Vroeger bestonden automaten puur om de bestuurder van comfort te voorzien. Als je snel wilde zijn, dan kocht je een handbak. Maar met de komst van bakken met dubbele koppelingen, razendsnelle koppelomvormers en zelfs snelle CVT’s leggen de handbakken het nu af tegen de automaat. Wie in zijn sportauto zelf roert, doet dat voor de ervaring. Tegen een PDK-transmissie opboksen in een Porsche 911 GT3 lukt geen normaal mens. Toch zijn er heus nog steeds auto’s die langzamer zijn met een automaat. Dit zijn voornamelijk auto’s die écht bedoeld zijn om zelf te koppelen, maar waarvoor automerken voor de compleetheid een automaat erbij aanbieden. Laat bij deze auto’s de automaat dus vooral links liggen als je de mogelijkheid hebt. Dit zijn auto’s die langzamer zijn met een automaat dan met een handbak.
Mazda MX-5 ND
Voor wie de pook van de MX-5 ‘te stug’ vindt schakelen (serieus, ze bestaan), heeft de Mazda-dealer een alternatief: de uitgang van de showroom. Maar er zijn natuurlijk gevallen denkbaar waarin iemand niet in staat is om zelf te schakelen, bijvoorbeeld door een handicap. Gelukkig voor die mensen staat er in de prijslijst één versie met een automaat, een MX-5 RF met 2.0. Deze auto heeft dezelfde 184 pk en 205 Nm. Wél is de 0-100-tijd met 7,9 seconden een forse 1,1 seconde langer dan die van de handgeschakelde zesbak. Ook is de topsnelheid met 199 km/u slechts 1 km/u lager.
Toyota GT86
Ook hier geldt: zelfde motor en hetzelfde vermogen. De automaat gaat in 8,2 seconden naar de 100 met een top van 210 km/u. De handbak legt hetzelfde sprintje af in 7,6 seconden met een top van 226 km/u. Wel is de automaat iets zuiniger en schoner, en in verband met de BPM dus iets goedkoper. De Toyota GT86 en de technisch identieke Subaru BRZ zijn trouwens inmiddels uit het aanbod verdwenen. We verwachten nog wel een opvolger.
Ford Focus ST
Tot nu toe is de Ford Focus ST met automaat niet leverbaar geweest in Nederland. Door de toegenomen uitstoot was de optie te duur, en laten we even heel eerlijk zijn; niemand wil dat ding toch? Maar met de nieuwe cijfers van de WLTP, heeft Ford Nederland besloten om e Ford Focus ST met automaat vanaf 1 juli toe te voegen. Hij zal dan net iets duurder zijn dan de versie met handbak. De 2,3-liter produceert in alle gevallen 280 pk, maar bij de handbak is de opritsprint in 5,7 seconden al klaar, terwijl dat bij de automaat 6 seconden duurt. De top is voor beide auto’s op 250 km/u afgeregeld.
Hyundai i10
Een automaat in een klein autootje als een Hyundai i10 is lastig. De kosten van een zelf schakelende bak zijn al snel te hoog om de auto nog voor een aantrekkelijk bedrag in de showroom te zetten. Daarom zie je in dit segment vaak een gerobotiseerde handbak. Deze moet zelf koppelen en schakelen, en dat kost tijd. Vooral omdat ze het vaak minder goed doen dan jij het zelf kunt.
De Hyundai i10 wordt 2,3 seconden langzamer van zijn robot-automaat, waardoor het sprintje naar de 100 nu 17,3 seconden duurt. Het is dan ook een van de langzaamste auto’s die je kunt kopen. Bij de Mitsubishi Space Star en de Volkswagen Up zul je ook zien dat ze trager zijn met een automaat.
Reacties
Eddy heeft op 20 juni 2020 geschreven:
Wij hebben een Focus 1.5 PS automaat en een Ranger 3.2 automaat . De Focus is veeeeeel sneller bij 100 km per uur
Eddy heeft op 20 juni 2020 geschreven:
Wij hebben een Focus 1.5 PS automaat en een Ranger 3.2 automaat . De Focus is veeeeeel sneller bij 100 km per uur