Wat wil Audi eigenlijk? Nog niet zo lang geleden was het merk een premiummerk, een concurrent van BMW en Mercedes. De laatste jaren lijkt het merk een beetje te zijn afgegleden. Niet extreem, maar meer richting het Volvo-niveau: net onder de Duitse luxemerken. Sommige modellen zijn al erg lang in productie, de kwaliteit van de interieurs – ooit het stokpaardje van het merk – is achteruitgegaan, en er zijn nauwelijks speciale modellen meer. Goed nieuws: Audi ziet dat zelf ook in en belooft beterschap.

Dat meldt Audi-CEO Gerhard Döllner aan het Duitse Bild. ‘Ik wil er niet omheen draaien: we moeten nu weer op het goede spoor komen.’ Audi heeft er een zware periode op zitten. In korte tijd zijn er meerdere CEO’s geweest die nauwelijks hun stempel hebben kunnen drukken. De afgelopen tijd is er gelukkig veel gebeurd in de vorm van een hoop nieuwe modellen, zowel met verbrandingsmotor als elektrisch. Sinds kort zijn er modellen als de nieuwe A5, A6, Q5, A6 e-tron én Q6 e-tron.

Geen leuke modellen op dit moment, maar er komt een TT 2.0

Deze ‘verstandige’ modellen moeten zorgen voor de aantallen. Vanwege de focus daarop, was er een kaalslag bij de ‘leuke’ modellen. Alle coupés en cabriolets (A5, TT en R8) zijn in relatief korte tijd uitgefaseerd, zonder dat er een opvolger klaarstond. Er was een tijdje geleden sprake van een vervanger voor de cabrioversies van de A3 en A5, maar het is stil gebleven rond dat model. Gelukkig is er nu een nieuw gerucht, ditmaal afkomstig van Gerhard Döllner zelf. Hij noemt het de ‘TT 2.0’.

Audi Grandsphere Concept grijs zijkant links schuin achter
De kans is groot dat het model wel wat trekjes gaat krijgen van de Grandsphere Concept

Dat wil niet zeggen dat er een TT-opvolger komt, maar een model dat doet wat de TT eind jaren ’90 deed voor Audi: een saai merk plots wat sexappeal geven. Precies wat het huidige gamma nu ook wel kan gebruiken. Volgens Döllner wordt het model ‘zeer emotioneel’. Deze nieuwe Audi zal als concept worden getoond op de IAA in München dit jaar. Binnen twee jaar moet het model in de showrooms staan. Overigens is het niet alleen dit nieuwe model dat Audi weer op de rails moet krijgen.

Wat is Audi naast een nieuwe ‘TT’ nog meer van plan?

Het merk gaat afscheid nemen van 7.500 werknemers. Een complete middenmanagementlaag wordt geschrapt. Van de 130 commissies blijven er 35 over. Zoals Döllner zegt: ‘Auto’s van morgen kun je niet ontwikkelen met de structuren van gisteren.’ Voor China heeft Audi een bijzondere strategie. Naast het bekende Audi-merk komt er een submerk met hoofdletters geschreven: AUDI, speciaal voor Chinese elektrische auto’s. Daarmee hoopt het merk meer grip te krijgen op die cruciale markt.

Lees ook: Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Voor de VS heeft Audi andere uitdagingen, zoals importheffingen. Daarom onderzoekt het merk of het een investering van 3 miljard euro kan rechtvaardigen om een fabriek in de VS te bouwen. BMW en Mercedes produceren al in de VS, net als Volvo. Ten slotte is er nog de Formule 1, waar Audi vanaf 2026 zal moeten strijden om het kampioenschap. Daarnaast moeten er jaarlijks 2 miljoen auto’s winstgevend verkocht worden. Er is dus werk aan de winkel.

10 reacties op “Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)”

  1. Dit jaar een A3 tfsie40 gekocht. Ben dik te vreden. Rijd super zuinig. 120km electisch dan pas over op benzine. Met al 7300km gereden dus maar 2 keer getankt. Mooi afgewerkte schermen in intreur en niet zomaar een tv scheren als tesla. Rijd sportief goede wegligging. Geluid van audio is top, sonox boxen.

