De ontwikkelingskosten van een mooi stel koplampen kunnen bijzonder snel oplopen. Die dingen moeten goed licht geven, er mooi uitzien en voldoen aan een tal van veiligheids- en kwaliteitseisen. En dan moeten autofabrikanten nog ergens de productie laten uitvoeren. In deze lijst van auto’s met onderdelen van andere merken kom je dan ook veel koplampen en achterlichten tegen. Bij de ene auto valt het meer op dan bij de andere.

Noble M12: achterlichten van de Ford Mondeo

De Noble M12 werd gebouwd tussen 2000 en 2008 en was een bescheiden succesje. Hoeveel de ruim 350 pk sterke sportauto daarvan kan toeschrijven aan de achterlichten van de eerste generatie Ford Mondeo, is niet bekend.

Jaguar XJ220: buitenspiegels van de Citroën CX

De buitenspiegels van de Citroën CX waren in de jaren tachtig en negentig een hot item. Naast de Jaguar XJ220 droegen de TVR Griffith, Lotus Esprit (tweede generatie), Aston Martin Virage, McLaren F1 en diverse modellen van Venturi en Marcos de achteruitkijkers. Van elkaar afgekeken, misschien?

Land Rover Discovery: achterlichten van de Maestro Van

De toekomst van Land Rover was in de jaren tachtig onzeker, en ze moesten centen besparen. Het ladderframe, de deuren en de voorruit van de nieuwe Discovery kwamen van de originele Range Rover om de kosten te drukken. De achterlichten vonden ze in de schappen van Austin-Rover: ze zijn afkomstig van een Maestro Van. De Range Rover gebruikte op zijn beurt trouwens weer de deurklinken van een Morris Marina.

McLaren F1: achterlichten van een bus

Het was ooit de snelste auto ter wereld en vandaag de dag wordt voor de McLaren F1 miljoenen betaald op veilingen. Vertel de kopers maar niet dat z’n achterlichten van een ordinaire touringcar komen. Van een Nederlandse VDL Futura (heette toen nog Bov Futura), om precies te zijn. Tja, en waarom ook niet; ronde achterlichten zijn ronde achterlichten. De snelste achterlichten ter wereld kwamen dus uit Nederland.

Lotus Esprit: achterlichten van de Rover SD1

De buitenspiegels ken je, die zitten op de Jaguar XJ220. Maar niet alleen die onderdelen kwamen uit een andere grabbelton. Lotus pakte ook de achterlichten van een Rover SD1. De eerste generatie Elise Esprit leende trouwens de knipperlichten van de Fiat X1/9 en de achterlichten kwamen van de Toyota AE86.

Aston Martin DB7: achterlichten van de Mazda 323F

De anonieme Mazda 323F had het op papier allemaal: klapkoplampen, een prima wegligging, betrouwbaarheid en hij zag er geinig uit. Helaas gaat de hatchback niet de boeken in als een doorslaand succes. De beste nalatenschap van de 323F zijn zijn achterlichten. Aston Martin gaf ze een nieuwe omlijsting om de vorm iets te veranderen en plaatste ze op de DB7. Verder gebruikten ze de bekende buitenspiegels van de Citroën CX, de verstelknopjes van de Ford Scorpio en de binnenste deurgrepen van de Mazda MX-5. Sowieso was de Aston Martin DB7 een geleend project. Het ontwerp was ooit bedoeld als nieuwe Jaguar F-type, maar toen dat project geschrapt werd, mocht Aston Martin ermee aan de haal. De DB7 moest de instapper worden van Aston en de prijs mocht daarom niet té hoog zijn. En dus besloten ze een flinke graai te doen in de onderdelenbak.

MG XPower SV: koplampen van de Fiat Punto

De MG XPower SV uit 2003 was het laatste schietgebedje van Rover voordat het volledige schip ten onder ging. De financiële kant van de zaak ging al niet zo lekker, en daarom moesten ze onderdelen lenen. Het oorspronkelijke plan was om koplampen van Rover te gebruiken, maar gelukkig werd besloten dat de knappe lampjes van de Fiat Punto beter geschikt waren. MG Rover verkocht uiteindelijk negen exemplaren van de XPower SV. Oeps.

Invicta S1: achterlichten van de VW Passat

Misschien kon je ze niet meteen plaatsen, maar inderdaad: dat zijn de achterlichten van een twintig jaar oude Passat, maar dan 90 graden gedraaid. Dit rode exemplaar van de Invicta S1 draagt zelfs een setje aftermarket-lampen met Lexus-look. Stijlvol.

Het verwarmingspaneel van de Pagani Zonda

Herken je hem? Geen zorgen, kon je ook niet weten. Het verwarmingspaneel van de Pagani Zonda komt uit de MG ZR. Het Italiaanse merk maakte een mooie nieuwe omlijsting en monteerde vliegtuigschakelaars eronder, zodat het er meer uitzag als een paneel van een supercar.  

Reacties

  • Jan heeft op 5 mei 2020 geschreven:

    Volgens mij gebruikte Caterham voor het model 21 ook de achterlichten van een Ford Mondeo

    Reageer
  • Rob heeft op 3 mei 2020 geschreven:

    Hetzelfde verwarmingspaneel van de Pagani Zonda zat ook in mijn Land Rover Freelander.

    Reageer
  • MB heeft op 3 mei 2020 geschreven:

    AE86 achterlichten op de Elise? Wel op de Lotus Esprit, vanaf 1987 (Peter Stevens) tot 2002

    Reageer
  • Bas heeft op 3 mei 2020 geschreven:

    De achterlichten van de MC Laren F1 komen niet van VDL, maar zijn een standaard universeel achterlicht aangeboden door Hella. VDL (Bova) heeft deze gebruikt voor de Futura omdat ze dan overal een goedkoop gewisseld konden worden. Ik weet dit omdat ik zo’n 18 jaar bij VDL (en Bova) gewerkt heb.

    Reageer
  • Pieter heeft op 3 mei 2020 geschreven:

    De Mc laren F1 gebruikt ook de spiegels van een Corrado (volkswagen). Tegenwoordig ook een zeldzaamheid!

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Bas Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear