Een lichting slechte auto’s met losse wielen en wankele versnellingsbakken omdat de fabrieksmedewerkers er geen zin in hadden op maandagochtend, die kom je weinig meer tegen. Een paar uitzonderingen daargelaten. Daarvoor zijn de processen in de fabriek te goed geautomatiseerd en de kwaliteitscontroles te streng. Maar wat je steeds meer tegen lijkt te komen, zijn kleine klachten en irritaties over onder meer de schermpjes in auto’s.

Daarover doet het Amerikaanse J.D. Powers elk jaar een Initial Quality Study. Ze kijken naar auto’s van ongeveer een jaar oud wat de klachten zijn geweest. De PP100-score (Problems Per 100 vehicles) geeft aan hoeveel problemen eigenaren melden per 100 nieuw geleverde auto’s in de eerste 90 dagen na aankoop. Hoe lager de score is, hoe minder problemen het merk ervaart. Gevoelsmatig zou je denken dat één in de zoveel auto’s een klacht heeft, maar het gemiddelde ligt veel hoger.

In Amerika hebben ze veel klachten over bekerhouders

Gemiddeld meldt J.D. Power 192 problemen per 100 voertuigen. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig jaar, want toen was het nog 194. De teller gaat snel lopen: zo zijn er veel klachten over het formaat van de bekerhouders. We vermoeden dat de huidige trend van grote drinkbekers er iets mee te maken heeft. Maar ook als iemand een keer ruzie heeft met het touchscreen, krijgt een automerk een punt. Het gaat dus om zowel grote als kleine klachten.

Touchscreens zijn een groot onderdeel van het onderzoek. Automerken komen er inmiddels een beetje van terug, maar er worden nog veel nieuwe auto’s verkocht waarbij alles van airco tot spiegelverstelling in een aanraakscherm zit verstopt. Qua gebruiksvriendelijkheid is dit niet ideaal, maar het levert dus ook problemen op bij klanten. Gezien de trend weer verschuift naar echte knoppen, vermoeden we dat de PP-score de komende jaren weer gaat afnemen.

Welk merk heeft de minste problemen?

Lexus staat bovenaan de lijst met de laagste (en dus de beste) score. Dit merk staat vaak bovenaan de lijst van betrouwbaarste merken, maar dit heeft niet per se iets met betrouwbaarheid te maken. Dat zie je wel aan de positionering van Toyota. De techniek van dit merk is vrijwel hetzelfde, maar Toyota staat op nummertje 19. De onderzoekers hadden niet genoeg data van Tesla voor een concrete score – maar hij staat er wel tussen. Audi staat helemaal onderaan de lijst, samen met Volvo.

Problemen bij nieuwe auto’s – de scores

RangMerkScore
1Lexus166
2Nissan169
3Hyundai174
4Jaguar175
5Chevrolet178
6Honda179
7Dodge180
8Kia181
9Buick182
10Genesis183
11Jeep186
12Subaru187
13Porsche188
14Ford193
15BMW196
16Acura198
17GMC199
18Cadillac200
19Toyota200
20Tesla200
21Lincoln206
22Land Rover208
23Mercedes210
24Chrysler213
25Mini 218
26Ram218
27Mitsubishi222
28Mazda225
29Volkswagen225
30Infiniti242
31Volvo259
32Audi269
Bron: J.D. Power

4 reacties op “Bij deze merken heb je het vaakst problemen als je een nieuwe (!) auto koopt”

Geef een reactie

(verplicht)