Realiseer je even hoeveel mazzel je hebt dat je zo dicht bij Duitsland woont als Nederlander of Belg. Er is een plek op rij-afstand waar je zo hard mag als je wilt. Misschien is het zelfs beter om niet in Duitsland te wonen, want dan blijf je het waarderen. Als je elke dag chocolade eet, is het ook niet bijzonder meer. De mogelijkheid om je eigen tempo te kiezen, hebben ze op andere continenten niet. Hou dit in je achterhoofd als je de volgende keer klaagt over Baustelle of slecht wegdek.

Want wie weleens in Duitsland komt, weet dat het asfalt er niet overal even lekker bijligt. En de herstelwerkzaamheden hebben vertraging, want de Autobahn zit krap bij kas. En dan bedoelen we ook echt de Autobahn GmbH, want zo heet het bedrijf dat het asfalt beheert. Net alsof we hier Snelweg BV zouden hebben. Door het geld tekort werden projecten aan het begin van dit jaar stilgezet. Dit zou geleid hebben tot vertragingen bij de renovatie van kritieke brugconstructies.

Er komt geld vrij

Er is gelukkig nog goed nieuws. De Duitse overheid gaat waarschijnlijk 450 miljoen euro in de Autobahn stoppen om verdere teloorgang te voorkomen. Dit geld is voor projecten en renovaties die eigenlijk al gepland stonden; die kunnen nu uitgevoerd worden. Het wordt dus nog even wat gezelliger qua Baustelle, en momenteel zijn er allesbehalve weinig. Check maar even het kaartje hieronder waar er aan de weg wordt gewerkt.

Alle werkzaamheden in Duitsland momenteel | Foto: Autobahn GmbH

Naast de 450 miljoen euro krijgt de Autobahn waarschijnlijk nog eens 709 miljoen voor toekomstige projecten. Het is in ieder geval goed voor de werkgelegenheid. Of je er veel van gaat merken, vragen we ons af. Momenteel heb je om het kwartier al wegwerkzaamheden te pakken en als dat 14 minuten wordt ga je dat ook niet merken. We zijn in ieder geval blij dat er iets gedaan wordt aan het wegdek.

54 reacties op “Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)”

  1. In brd is geld echt geen probleem, maar materialen en mensen! De aanbestedingen zijn loei duur! Veel bedrijven geven een hele hoge prijs op! Als ze het dan worden, hebben ze een probleem! Ze kunnen niks, want ze hebben niks!

  2. NL heeft al prima snelwegen, veel beter dan de Duitse, maar terwijl je daar vaak ongelimiteerd snel mag rijden mag je in NL overdag alleen langzaam voortsukkelen met 100 km/u, ontzettende betutteling.

      • Wat een gelul. Waar kun je nog hard rijden in Nederland ?
        Het is één grote file. Ga lekker in Moffika rijden nitwit.

        • “Hard” rijden is relatief, maar ook in NL kan je bijna overal 130km/u rijden. Idd stop de gevaarlijke betutteling.

          • Marike blij als huppeltrut lekker
            100 km in Nederland
            We missje hier echt niet

          • Hard rijden in NL is omgekeerd evenredig aan je verstandelijke vermogens.
            Voor een paar minuten eerder op je werk en een hoop frustratie en hoge kosten, ook de bijbehorende ongelukken die weer files veroorzaken.
            100 is hard genoeg, wat men als betutteling ervaart is voor medeweggebruikers hun veiligheid.

          • Ben het met je eens. Je kan gerust doorrijden. 100 maakt mij niet alert, eerder inkakkende. Onze wegen zijn voor door stomen goed uitgelegd, al moet je de wegen kiezen. Niet langs Utrecht naar R’knor, A50 & A15… dat rijdt. En Reinier, mijn hersens zijn prima. Hardrijden houdt je scherp en inventief. Zoek de ruimte op de weg, en geen telefoon. Vooral geen treintje rijden. Bij de Duitsers kan je op het verkeer letten en niet op die 100km/u. Die vertrutting hier komt me de strot uit. Ook de Bundesstrassen zijn nog breed en recht. Napoleon wist het voordeel al… Onze Rooie Kmehr weet alles te verkrachten met ons geld… Zijn de Duitsers nu ook klaar mee. GELUKKIG!!!

      • Hahaha, een onzinnige regel bedacht door de groene linkse milieu kliek die zelf per privéjet de halve wereld over reist en in een x5 diesel rijdt, in een kasteel woont zonder maar 1 zonnepaneel ( frans timmermans) l. NL zal de aarde wel even redden met dit soort dictators zeker

          • Geert krijg dat alleen niet voor elkaar , er zijn teveel hielenlikkers van bovenaf die nergens vooruit willen komen , allemaal eilandjes onder elkaar (zo zit de Nederlander in doorsnee in elkaar ikke ikke en de rest kan stikken. Jammer toch met vriendelijke groet C F

      • Snelheid lijkt zowaar een persoonlijke kwestie om rijgedrag op af te stemmen. Zolang veiligheid voor personen onder andere en tegenwoordig ook het klimaat primeert.

