Auto-ontwerper worden? Dit zijn tips van Ian Callum

Ian Callum stuurde een brief naar Jaguar en kreeg een reactie op 1 maart 1968. Precies 50 jaar later onthulde hij de I-Pace, een auto die hij met zijn team ontwierp

Ian Callum en I-Pace
Ian Callum Brief
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Auto-ontwerper worden? Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Aston Martin Vanquish
Aston Martin DB7 GT
Jaguar XF
Jaguar F-Type
Jaguar I-Pace
Ian Callum en I-Pace
Ian Callum Brief
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Auto-ontwerper worden? Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Ian Callum schets 1968
Aston Martin Vanquish
Aston Martin DB7 GT
Jaguar XF
Jaguar F-Type
Jaguar I-Pace

Wil jij een auto-ontwerper worden net als Nederlanders Amko Leenarts (designbaas Ford), Adriaan van Hooydonk (BMW) en Laurens van den Acker (Renault)? Ian Callum, designbaas bij Jaguar, stuurde toen hij dertien jaar was een brief naar Jaguar om wat advies te vragen. Dit zijn zijn tips.

‘Vijftig jaar geleden stuurde ik een aantal tekeningen naar de onderdirecteur van Jaguar, Bill Heynes. De tekeningen waren mijn visie over hoe de volgende Jaguar er moest uit zien. Ik schreef vaak naar grote autofabrikanten, vooral om te vragen of ik wat brochures kon krijgen. Jaguar was de enige waar ik ook tekeningen naar stuurde, want toen wist ik al dat ik voor ze wilde werken.’

Hoe het allemaal begon

‘Op school moesten we vakken kiezen die ons interesseerden. Auto-ontwerper worden was bijna onmogelijk, omdat ik geen idee had wel vakken ik moest kiezen. Daarom schreef ik naar Bill voor advies. In Engeland had je destijds geen opleiding om auto-ontwerper te worden, de enige was in California. Ik had me daar ingeschreven maar koos uiteindelijk toch voor de Glasgow School of Art vanwege financiële redenen.

Auto-ontwerper worden? Ian Callum schets 1968

Per maand krijg ik één of twee brieven van jonge ontwerpers toegestuurd. Ik gebruik mijn eigen tekeningen als referentiemateriaal. Ik probeer op elke brief te reageren omdat ik weet dat dat veel invloed kan hebben. Sommige van de beste ontwerpers beginnen pas als ze 18 zijn, maar die zijn gezegend met een natuurlijke gave.’

Je moet visualiseren

‘Ook al hebben we nu computers waar we op kunnen ontwerpen, het proces is nog steeds hetzelfde. Het is belangrijk dat je een visie hebt en dat kunt uitdrukken op een stuk papier, of computerscherm. Ik hoef niet veel tekeningen te zien om te concluderen of iemand er gevoel voor heeft. Ik zoek voor ideeën, maar een oog voor detail en schoonheid is net zo belangrijk.’

Begin met kijken

‘Om te beginnen is het van groot belang om andere ontwerpers na te streven, probeer datgene wat je om je heen ziet op papier te zetten. Ontwikkel vanaf daar verder. Het is bijna hetzelfde als gitaar leren spelen. Dat doe je ook dankzij het observeren van je favoriete artiest. Vaak is het pas na tien jaar mogelijk om als ontwerper volledig zelfstandig, zonder te observeren, een goed ontwerp neer te zetten.’

Elektrische auto’s geven vrijheid

‘Toen ik opgroeide was er maar een klein aantal autosegmenten. De nieuwe generatie ontwerpers wil nieuwe genres bedenken, spul dat compleet anders is dan de norm. De elektrische auto is hierbij een belangrijk element. Tijdens het ontwerpen van de nieuwe Jaguar I-Pace kreeg ik meer vrijheid dan bij de netgenoemde Vanquish.

Je kunt ruimer denken, omdat je niet echt vastzit aan een technische beperkende factoren. Het ontwerp van de I-Pace zat al lang in mijn hoofd, maar met een gebruikelijke aandrijflijn was deze auto bijna onmogelijk. Ik heb het niet aan mijn team verteld, maar ik had altijd al wat ontwerpen liggen. Het was wachten op het juiste platform.

Het is veeleisend om een auto te ontwerpen in een compleet nieuw genre. Tegelijkertijd voel ik me erg bevoorrecht om iets neer te zetten dat ons naar een volgend tijdperk brengt.’

Samenwerken

‘Ik ben net zoals iedereen deel van het team, ik laat mijn ideeën en visie zien, en zij gaan het vervolgens verder ontwikkelen. Binnen het team kunnen we goed met elkaar overweg. Mijn team heeft 45 ontwerpers en dat van Jaguar Land Rover zo’n 800. Er zijn allerlei functies; ontwerpers die schetsen maken, klei-ontwerpers en technische ontwerpers.

Ik heb veel auto’s mogen ontwerpen, maar er zijn altijd hoogtepunten bij. De Aston Martin DB7, omdat die auto het startschot gaf, en de Vanquish en ik blijven onafscheidelijk. De eerste XF omdat die ervoor zorgde dat de gehele stijl van Jaguar daarmee op de schop ging. De F-Type voor vanzelfsprekende redenen en de I-Pace omdat dat de grootste verandering in jaren is. Ik ben er erg tevreden mee.’

Reacties
  1. Omela zegt op 1 mei 2018 om 17:19:

    Jullie vergeten Fedde Talsma bij Volvo, ongeveer de meest toonaangevende Nederlandse ontwerper. Hij tekende bijna 10 jaar lang Volvo’s als Chief Exterior Designer.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken