
Een lichting slechte auto’s met losse wielen en wankele versnellingsbakken omdat de fabrieksmedewerkers er geen zin in hadden op maandagochtend, die kom je weinig meer tegen. Een paar uitzonderingen daargelaten. Daarvoor zijn de processen in de fabriek te goed geautomatiseerd en de kwaliteitscontroles te streng. Maar wat je steeds meer tegen lijkt te komen, zijn kleine klachten en irritaties over onder meer de schermpjes in auto’s.
Daarover doet het Amerikaanse J.D. Powers elk jaar een Initial Quality Study. Ze kijken naar auto’s van ongeveer een jaar oud wat de klachten zijn geweest. De PP100-score (Problems Per 100 vehicles) geeft aan hoeveel problemen eigenaren melden per 100 nieuw geleverde auto’s in de eerste 90 dagen na aankoop. Hoe lager de score is, hoe minder problemen het merk ervaart. Gevoelsmatig zou je denken dat één in de zoveel auto’s een klacht heeft, maar het gemiddelde ligt veel hoger.
In Amerika hebben ze veel klachten over bekerhouders
Gemiddeld meldt J.D. Power 192 problemen per 100 voertuigen. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig jaar, want toen was het nog 194. De teller gaat snel lopen: zo zijn er veel klachten over het formaat van de bekerhouders. We vermoeden dat de huidige trend van grote drinkbekers er iets mee te maken heeft. Maar ook als iemand een keer ruzie heeft met het touchscreen, krijgt een automerk een punt. Het gaat dus om zowel grote als kleine klachten.
Touchscreens zijn een groot onderdeel van het onderzoek. Automerken komen er inmiddels een beetje van terug, maar er worden nog veel nieuwe auto’s verkocht waarbij alles van airco tot spiegelverstelling in een aanraakscherm zit verstopt. Qua gebruiksvriendelijkheid is dit niet ideaal, maar het levert dus ook problemen op bij klanten. Gezien de trend weer verschuift naar echte knoppen, vermoeden we dat de PP-score de komende jaren weer gaat afnemen.
Welk merk heeft de minste problemen?
Lexus staat bovenaan de lijst met de laagste (en dus de beste) score. Dit merk staat vaak bovenaan de lijst van betrouwbaarste merken, maar dit heeft niet per se iets met betrouwbaarheid te maken. Dat zie je wel aan de positionering van Toyota. De techniek van dit merk is vrijwel hetzelfde, maar Toyota staat op nummertje 19. De onderzoekers hadden niet genoeg data van Tesla voor een concrete score – maar hij staat er wel tussen. Audi staat helemaal onderaan de lijst, samen met Volvo.
Problemen bij nieuwe auto’s – de scores
Rang | Merk | Score |
1 | Lexus | 166 |
2 | Nissan | 169 |
3 | Hyundai | 174 |
4 | Jaguar | 175 |
5 | Chevrolet | 178 |
6 | Honda | 179 |
7 | Dodge | 180 |
8 | Kia | 181 |
9 | Buick | 182 |
10 | Genesis | 183 |
11 | Jeep | 186 |
12 | Subaru | 187 |
13 | Porsche | 188 |
14 | Ford | 193 |
15 | BMW | 196 |
16 | Acura | 198 |
17 | GMC | 199 |
18 | Cadillac | 200 |
19 | Toyota | 200 |
20 | Tesla | 200 |
21 | Lincoln | 206 |
22 | Land Rover | 208 |
23 | Mercedes | 210 |
24 | Chrysler | 213 |
25 | Mini | 218 |
26 | Ram | 218 |
27 | Mitsubishi | 222 |
28 | Mazda | 225 |
29 | Volkswagen | 225 |
30 | Infiniti | 242 |
31 | Volvo | 259 |
32 | Audi | 269 |
Ja, het zal wel.
Zou ik ook zeggen als ik in een Franse auto of een VAG zou zitten.
Zoveel problemen met nieuwe auto’s in de eerste 90 dagen? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Die ondervraagden moeten wel heel erg vervelende zeikers zijn.
Volvo, VW, Mercedes en Audi ingehaald door Tesla?
Laten we wel wezen, Tesla was hier altijd het slechtste jongetje van de klas, erg netjes gedaan.
Durf je na 5 maanden weer een keer onder je steen vandaan te komen? #nazibak
Ik heb Opel niet gevonden, was de uitslag v dit merk dan zo slecht?
Het is een Amerikaans onderzoek en Opel heeft geen afzetmarkt in Amerika
Opel is GM
Opel is Stellantis
Opel is ….., nou ja, Opel is niet mijn merk…..
Opel was GM, o.a. in Buick zaten Opel motoren en die scoren aardig goed.
Nu is het Stellantis en met de 1.2 Purepech scoren ze wel slecht.
Niet genoeg data om Tesla mee te nemen? Maar ze staan toch op plek 20?
Hey, dat was een edit van jullie. Boefjes!