We krijgen de vraag regelmatig, zowel in de redactiemailbox als in persoon: dat toffe werk van jullie, hoe rol ik daar toch in? Beetje vlammen in supercars, beetje de wereld over reizen naar modelintroducties, shows en evenementen en er nog voor betaald krijgen ook – wie wil dat nou niet? Goede vraag, en dus de hoogste tijd om dit artikeltje eens op te stellen. Om a) tips te geven over hoe je autojournalist kunt worden, en b) uit te leggen dat het werk toch wel iets meer behelst dan alleen bovenstaande joepiemomenten.

Wat doet een autojournalist?

Wat mij betreft valt te betwisten of de term ‘autojournalist’ de lading van ons vak wel zo goed dekt. In mijn ogen is een journalist iemand die ergens objectief verslag van uitbrengt; hij vertelt wat er speelt, in principe zonder het te kleuren met een mening. Mijn werk bestaat juist uit het beoordelen van auto’s, waarbij persoonlijke smaak en voorkeur zeker een rol spelen. Ik heb ook geen journalistieke achtergrond – weinigen bij ons, trouwens – en ben niet per se geïnteresseerd in enkel het brengen van nieuws en feitjes. Wel wil ik verhalen vertellen en mijn eigen beleving en ervaringen uiteenzetten.

Wat is daarvoor belangrijk? Kennis van en interesse in auto’s, allereerst. Je hoeft echt geen halve raketgeleerde te zijn, en ook geen verre familie van Schumacher, maar het is wel zo aardig als je weet waar je het over hebt wanneer onder- en overstuur ter sprake komen. Moet je bij het zien van een Hyundai-koplamp meteen type en bouwjaar kunnen noemen en alle E-nummers van de BMW-generaties uit je hoofd kennen? Dat mag, maar het hoeft niet. Ook zonder encyclopedische neigingen kun je autojournalist worden.

Is er een opleiding die ik kan doen?

Niet echt – of misschien ook wel, maar dan hebben wij hem gemist. Journalistiek kan een goed uitgangspunt zijn, maar is zeker niet het enige. Ik deed een filmopleiding, maakte autovideo’s en begon daarnaast te bloggen. Collega’s volgden studies in de richting van media, communicatie of ICT. We kennen zelfs een enkeling die werd opgeleid in klassieke talen of aan het conservatorium. Waarmee we maar willen zeggen dat er vele wegen naar Rome leiden.

De overeenkomst tussen alle mensen die dit vak bedrijven, of in ieder geval degenen die het er al lange tijd in volhouden? Schrijflust. Naast auto’s moet je houden van schrijven, en het liefst ook van taal, zodat wat je schrijft ook ergens op slaat. Want voor elke keer dat je een paar uur met iets exclusiefs mag doorbrengen, moet je er daarna 1.500 woorden over zien te tikken. Informatieve, onderhoudende en rake woorden die je lezers het vermaak en de kwaliteit bieden die ze van je titel mogen verwachten. Ook als het over een minder spannende auto gaat.

En vaak ook nog een beetje snel graag – er is altijd wel een deadline dichtbij genoeg om ‘m te kunnen proeven, en je hebt nog meer werk liggen. Had je een vrij avondje of een relaxt weekend in gedachten? Niet zelden schiet dat erbij in, want de vormgever staat te trappelen en de drukker wacht niet. Je schrijft voor een website? Maak dan je borst maar nat, want hoewel je tekst wat korter zal zijn, moet ie er vanmiddag op staan. Met een zelfgeschoten en -gemonteerde vlog, alsjeblieft. En morgen de volgende.

Klinkt goed!

Kijk, dat is de juiste instelling. Want inderdaad: je krijgt een hoop terug voor je harde werk. Je rijdt in de nieuwste modellen, van de braafste stadsauto tot de coolste supercar. Persintroducties vinden vaak plaats op prachtige locaties in het buitenland – voordat Covid er een rem op zette, maakte ik soms tussen de 30 en 40 reizen in een jaar – en worden door de merken tot in de puntjes verzorgd. Soms krijg je wat rijtijd op een circuit, en vaak niet het minste. Met testauto’s in Nederland kun je gaan en staan waar je wilt, en de brandstofrekening mag naar de baas (maar de boetes niet, zo leer je snel genoeg). En als je echt van schrijven houdt, geeft het terugzien van je eigen tekst in een mooi magazine of op een goedbezochte site toch elke keer weer een kick.

De keerzijde? De mediawereld staat onder druk, zoals je zult weten, en de tijd dat het allemaal niet op kon is voorbij. Titels zijn omgevallen, ingekrompen, herboren of gefuseerd en niemand weet hoe het landschap er over vijf jaar precies uitziet. Moet dat je tegenhouden? Ik zou zeggen van niet, want hoewel de kaarten hier en daar opnieuw worden geschud, zullen de automedia nooit geheel wegvallen. Daarvoor zijn er veel te veel mensen aangewezen en/of verzot op die maffe vierwielige dingen.

Hoe kan ik autojournalist worden?

Er is niet één aangewezen manier om autojournalist te worden. De beste manier dan? Gewoon beginnen. Neem de Celerio van je moeder onder de loep, zoek een originele insteek en zet je schrijfsels erover online. Laat ze een tijdje staan, lees ze terug en slijp ze fijn. Bestudeer de nieuwste Lambo, maak een opiniestuk en vraag om feedback van je vrienden. Schrijf een verslag van je vakantierit naar Kroatië. Lees veel, schrijf veel, denk na en schrijf nog meer. Werk ergens aan en bouw iets op. Want een goed en divers portfolio kan zomaar het verschil maken als er in dit bijzondere wereldje van ons eens een gaatje valt dat moet worden opgevuld.

Reacties

  • Kjell heeft op 26 september 2021 geschreven:

    Een tip voor iedereen die weleens een artikel over auto’s wil schrijven, schrijf het op Drivetribe, dat is ook het platform waar ik schrijf en daardoor heb ik ook veel geleerd over het schrijven, ook worden je artikelen daar nog veel gelezen ook.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear