Het mag duidelijk zijn dat niet iedereen het eens is met de maatregelen om CO2-uitstoot terug te dringen. En wat als deze mensen het voor het zeggen krijgen in Europa of Amerika? Hebben automerken dan voor niets al die EV’s ontwikkeld? Daar maakt Audi zich in ieder geval niet zo druk om, zo laat de CEO weten in een interview met Automotive News Europe.

ANE vraagt aan Audi-CEO Gernot Döllner wat er zou gebeuren als bijvoorbeeld Trump verkozen wordt. Zijn antwoord is: ‘Zelfs als er bereidheid is om de wetten opnieuw te veranderen, zouden we vóór het einde van dit decennium geen nieuwe politieke situatie hebben. Tot die tijd zijn de huidige regels geldig en zullen we binnen deze regels handelen.’ Voorlopig gaat de transitie naar EV’s door.

De CEO laat ook doorschemeren dat je van Audi voorlopig geen waterstofauto’s hoeft te verwachten: ‘Op dit moment is er geen andere technologie dan elektromobiliteit die deze doelen zou kunnen bereiken.’ In het interview zegt Döllner nog eens duidelijk over de toekomst: ‘Wij [Audi] gaan volledig elektrisch. Dat is de route, dat is technologisch duidelijk.’

Het einde van de verbrandingsmotor nadert

‘Er is voor Audi geen relevante markt waarop de verbrandingsmotor voor onbepaalde tijd zal blijven draaien. In China zullen onze laatste verbrandingsmotoren, die we in 2026 presenteren, waarschijnlijk pas het jaar daarop verschijnen. Als je uitgaat van een klassieke levenscyclus van zeven jaar, ben je klaar voor het midden van het volgende decennium’, legt de CEO uit.

Dus tegen 2035 is het niet alleen in Europa klaar met de verbrandingsmotoren voor Audi, in ieder geval ook in China. We kunnen dus nog tien jaar genieten van benzinemotoren (en wellicht wat diesels) van het merk, maar als de regels niet drastisch veranderen, bestaat de toekomst van Audi uit elektrische auto’s. Toch nog maar snel op zoek naar een voorraadmodel van de Audi R8?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear