Het is een vraag de we nog weleens voorbij zien komen. Kun je een auto kopen voor 500 euro? In de meeste gevallen zouden we zeggen: spaar eventjes door. Die extra euro’s leveren in veel gevallen een betere auto op. Zelfs bij louche handelaren is 1.000 euro ongeveer de bodem. In principe kunnen we dit artikel heel erg kort maken door te zeggen: ga verder sparen voor een betere auto.

Maar ja, als je ongewenst zwanger raakt, wil je ook niet als advies krijgen ‘oh, dan had je betere voorzorgsmaatregelen moeten nemen’. Je zit in een bepaalde situatie, en je wilt een auto. Dus we gaan vandaag aan de slag met de casus een gebruikte auto van 500 euro. Waar moet je op letten? Zijn er nog tips? En welke auto’s moet je naar op zoek gaan? Dat gaan we in dit artikel allemaal behandelen.

Auto tot 500 euro: let op de APK

Dit is natuurlijk een open deur, maar zorg ervoor dat er APK op zit. Een APK laten uitvoeren kan al vanaf vijf tientjes, maar dat is alleen de keuring. Alle reparaties en aanpassingen die nodig zijn om door de APK te komen, kosten geld. Denk enerzijds aan slijtage onderdelen (remmen, banden, lampjes en dergelijke) en anderzijds aan mankementen als roes ten kapotte onderdelen.

Anders moet je er weer 1.500 euro in steken en had je beter een auto van 2.000 euro kunnen kopen. Nu is de reden dat auto’s heel erg goedkoop zijn, juist het feit dat ze niet door de APK komen. Het liefst heb je een auto die zo recent mogelijk door de APK is gekomen. Je kan met de verkoper ook afspreken dat je de auto met een nieuwe APK wil. In veel gevallen kun je beter om een nieuwe APK vragen, dan om korting.

Beter een auto kopen tussen de 500 en 1000 euro?

Heeft het zin om 500 euro extra sparen? Ja, eigenlijk wel. 500 is echt de absolute ondergrens voor als je een auto zoekt. Ook al zit er een APK op, er is waarschijnlijk een hoop mis mee. In veel gevallen koop je voor die extra 500 euro een marginaal betere auto. In het spectrum van gebruikte auto’s is een auto van 1.000 euro ook nog heel erg goedkoop.

Tip: Zoek auto’s met mankementen

Dit klinkt stom, maar soms kan een auto een mankement hebben waardoor de waarde lager is, maar dat het voor de rijervaring niet uitmaakt. Denk bijvoorbeeld aan krassen, een deur in de verkeerde kleur, verkeerde wielen of andere onvolkomenheden dat wel de waarde drukt, maar voor jou om het even is. Ga wel even na welke concessies je wil doen. Een auto waar in gerookt is, moet je maar net tegen kunnen natuurlijk.

Kun je voor 500 euro een auto kopen?

Het zou maar zo kunnen zijn dat je een heel erg klein budget hebt om een auto te kopen. We kunnen immers niet bij iedereen in de portemonee kijken. In sommige gevallen heb je gewoon een auto nodig omdat het OV te omslachtig is en voor de fiets of brommer te ver. Zelfs de slechtste auto ter wereld is comfortabeler dan de beste bromfiets.

Tip: koop particulier

Normaal gesproken ga je naar een autobedrijf om een auto te kopen. Maar als je een budget van 500 euro hebt, raden we dat sterk af. Ten eerste omdat de garantie onmogelijk iets kan voorstellen. Ten tweede omdat de handelaar zelf ook winst moet maken. Een auto een paar maanden op voorraad hebben kost al gauw een paar honderd euro, dus reken maar uit. Dat is ook meteen de reden waarom niet veel handelaren auto’s voor 500 euro in de aanbieding hebben.

Deze auto’s kun je kopen voor 500 euro

Dan zijn we nu aanbelandt bij de auto’s die je moet kopen. Aangezien het budget extreem beperkt, moet je streng zijn voor jezelf. Koop zo klein en licht mogelijk. In veel gevallen resulteert dat in een goedkopere auto op maandelijkse basis. Denk aan een lager gewicht (dus lagere motorrijtuigenbelasting), lager verbruik en lagere verzekeringspremie.

Subaru Vivio

Als het écht niets mag kosten, is dit een winnaar. De Vivio is de opvolger van de Mini Jumbo en echt een kleine stadsvlo. Alles is er simpel aan, waardoor het gewicht slechts 625 kilo is. Nadelen aan de kleine Subaru zijn er ook: het is echt basaal transport, je benen zijn onderdeel van de crashconstructie en roest begint toch wel parten te spelen. Maar als je goedkoop wil kopen en vervolgens goedkoop wil rijden, kijk niet verder. Zie het alleen niet als een auto, maar als een rijdende paraplu.

Suzuki Alto

Dé auto die jarenlang gold is de goedkoopste manier om te rijden. In het budget vind je vooral het jaren ’90-model. Wel lekker: Alto’s hebben een viercilinder naaimachientje, in plaats van een driecilinder bromtol. Ga voor een GA-model, dus de meest basale variant. Alle luxe stelt toch niets voor in deze Suzuki. Stuurbekrachtiging is overbodig met 145-brede bandjes. Met een gewicht van 705 kilo valt de Alto wel in een hogere MRB-categorie.

Daihatsu Cuore

Wederom moet je je afvragen of je dit moet willen. Deze Daihatsu is namelijk nog écht basaal autorijden. Aan de andere kant, vroeger was dit gewoon de norm voor boodschappenauto’s. De auto lijkt in veel opzichten op de Suzuki Alto. De Cuore heeft echter een driecilinder motor. Op zich klinkt dat wel grappig. Met 690 kilo leeggewicht zit je in de zelfde MRB-klasse als de Alto. Net als met de Alto moet je wel even letten op roest, dat is in de meeste gevallen de reden waarom een Japanse auto niet overleeft.

Fiat Panda

Maar een Fiat Panda is toch helemaal niet Japans? Dat klopt. Er valt wel het een en ander te zeggen voor de Panda. Het is altijd een vijfdeurs auto. Ook is de auto aanmerkelijk moderner dan de Japanse tegenstrevers, met name op het gebied van veiligheid staat de Panda op een hoger plan. Uiteraard moet je gaan voor de meest eenvoudige uitvoering, maar in de meeste gevallen heb je een viercilinder motor. Die extra veiligheid zie je terug in het gewicht: 815 kilo is toch dik 100 kilo meer dan een Alto.

Renault Twingo

De Franse evergreen mogen we niet vergeten. De auto kwam in 1993 op de markt en bleef 13 jaar in productie. In die jaren heeft Renault mooi alle kinderziektes eruit gehaald. In tegenstelling tot de Panda is de Renault Twingo altijd een driedeurs hatchback. Ook hier zijn onderdelen bij de slager te kopen. Qua veiligheid is een latere Twingo ook een betere koop dan een Japanner uit de jaren ’90. Qua charme eigenlijk ook. Handig: de achterbank kun je verschuiven.

Smart City Coupé

We willen geen brommobiel aanraden, maar er valt zeker wat te zeggen voor een eerste generatie Smart. Als je écht goedkoop wil rijden, is een Smart ook briljant. Onderdelen en reparaties kosten bijna niets, alhoewel er iets aan kapot kan gaan. Het verbruik is zeer gunstig, alsmede alle andere kosten om het rijdend te houden. Ook handig, het zijn altijd ‘automaten’. Controleer wel of deze het goed doen, want ze geven nog weleens de geest.

Conclusie: welke auto voor 500 euro

In principe is de staat van de auto vele malen belangrijker dan het merk en type. De vuistregel is dat de auto simpel, klein en licht moet zijn. Staar je niet blind op kilometerstand. Liever een auto meer 300.000 snelwegkilometers dan 150.000 stadskilometers. Dat gezegd hebbende, de hoek van kleine Japanse auto’s is de meest interessante als je de beste goedkope kleine auto zoekt.

Reacties

  • PHN heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Leuk artikel, ik heb als 2de auto in het verleden voor 300 euro een mazda 323f gekocht die slecht liep 210000km, ben van de louge handelaar gelijk naar onderdelen leverancier gereden. Nieuwe bobine kabels en bogies remschijfjes en blokjes totaal net geen 150 euro. Vervolgens nog 3 jaar zonder problemen mee door heel nederland. Na 3 jaar verkocht voor iets meer dan 350 euro. Of te wel, de tip zoek naar auto’s met mankementen kan ik beamen. Wel effe goed kijken naar onderdelen kosten maar dan kan je een hoop fixen voor weinig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)