Minder dan tien seconden. In die tijd zitten de écht snelle auto’s vanuit stilstand op 200 km/u. Een doorsnee auto met een beetje pit zit binnen dezelfde tijd op de helft daarvan. De meeste van deze auto’s hebben minimaal een turbo en dikwijls iets van een klein hybridesysteem. Hierdoor kunnen fabrikanten iets meer vermogen meegeven, zonder de uitstoot te veel omhoog te krikken. Bij kleinere auto’s, die zo goedkoop mogelijk moeten zijn, is geen budget en geen ruimte voor hybridesystemen en turbo’s. De enige manier om deze auto’s dus zo zuinig en zo schoon mogelijk te maken, is door ze ontzettend af te knijpen. Tel daar een goedkope en kleine automaat (het zijn soms zelfs gerobotiseerde handbakken, die nog ouderwets moeten koppelen) bij op, en je hebt de meeste van de langzaamste auto’s die je nu kunt kopen wel te pakken. We beginnen met de snelste van de langzaamste.

Toyota Aygo automaat (15,2 seconden)

Het is als een argument winnen op het internet: een heel holle overwinning. De Toyota Aygo met 72 pk en automaat zit nét boven de 15 seconden, en valt daarmee binnen het lijstje. Maar is wel de snelste auto uit deze rij. Probeer zeker voor de handgeschakelde versie te gaan als iemand je een Aygo aanbiedt. Je zult deze uitvoering ook niet veel tegenkomen.

Toyota Yaris automaat (15,3 seconden)

Dezelfde aandrijflijn, maar dan in de grotere Yaris. Deze generatie is nog wel te koop, maar gaat er snel uit. Als je dan toch een automaat wilt, ga dan voor de Yaris Hybrid. Die is nog best vlot en waarschijnlijk zuiniger. Ja, als we een CVT aanraden, dan weet je wel hoe laat het is.

Mitsubishi Space Star (15,7 seconden)

Nee, dit is zelfs nog de handgeschakelde versie met 71 pk schoon aan de haak. Hij heet dan wel Space Star, maar iets wat op een lancering lijkt zit er niet bij. Beter doe je inspiratie op bij die ándere Armstrong: ga toch fietsen.

Citroën C-Zero (15,9 seconden)

Jazeker, deze is nog in productie. Een van de eerste massa-geproduceerde EV’s en momenteel een van de goedkoopste die je kunt krijgen. Met zijn 64 pk kruipt hij in net geen 16 seconden naar de 100 km/u. Bij elektroauto’s gaat het vaak ook meer om de sprint van 0 naar 50. Zeker met dit soort autootjes met een beperkte actieradius kun je beter wegblijven van de snelweg.

Volkswagen Up 1.0 Ecofuel (16,6 seconden)

Deze Up op aardgas produceert met zijn 68 pk toch 8 pk meer dan de normale 1.0, maar is 1,7 seconden langzamer naar de 100 km/u. Wil je lief zijn voor ijsbeertjes (die zelf ook niet heel lief zijn voor andere diertjes, maar goed), ga dan voor de elektrische Up of een van zijn broertjes van Seat of Skoda. En doe dat zeker als je ook maar iets van haast hebt.

Hyundai i10 1.0 Automaat (17,3 seconden)

De Hyundai i10 is van zichzelf al geen geweldenaar, de handbak doet het sprintje naar de 100 in 15 seconden. Maar hang je de 1.0 met 67 pk aan een automaat, dan blijft er helemaal niets over van het voorwaartse momentum. Overigens hebben we niet het idee dat de beoogde doelgroep van deze auto er heel veel problemen mee heeft. Hopelijk rijdt ie je niet in de weg tijdens je zondagsritje.

Reacties

  • Wouter heeft op 11 april 2020 geschreven:

    Wazabehh, mijn Lambo is 100 keer sneller a sssbe3!

    Reageer
  • Wouter heeft op 11 april 2020 geschreven:

    Wazabehh, mijn Lambo is 100 keer sneller a sssbe3

    • Gerrit heeft op 13 april 2020 geschreven:

      Lul niet zo stom joh pannekoek

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear