijg ik altijd ‘moet je zelf uitzoeken hier zijn wij niet verantwoordelijk van’ zij luisteren niet naar klanten echt heel irritant vind ik.
Het is inderdaad weinig auto voor veel (te veel) geld. Audi mag zich daarbij wel achter de oren krabben; eens een luxe auto, nu een plastic bak geworden. Rijd zelf een Q4, heel veel plastic en binnenin somber,! Waar het overall om gaat is de rijbeleving, en die is goed!
Ik was geïnteresseerd in een Audi S6 van 2018, maar ben totaal afgeknapt op het interieur. Voor mij voelde het niet aan als een S6 of enige mate van luxe. De motor gaat dat werkelijk niet compenseren.
Helaas zijn de premium luxegoederen bij veel modellen voorzien van alles, maar de werkelijke luxe gevoel ontbreekt. Ambient light en touchscreen geven het gevoel van een AliExpress mobiel, een soort van kermisattractie…
Wat mis ik mijn E38 V12 uit 1996…..👍🍀😊
We komen terug is weer een reden om in ieder geval te wachten met de aankoop van zo’n auto. Daarnaast heeft de oncurrentie tegenwoordig minimaal net zo’n goede interieurs en is over het algemeen ook nog eens veel betrouwbaarder. Kortom, te veel geld, voor te weinig auto.