  2. Als audi ook eens wat aan haar service doet, anders zal het nooit een A merk worden. Anderen merken onderscheiden zich hier vele malen beter in. Als je bij audi een auto koopt en deze moet vanwege garantie terug dan moet je maar een auto huren of op de fiets. Het is en blijft een gek iets voor zo een groot merk.

      • Ben mijn audi e-tron vijf maanden kwijt geweest in de garage onder garantie nog. Nieuwe voormotor maar duurde drie maanden voor ze gevonden hadden en daar goedkeuring voor hadden. Had een Q3 in plaats van naar toen aangegeven dat ik grotere auto moest voor wintersport kon het allemaal versneld opgelost worden. Krijg je je auto terug en is die drie keer viezer binnen en buiten dan achtergelaten en met 30% minder range dan waar die geladen mee achtergelaten was. Schandalige service. Alle Audi garages nu als Auto Natie onderdeel van d’ieteren groep ben je alleen een nummer en geen klant. Kreeg alsnog de factuur van €9.000 en twee aanmaningen, voor ze het administratief opgelost hadden. Service hoort ook bij een A-merk. Ze hebben veel werk aan de winkel…. Als de auto rijdt is ie geweldig, dat dan weer wel.

  3. Mijn moeder heeft tot kort geleden een automaat Audi A4 B6 (2002) gereden. De laatste jaren met een lagere kilometrage, maar daarvoor 20000 km p/jr. Na 20 jaar gebruik was dit nog een solide wagen. Redelijk qua onderhoud en nog prima rijdend.
    Uit de A4 B6 gestapt in een 5 jaar oude A4 was teleurstellend en ze heeft daar niet voor gekozen. Een hoog hard plastic niveau in het interieur en qua rijgedrag nerveuzer. Overall minder solide. Dat is een moeilijk te kwantificeren begrip, maar stappend vanuit de 20 jaar oude Audi in de 5 jaar oude, was dat het gevoel dat bleef hangen.
    Onderhoudsbeurten bij de Audi dealer zijn vreselijk duur. Rondje visueel checken, wat nieuwe filters en motorolie, bijna 800 euro. Maar dat is bij Mercedes, de auto die ze nu rijdt, helaas nog duurder.

    • Bij de dealer liggen de uurlonen ook veel hoger. Ik ga al jaren bij een specialist, zelfde materialen als bij de dealer maar de helft van de uurlonen. Bij de dealer betaalde ik €400 voor een klein onderhoud en €600 voor een groot onderhoud. Nu bij de specialist is €200 voor een klein en €300 voor een groot onderhoud.

  4. Niet alleen de modellen en het interieur moeten aangepakt worden, maar ook de kwaliteit. Wanneer komt Audi met 8 jaar garantie? Wanneer komen er motoren die probleemloos 400.000 km meegaan? Al die kleine en grote defecten kunnen echt niet meer.

    • Na jarenlang iedere 2-3 jaar een nieuwe lease Audi (A4, meerdere A6-en) te hebben gereden ben ik overgestapt op een ander merk. Reden: het interieur wat per model achteruit holde. Ik was altijd onder de indruk van de kwaliteit van de Audi’s. Met name de A6-en waren klasse bakken. De laatste Audi A6 was een en al goedkoop aanvoelen plastic, niet erg maar wel als je zoveel geld voor een automerk betaald wat premium wil zijn. Dat is tevens het tweede punt waarom ik ben afgehaakt, de enorm hoge prijzen van de nieuwe Audi’s. Staat wat mij betreft niet meer in verhouding tot de kwaliteit welke je ervoor terug krijgt. Helaas….

  5. Ik rijd zelf met de audi a3 sportback tfsi 45 s-line van 2024 en inderdaad het is een heel goed rijdende wagen maar ook heel mager en slecht afgewerkte wagen, interieur gewijs gezien. En meer plastic dan in een Dacia maar voor de prijs van een Mercedes. En mankementen, het rammelen en de storingen, de verwarming die niet werkte deze winter, radioknop die al niet meer werkt, en storing electrotecniek motor waar de auto direct vroeg de garage te raadplegen. Echt geen premium ervaring mijn peugeot hiervoor was meer premium en daar waren geen storingen en mancos, zelfs niet na 240000km , nieuw gekocht en met spijt weggedaan. Bij de audi zal ik blij zijn dat hij weg is, echt spijt van. Ik denk nooit meer VAG.

Laat een antwoord achter aan Wim Reactie annuleren

(verplicht)