Als het gaat om veiligheid zijn we van ver gekomen. De eerste auto’s hadden normaal glas, dat in enorme scherven uiteenviel als het brak. Had je de klap zelf overleefd, dan mocht je dus nog even een slagaderlijke bloeding stoppen. Gelukkig liet Franse wetenschapper Édouard Bénédictus in 1903 een glas vallen in zijn laboratorium met een laagje cellulosenitraat erin. Hij zag dat het glas niet in grote scherven brak, maar in kleine stukjes. Hij patenteerde zijn incidentele uitvinding in 1909 toen hij zag dat er mensen gewond raakten bij auto-ongelukken.

Het duurde wat jaren voordat iedere auto de nieuwe glassoort had, maar tegenwoordig kun je er wel van uitgaan dat jouw auto voorzien is van gelamineerd glas of veiligheidsglas. Dit vergruist in duizenden kleine scherfjes als het breekt. De kleine glasstukjes kunnen alsnog veel pijn doen, maar zijn wel een stuk veiliger dan scherven. The Slow Mo Guys (in dit geval één ervan) laten zien hoe een autoruit barst in slow-motion. Voor het eerst sinds de oprichting van het kanaal schieten ze in 800.000 frames per seconde.

Ongeduldige mensen moeten even skippen naar 2:40, 5:50, 6:50 en 7:50.

Autoruit barst in slow-motion (800.000 fps)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear