Je hebt ongetwijfeld een vermoeden welk automerk de meeste boetes rijdt. En we kunnen alvast verklappen dat je waarschijnlijk gelijk hebt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigt dit vermoeden graag voor je met de cijfers van 2017. Gek tijdstip om de cijfers van vorig jaar te presenteren, maar goed. Audi- en BMW-rijders voeren de lijst van de meeste boetes aan.
Wat betekent dit? Nou, sowieso dat mensen die een Audi rijden, graag te hard langs flitskasten rijden. Of simpelweg niet zo goed weten hoe Flitsmeister werkt. Of altijd een enorme tellerafwijking hebben. Van alle Audi-rijders kreeg 47,9 procent een paarse brief uit Leeuwarden. Maar er is iets vreemds aan de hand. Want Audi rijdt niet de meeste boetes.
Want dat is Tesla, met maar liefst 75 procent. Juist: driekwart van alle Tesla-rijders kreeg fanmail uit Leeuwarden. Omdat er maar zo’n 9.000 Tesla’s verkocht zijn in Nederland, halen ze het top 30-lijstje van het CBS niet, want daar staan alleen de bestverkochte merken in. We hebben ‘m er toch even boven gezet op de nulste plek.
Daewoo staat helemaal onderin de lijst van meestbekeurde merken. Niet gek ook 0-100 duurt in een Daewoo gemiddeld twee dagen en in die 48 uur kan een hoop stuk gaan. Een opvallende deelnemer in de top 10 is Skoda. Of misschien ook niet – eerder attendeerden we de Skoda-rijder al eventjes normaal te moeten doen.
Dit automerk reed de meeste boetes
00. Tesla 75%
01. Audi 47,9%
02. BMW 45,7%
03. Volvo 45,1%
04. Land Rover 45%
05. Mercedes-benz 38%
06. Skoda 37,9%
07. Mini 36,7%
08. Volkswagen 34,1%
09. Saab 34%
10. Seat 33,9%
11. Mitsubishi 33,9%
12. Porsche 33,4%
13. Alfa Romeo 32,9%
14. Peugeot 31,5%
15. Dacia 31,3%
16. Honda 30,2%
17. Ford 29,9%
18. Kia 29,9%
19. Renault 29,8%
20. Citroen 29,5%
21. Mazda 28,7%
22. Opel 28,5%
23. Toyota 27,8%
24. Nissan 26,9%
25. Fiat 25,5%
26. Hyundai 25,4%
27. Chevrolet 24,7%
28. Suzuki 22,1%
29. Daihatsu 20,2%
30. Daewoo 19,9%
Jan-Willem heeft op 4 juni 2019 geschreven:
We vertrutten wat snelheden betreft: 15km bij een woonerf, 80km op een 2 of 3 baans snelweg, ‘s-nachts wanneer er mininaal verkeersaanbod is passen we te minimaal de verplichte snelheden aan. Daar zouden we o.a. met al die camera’s en matrixborden wat mee moeten kunnen, toch?