Toyota RAV4 Plug-in Hybrid: 1e rij-indruk

De RAV4 met meer dan 300 pk

Foto('s): ToyotaToyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021) in de tuin
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Foto('s): ToyotaInterieur Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Foto('s): ToyotaToyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021) in de tuin
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Interieur Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2021)

TopGear stapt net uit de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. In TopGear Magazine 196 vind je het complete testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Toyota RAV4
Uitvoering: Plug-in Hybrid Business Plus
Locatie: Gewoon in Nederland
Weersomstandigheden: Mooi weer, slecht weer, mooi weer, slecht weer

Hé, een Suzuki met een Toyota-logo

Nee, precies andersom, grappenmaker. Dit is de auto waar de Suzuki Across op gebaseerd is. Leek ons een vrij kansloze propositie, maar toch zijn er al meer dan 30 mensen die 55.000 euro betaalden voor een Suzuki. Bij Toyota is ie trouwens net zo duur, maar voor het geld ga je liever voor het origineel, toch?

Waarom is ie zo duur?

Dit is dus de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, en batterijen zijn nu eenmaal altijd flink aan de prijs. In ruil voor je centjes krijg je wel meer dan 300 pk en vierwielaandrijving. En omdat dit de Business Plus-uitvoering is, zit ie ook nog eens goed in de spulletjes met geventileerde stoelen, leren bekleding en een JBL-audiosysteem. Al betaal je dan wel 63.595 euro.

300 pk? In een RAV4? Wat is zijn Nürburgringtijd?

Oh, niets van dat alles. Automerken willen tegenwoordig graag veel pk’s meegeven aan plug-in hybrides. Enerzijds omdat het waarschijnlijk een leuk verkoopargument is, en anderzijds omdat het met elektromotoren makkelijk te doen is. Als je het over prestaties wilt hebben, kijk dan even naar de elektrische actieradius van 75 kilometer – die is bovengemiddeld. Overigens gaat ie met een 0-100-tijd van 6,2 seconden gelijk op met een nieuwe VW Golf GTI.

Eerder waren jullie niet zo te spreken over die CVT-bak, toch?

Klopt, bij andere versies schudt de transmissie de motor al bij het minste of geringste wakker, waardoor de viercilinder begint te loeien. Het maakt het geheel nogal onrustig. Bij deze PHEV is dat een stuk minder, waarschijnlijk omdat de elektromotor bij korte tussensprintjes veel werk verzet. Het bouwt een hoop rust in de aandrijflijn.

Fijn ding, verder?

Zeker: in de elektrische modus is hij lekker stil en ook zonder de benzinemotor is hij snel genoeg. Hij haalt zonder peut-hulp ook gewoon 135 km/u. De vering is comfortabel en het interieur is netjes afgewerkt. Op de snelweg is hij door windgeruis en bandenherrie niet de allerstilste, maar het is allemaal prima in orde.

Lees onze volledige rijtest van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid in TopGear Magazine 196, vanaf 23 september in de winkel!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken