'Autobedrijf is niet aansprakelijk voor losse wielmoeren'

Aldus een rechter in Amerika

Foto('s): Unsplash

Amerikanen houden wel van een rechtszaakje links of rechts, waarbij de aanleiding niet echt uitmaakt. De rechtszaak winnen, betekent volgens de stereotypen met een paar miljoen naar huis gaan. Deze rechtszaak in Michigan lijkt zo klaar als een klontje, maar het slachtoffer kan nu fluiten naar zijn centen. Volgens de rechter is het autobedrijf niet verantwoordelijk voor het vastdraaien van de wielen.

Hoe zit het?

Het is oktober 2013 als Samuel Anaya en Doris Myricks hun auto ophalen bij de garage. De auto kreeg een standaard beurt waarbij ze ook de wielen lieten roteren (versleten banden naar achteren of juist andersom). Nog geen twee straten verder komt het linkervoorwiel los. Hierdoor wordt de auto onbestuurbaar en botsen Anaya en Myricks tegen een stoeprand op. Het bleek dat de monteur de wielmoeren niet goed had aangedraaid.

Anaya, die been- en rugletsel opliep, klaagde daarna de garage  aan voor de nalatigheid van de monteur. De garage gaf toe dat de monteur het vergeten was en in eerste instantie kende de jury Anaya 40.000 dollar schadevergoeding toe. Daarnaast moest de garage 70.000 dollar afstaan om de advocaten en gerechtskosten te financieren. Hier was de garage het niet mee eens en gingen in hoger beroep. En daar werd het een raar verhaal.

Plottwist

Anaya verwees tijdens de eerste rechtszaak naar de Motor Vehicle Service and Repait Act (MVSRA), een wet die autobezitters beschermt tegen oneerlijkheid en misleiding door monteurs. In het eerste beroep vond de jury dat de garage deze wet had geschonden, maar het Hof oordeelde later anders. In de MVSRA staat namelijk letterlijk: ‘kosten voor reparaties die niet worden uitgevoerd.’ Hierdoor moest de jury bepalen of het rouleren van de banden wel of niet was uitgevoerd.

Het kwam zelfs zo ver dat de jury het woord ‘uitvoeren’ moest opzoeken in het woordenboek. Aan het einde van het verhaal blijkt dat het vastdraaien van de moeren niet hoort bij de term ‘uitvoeren.’ Het gaat alleen om het ‘verwijderen van de banden en het vervangen ervan op verschillende assen of zijkanten van het voertuig.’ Hierdoor oordelen de rechters dat de MVSRA niet is overtreden in deze zaak en gaat Anaya naar huis met rug- en beenpijn en zonder een cent meer in zijn zak.

Dus hoewel de garagehouder toegaf dat de crash de schuld was van zijn personeel, gaat het bedrijf vrijuit omdat de formulering in de wet (of in de aanklacht) niet honderd procent dekkend is.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken