Wie had in de jaren ’30 verwacht dat een motor achter de bestuurder en het tonen van bloot materiaal ook nog negentig jaar later relevant zou zijn? Misschien bij Auto Union wel. De legendarische zilverpijlen uit die tijd waren revolutionair. Eén plan met die auto’s ging helaas nooit door: een straatlegale versie. Nu komt die fantasie alsnog uit in de vorm van deze Auto Union Type 52 van Audi.
Laten we beginnen met de geschiedenis achter deze auto. In 1932 kreeg de eerste raceauto van Auto Union vier ringen op de neus. In datzelfde jaren kwamen er nieuwe regels voor het Grand Prix-racen (wat nu Formule 1 is). Auto Union stuurde waarschijnlijk de postbrief op pad richting Ferdinand Porsche met de vraag of hij een raceauto aan de hand van de nieuwe regels wilde bouwen. Dat wilde Porsche wel en zo begon hij aan de bouw van de Auto Union Type A, of zoals ze hem bij Porsche noemen, de Type 22.
De straatlegale F1-auto van Audi en Porsche
De auto legde de basis voor grote successen met snelheidsrecords, race- en kampioenschapoverwinningen. Intussen bedachten Auto Union en Porsche in het diepste geheim een vervolg: een straatlegale versie van de raceauto. In de concepttekeningen wordt de auto omgeschreven als de Auto Union Type 52 en zou naar de buitenwereld worden vertaald als de Schnellsportwagen. Een vertaling daarvan is niet nodig, toch?
De Type 52 zou net als de raceauto een motor met zestien cilinders krijgen en ingezet kunnen worden voor langeafstandsraces zoals de Mille Miglia of sportautokampioenschappen op Spa en Le Mans. Er kwam in 1934 een testauto, maar daar bleef het bij. Om onbekende reden werd het project in 1935 geschrapt. De documenten gingen in de Tweede Wereldoorlog verloren en niemand sprak meer over de Auto Union Type 52. Tot nu.
Audi bouwt alsnog de Auto Union Type 52
Audi Tradition, de geschiedenisafdeling van het Duitse merk, vernam de informatie en vond het tijd om het werk van Auto Union en Porsche af te maken. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van Crosthwaite & Gardner. Dit bedrijf is zo dicht mogelijk bij de originele plannen gebleven. Zo zit de bestuurder in het midden en is er plaats voor twee passagiers.
Alle onderdelen zijn met speciaal voor de Type 52 met de hand gemaakt. Zo’n beetje alles is nieuw behalve de motor en de handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Die komen uit een Auto Union raceauto. Verder is er bij de ophanging en dempers afgeweken van de oude plannen. Er zijn geen bladveren en wrijvingsdemper, maar torsieveren en hydraulische dempers. Wat dan weer wel traditioneel is: de remmen zijn trommelremmen.
Specificaties van de moderne Auto Union Type 52
De krachtbron is dus letterlijk uit een Auto Union Type C gevist en in deze one-off – inderdaad, het blijft helaas bij één exemplaar – gelegd. Dat wil zeggen dat er een 6,0-liter motor met zestien cilinders en een supercharger in ligt. Doordat het een racemotor is, loopt de motor op een speciale mix van methanol, loodvrije benzine en tolueen. Het vermogen is 520 pk.
‘Ons doel met deze droomauto die in zijn tijd een droom bleef is om iedereen geïnteresseerd te krijgen in ontwerp en technologie’, zegt Audi Tradition-baas Stefan Trauf. De Auto Union Type 52 is natuurlijk te zien op het Goodwood Festival of Speed waar hij ook de heuvel gaat beklimmen.
Jaap heeft op 12 juli 2024 geschreven:
Eindelijk eens een Audi die niet saai is!
Moeten ze meteen in productie nemen.