      • Ik rij 52 jaar door Europa. De wegen in nl. zijn perfect. De beste van Europa. Gewoon 100 km. overdag en 130 km in de avond is prima. Nu nog een goed systeem voor het belastingstelsel. Eerlijk voor iedereen.

  3. Info van mijn zwager die in Duitsland woont: geld is niet het probleem, maar arbeidskrachten. Er zijn heel veel projecten aanbesteed, de overheid doet een aanbetaling, de aannemer zet borden langs de weg. En dan stopt het.

  4. Duitsland komt al jaren geld te kort om de autobahn fatsoenlijk te onderhouden, maar ondertussen betalen de Duitsers nog altijd heel weinig wegenbelasting! Snap niet dat Duitsland niet gewoon even de wegenbelasting verhoogd! Daarnaast komen er ook miljarden binnen in Duitsland aan tol inkomsten van het vrachtverkeer, maar blijkbaar gebruikt Duitsland dat voor andere zaken!

      • Beetje lastig als je rolstoelgebonden bent en de auto de enige goede manier is om je te vervoeren..dus die opmerking van jou is alleen maar dom

          • In de zeventiger jaren was er ook al een tekort aan werknemers,toen kwamen de koppelbasen hun intrede doen en kon men dik geld verdienen,Heb zelf vier jaar voor een koppbaas gewerkt,dus personeel was er toen ook al tekort

      • Dat heb ik onderweg naar Kroatië veelvuldig waargenomen. Iedere keer weer op de rem, wegversmalling en verkeersopstoppingen en geen man aan het werk……. Op een gegeven moment ga je er echt aan storen. De snelwegen na Duitsland zijn in een veel betere staat en ook weinig werkzaamheden… Inclusief Slovenië en Kroatië

  5. Ze kunnen ook gewoon wegenbelasting gaan betalen, net als bij ons. Nu is dat minder dan 10% van wat we in Nederland gemiddeld betalen.

    • Nou in Duitsland betalen we ook wegensteur hoor. Echter voor een middenklasse auto bedraagt die op jaarbasis zo’n €280,00. In Nederland betaal je dat bedrag per 3 maanden. BPM kennen we niet hier en Mehrwertsteuer (BTW) is hier 19%. Daarbij zit er in de brandstofprijs ook een bedrag wat aangewend word voor het wegennetwerk. Al met al dus geen roverij hier voor de autobezitter door de regering.

      • Goed gesproken Stanneman. Hier betaal je voor het vergaderen en oeverloos verkrachten van ons wegennet. 4x zoveel als in Brd, en rij je op Log, betaal je het benzine tarief. Moet je hier om komen. De Duitsers bouwen hun Autobanen doorlopend uit. In NL vergaderen we eerst 30 jaar en bouwen dan wegen die reeds verouderd zijn. Waardeloos ! Doe mij de Pruissen maar…

  6. En het leeuwendeel van die investeringen die ze gaan doen is opgebracht door het vrachtverkeer. Maut, ofwel, tol.

  7. Heb in Spanje een Hyundai i10
    Betaal voor het hele jaar € 15,75 IVTM dat is daar de wegenbelasting.
    Tanken voor1,329 per liter E10
    Hoezo worden we in Nederland uitgemolken?

  8. In België betaal je BIV ( in bedrijfstelling) bij aankoop nieuwe wagen of okkazie wagen.
    Daarna jaarlijkse rijtaks.
    En toch liggen de wegen en fietspaden er belabberd bij.
    Waar gaat het geld dan heen ?

    • Er is een inhaalbeweging bezig. Maaaaarrrr doe dat eens in een land met het dichtste wegennet op de draaischijf van het continent Europa waarbij iedere bewoner voor een scheet de auto neemt en er vanuit alle hoeken (zwaar) internationaal door reist. Vele malen meer dan bijvoorbeeld Nederland en toch betaalt een Belg 75% minder wegenbelasting.

  9. Ben zelf grensbewoner en weet dat je in Duitsland wegenbelasting betaald voor één jaar hetzelfde is als in Nederland voor DRIE MAANDEN.

  10. Het is al net als in Nederland, als alle opbrengsten van mobiliteit daadwerkelijk in mobiliteit geïnvesteerd zouden worden zou er geen enkel probleem zijn met de staat van onderhoud van de Duitse wegen.

  11. En dan vinden ze het raar dat ze geen winst meer kunnen maken. Overal bezig en niks is afgemaakt. Echt zielig voor Hunnie.

    • Nou de Wakkere, voor mij is het nog altijd een feestje om via Dtslnd naar Italië te rijden, heerlijk asfalt, drie baans grotendeels en s’nachts weinig verkeer dus heerlijk door kachelen daar. Zwitserland is om te janken, Italië mag alles en terug naar NL altijd weer een jank gevoel. Dan heel graag een paar baustelle onderweg.

    • De Duitse snelwegen mogen zeker wel een opknapbeurt hebben en een max. snelheid van 130 kmh
      Dat racen is niet meer van deze tijd en doe je maar op de Nurburgring

Laat een antwoord achter aan Neddim Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear