We horen weleens van mensen dat ze het idee hebben dat hun auto de ene dag sneller of langzamer aanvoelt dan de andere. Het goede nieuws is: je wordt niet gek. De prestaties kunnen van dag tot dag lichtjes verschillen en dan hoeft er niet eens iets mis te zijn met de motor. Let wel: als de auto een heel stuk langzamer is dan normaal of beroerd loopt, is het raadzaam om eventjes te (laten) kijken wat er aan de hand is.

Minder of meer gewicht in de auto

Het klinkt wellicht stom, maar passagiers kunnen een groot verschil maken. Stel je rijdt met een volle tank en drie vrienden ergens heen en je rijdt de volgende dag alleen met een bijna lege tank. Dat kan zomaar 260 kilo schelen. Dat is verhoudingsgewijs heel veel als je een auto rijdt van 1.100 kilo en met 100 pk. Er is een reden waarom je nooit zwaarlijvige F1-coureurs ziet. Misschien ook even al die troep uit je kofferbak weggooien?

Buitentemperatuur

Motoren zijn gek op koude lucht, dat komt omdat er meer zuurstofdeeltjes in hetzelfde aantal kubieke meters lucht zitten. Daarom zie je bij turbomotoren een intercooler in de grille hangen die de lucht koelt voordat de motor het opslokt. De buitentemperatuur kan dus invloed hebben op de prestaties van je auto. Het is lastig om te zeggen hoeveel pk-winst je krijgt van koude buitenlucht, dit verschilt per auto. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. BMW gebruikt niet voor niets waterinjectie bij de M4 GTS.

De auto is goed warm geweest

Er zijn mensen die hun auto alleen binnen hun woonplaats rijden of zelden lange stukken rijden. Deze motoren bereiken nooit de ideale verbrandingstemperatuur. Door het gebrek aan optimale verbranding bestaat de kans dat er koolstofaanslag in de motor komt, bijvoorbeeld op de kleppen, de uitlaat en de bougies. Deze auto hebben een Italiaans beurtje nodig waarbij de motor goed heet wordt en alle residu verbrandt. Als je deze ingeslapen motoren even flink van jetje geeft, kan het zijn dat ze beter gaan lopen.

Het wegdek en de omgeving

Een smalle weg, veel obstakels in de berm en zeer glad asfalt. Je auto zal bloedsnel aanvoelen en lopen als een naaimachine – voor je gevoel tenminste. Wáár je rijdt zal ook veel bijdragen aan het snelheidsgevoel. Bovendien kun je ook serieus last hebben van tegenwind, of wind mee. Luchtweerstand is het grootste obstakel bij snelheidsrecords en ook jouw auto is niet immuun voor de natuurwetten.

Brandstof

Brandstof kan heel goed effect hebben op de loop van je motor. In principe klopt het dat de duurdere brandstoffen een hogere energiedichtheid hebben dan de E10 die je normaal tapt. Niet elke motor weet echter dat ie dure brandstof aan het slikken is en zeker niet elke motor zal merkbaar beter lopen van een premium-brandstof. Toch is het zeker de moeite waard om het eens te proberen. Je weet immers nooit.

Het zit tussen je oren

Sommige mensen zullen zweren dat hun auto soepeler en beter loopt na een bezoekje aan de garage. En dat terwijl er aan de motor misschien niet eens iets gedaan is. De mens kan zichzelf uitstekend voor de gek houden en een placebo lijkt vaak het beste medicijn. Uiteraard: als jouw luchtfilter helemaal verstopt zat, dan zul je echt wel iets merken. Denk er ook vooral niet te veel over na en geniet van het trucje dat je hersenen met je uithalen.

Reacties

  • Dave heeft op 8 september 2021 geschreven:

    Veel mensen vergeten om regelmatig hun bandenspanning na te kijken. Als dan hun auto van de garage komt, en de bandenspanning is ideaal, dan rijdt je auto ook soepeler

    Reageer
  • Willem Coremans (Geen schuilnaam) heeft op 8 september 2021 geschreven:

    Ook de schoenen spelen een rol. Een zware schoen met dikke zool lijdt tot dieper intrappen van het gaspedaal zonder dat je daar erg in hebt. Zelfervaring !

    Reageer
  • Dirk heeft op 28 oktober 2019 geschreven:

    Duurdere brandstoffen (premium) V- Power, Euro 98/102 hebben een hogere zelfontbrandings temperatuur.
    De hogere energiedichtheid is een onjuiste uitspraak er is namelijk meestal een additief aan toegevoegd, octaanbooster oid…

    Reageer
  • Hidde heeft op 27 oktober 2019 geschreven:

    Het waterinjectie systeem op de BMW M4 GTS, heeft niks met de regeling van luchtvochtigheid te maken! net zoals bij het injecteren van brandstof wordt het brandbare mengsel gekoeld, waardoor de luchtdichtheid toeneemt en hierdoor kan er meer brandstof ingespoten worden–> dus meer koppel.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren

(verplicht)