Meer dan 7,7 miljard mensen leven op onze aardbol (of schijf, wat jij wilt). Daarvan zouden zo’n 3,5 miljard mensen toegang hebben tot het internet, en dat scheelt jou weer een duur bezoekje aan de garage. Want je wist al wat er gebeurt wanneer je met een handbak achteruit schakelt met 100 km/u en zelfs wat er gebeurt als je aan de elektrische handrem trekt tijdens het rijden. Maar hoe zit het als je een automaat in z’n achteruit zet tijdens het rijden?
Ieders favoriete klusrus van YouTube-kanaal Garage 54 zoekt het voor je uit in een Toyota RAV4. De resultaten zijn aanvankelijk zeer onderweldigend. Een beveiliging in de transmissie zorgt dat de bak niet in z’n achteruit gaat tijdens het rijden. Ook niet bij 100 km/u. Dat had je ergens kunnen bedenken. Omdat nieuwsgierige kijkers niet voldaan zijn met dit antwoord, wordt de snelheidssensor losgekoppeld zodat de bak niet weet dat de auto rijdt.
Het resultaat is iets spectaculairder. Bij 25 km/u zet de bestuurder de Toyota in zijn achteruit en de achterwielen blokkeren. De motor valt niet uit en draait ook niet de verkeerde kant op. Bij 40 km/u gebeurt ongeveer hetzelfde, maar dan met een vieze geur uit de bak. Hierbij gaat iets stuk, want na deze poging werkt de achteruitversnelling niet meer. Ook vooruitrijden wil nauwelijks meer. Conclusie? Je automaat in z’n achteruit zetten tijdens het rijden, is slecht voor je transmissie. Wie had dat gedacht?
Deejay heeft op 27 december 2019 geschreven:
Leuk bericht over de automaat in de achteruit bij 100kmh.
Maar waarom is de vorm van de aarde een mening in jullie stuk ? Het is objectief he eppo’s
Henk heeft op 3 december 2019 geschreven:
Ik ken iemand die een BMW 7 serie met zo’n 80/100 km p/u in zijn achteruit had gezet en dat was geen succes.
BMW was een 3,5 serie geworden en een stuk platter geworden na een fijne koprol en een ontmoeting met een boom.
Marco heeft op 14 november 2019 geschreven:
Ik heb wel eens een huurauto met zo’n 60km/h in z’n P geramd en dat ging best goed. Gelukkig reed er niemand achter me en de auto heeft verder twee weken lang probleemloos gereden. De bedoeling was om terug te schakelen van 4 naar 3 maar voordat ik in de gaten had dat er geen koppelingspedaal onder mijn linkervoet zat had ik de pook al naar voren gedrukt.
Philippe heeft op 26 december 2019 geschreven:
Huurauto ? Schaam je dood