Voor een autoliefhebber is niets zo leuk als een autobeurs. Lekker rondstruinen met tassen vol folders, auto’s van dichtbij bekijken die je eventueel wil kopen en je vergapen aan de auto’s die je nooit ziet en nooit zal kunnen betalen. Met de komst van eigen merkevenementen, kostenbesparingen en andere manieren om aan informatie te komen over een auto, wordt de klassieke autobeurs met uitsterven bedreigd. Goed nieuws: de autobeurs in Genève keert terug en hoe!
Het goede nieuws gaat maar door, want het is écht in Zwitserland. Er was namelijk ook een Salon van Genève, maar dan in Qatar. In dit geval moeten we even af van het woordje ‘Salon’, want dat is van een compleet andere organisatie (Genève International Motor Show). Dit evenement heet AutoXpérience Genève 2025. We zijn benieuwd of mensen het daadwerkelijk zo gaan noemen, dus spreken wij over de autobeurs in Genève.
Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen?
Maar hoe kan het dan ineens zijn dat er een autobeurs gehouden wordt en dan ook nog eens met zoveel automerken? Dat is een goede vraag. In principe hebben ze in Zwitserland de constructie van het Salon in Brussel gekopieerd. Dat betekent dat in dit geval de Zwitserse importeurs van de merken zich inschrijven, niet de merken zelf.
Er zit dan ook een commercieel aspect aan. Klanten kunnen namelijk meer dan alleen de auto bekijken. Proefritten maken is mogelijk, evenals offertes opmaken en een deal sluiten. Op deze manier kan het voor een importeur toch rendabel zijn om aanwezig te zijn op de autobeurs in Genève. Waarom kwamen andere grote beurzen niet op dit lumineuze idee?
Welke merken staan dan op de autobeurs in Genève?
De lijst van deelnemende merken is enorm. In vergelijking met bijvoorbeeld de meest recente IAA valt op dat er nauwelijks Chinese automerken aanwezig zijn.
- Abarth
- Alfa Romeo
- Alpine
- AMG
- Audi
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- Defender
- DS Automobiles
- Fiat
- Fiat Professional
- Ford
- Genesis
- Honda
- Hyundai
- Jeep
- Kia
- Lexus
- Maserati
- Mazda
- Mercedes
- Microlino
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Range Rover
- Renault
- Seat
- Skoda
- Subaru
- Suzuki
- Toyota
- Volvo
- Volkswagen
- Volkswagen Bedrijfswagens
Als je de lijst zo doorneemt, moeten we wel zeggen dat ze een tikkeltje enthousiast zijn. Naast de bedrijfswagen-divsies van Fiat en Volkswagen, behoren Range Rover en Defender tot hetzelfde merk, evenals AMG en Mercedes. Desondanks is het een flinke lijst waarbij opvalt dat er weinig EV-merken (Tesla, Polestar, Rivian, Lucid) zijn. Ook jammer is dat de sportwagenmerken als Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, McLaren en Porsche schitteren door afwezigheid.
Hebben we nog iets te zeuren?
Dan is er nog een kleine kanttekening. Omdat de autobeurs in Genève relatief laat is aangekondigd, zullen er niet enorm veel primeurs zijn. Dat is jammer, want normaliter was Genève juist de grootste beurs als het aankwam op keiharde primeurs. Wel is de verwachting dat met de nieuwe opzet, automerken toch besluiten iets bijzonders mee te nemen. Daarnaast zullen er nog zat Europese primeurs zijn. Dus voor veel mensen is het de eerste kans om een nieuwe auto in het echt te zien.
Genève was altijd het hoogtepunt van het jaar qua beurzen. Vooral omdat het ‘neutraal terrein’ is, was Genève altijd de leukste beurs voor de toeschouwer. Ook is het beursgebouw relatief compact, waardoor alles te belopen is. Daarnaast is Genève goed bereikbaar voor ons Nederlanders. Met het vliegtuig ben je er in minder dan twee uur. Met de auto is het 10 uurtjes rijden vanaf het TopGear-kantoor.
Reacties