Auto Fabrica Type 11: Vloeiende straatvechter

De Auto Fabrica Type 11 is geen museumstukje: hij wordt daadwerkelijk in een gelimiteerde oplage geproduceerd.

Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11
Auto Fabrica Type 11

In de Yard Built-serie van Yamaha, waarin zowel dealers als professionele motorfietsbouwers zich vergrijpen aan productiemodellen van het merk, komen regelmatig interessante projecten langs. Dit is de laatste die ons opviel: een XSR900 die door het Britse Auto Fabrica werd omgetoverd tot de prachtige Type 11 Prototype 2.

De Type 11 ‘verkent de grenzen van vakmanschap en conceptueel design’, aldus Auto Fabrica. Wat ze daar waarschijnlijk mee willen zeggen: hij zit uitmuntend in elkaar en ziet eruit als niets anders op twee wielen.

Grappig genoeg begonnen de broers Bujar en Gazmend Muharremi, oprichters van de customshop, eerst te sleutelen aan een klassieke Yamaha XS750, die uitmondde in een stijloefening die ze Type 11 Prototype 3 noemden.

Vervolgens bouwden ze, nu wel op basis van de XSR900, een circuit­gerichte racer onder de naam Prototype 1. Deze twee fungeerden als inspiratie voor de uiteindelijke Yard Built-creatie die je op deze foto’s ziet, de Auto Fabrica Type 11 Prototype 2. We hadden geen idee dat ze er in Engeland zo’n vreemde telling op na hielden.

Hoe spot je de Type 11?

Gecentreerd in de Type 11 vinden we Yamaha’s 900-cc driecilinder; daaromheen veranderde zo’n beetje alles. Het frame werd aan de achterkant ingekort en erbovenop werd een kunstige, ogenschijnlijk uit één stuk bestaande combinatie van kuip, tank en zadel geplaatst.

Handgemaakte uitlaten – twee rechts, één links – buigen zich sierlijk een weg naar achter. De voorvork draagt niet langer een stuur, maar twee clip-ons die aan weerszijden uit de kuip steken. Een priemende koplamp, een gelaagd custom-achterlicht en een digitale teller zijn feilloos in het geheel verwerkt.

Waar haal ik een Auto Fabrica Type 11?

De Auto Fabrica Type 11 is geen museumstukje: hij wordt daadwerkelijk in een gelimiteerde oplage geproduceerd. Auto Fabrica verwacht de eerste ­exemplaren rond de herfst af te zullen leveren.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken