Er zijn natuurlijk goede redenen waarom auto’s die ooit serieuze knaken kostten nu voor minder dan 5.000 euro mee te nemen zijn. Maar als jij een auto met een V8 wilt kopen voor weinig, dan zijn er zeker opties. Vooral als je handig bent, niet snel gefrustreerd raakt over lastig te bereiken onderdelen, veel tijd hebt en nergens écht hoeft te zijn.

Audi A8 4.2 (2002-2009)

De eerste-generatie A8 vind je al voor zo’n 2.500 euro, maar eigenlijk wil je de Transporter-generatie. Reken dan op zo’n 5.000 euro voor de goedkoopste. Dan krijg je een 4,2-liter V8 met 335 pk. Een S8 met de heerlijke V10 kun je helaas nog niet krijgen voor minder dan 5.000 euro. Je kunt ook nog op zoek gaan naar de W12-versie. Kon in die tijd allemaal.

BMW 7-serie (E38 en E65)

Keuze te over bij de 7-serie. Kies eerst je favoriete generatie. Ook hierbij kun je voor de Transporter-limo gaan, de E38, of de generatie met grote ogen en een sippe uitdrukking. Daarna is er nog heel wat keuze als het gaat om motoren. Van een volwaardige 745Li tot een iets bescheidenere 735i. Je kunt zelfs nog een 740d vinden voor dat geld, als je denkt dat de hype van milieuzones binnenkort voorbij is.

Range Rover 4.4 (2001 tot 2012)

Ga er niet gelijk van uit dat het een bron van oneindige betrouwbaarheid is (doe maar even onderzoek naar Duitse merken uit die tijd), maar de 4,4-liter V8 en een hoop onderdelen van 2001 tot 2005 komen van BMW. Latere generaties kregen een motor van Jaguar. Nog leuker is de 5.0 V8 met supercharger, maar die ga je niet vinden met een klein budget.

Jaguar S-type (1999-2007)

Die 4,4-liter Jaguar-V8 uit de latere Range Rovers is afgeleid van de 4,2-liter V8 die je in deze S-type vindt. Voor de duidelijkheid: dit is niet de auto die op hetzelfde platform staat als de Mondeo, want dat is de X-type. Deze deelt wel een hoop onderdelen met de Ford Thunderbird en de Lincoln LS. Hij is er met een 4,0-liter V8, een 4,2-liter V8 en nog een 4,2-liter met een supercharger en ruim 400 pk. Geinig, toch?

Porsche Cayenne 4.5 (2002-2010)

Niet iedereen (of iedereen niet) zal het met ons eens zijn als we zeggen dat de Cayenne best leuk oud wordt. Tuurlijk, hij zal nooit zo weten te verleiden als een 911, maar een goed bijgehouden Cayenne van de eerste generatie is een coole youngtimer. Qua onderhoudskosten moet je even een afweging maken, maar de aanschaf is niet zo gek duur voor de 4,5-liter versies. Heb je meer te besteden, dan zijn er de GTS met een 4.8 en een Turbo (en Turbo S) met een 4,8-liter V8 met twee turbo’s.

Mercedes M-klasse (1998-2005)

Je hoeft niet ver te zoeken voor een V8-diesel voor minder dan 5.000 euro, maar er staan binnen dat budget ook wel wat V8-benzineversies te koop. De AMG hebben we niet kunnen spotten voor een bescheiden budget, maar bijvoorbeeld wel een ML 430 in dat chique groen met een crème interieurtje. Het is wel typisch zo’n auto die je netjes moet houden, anders ziet ie er meteen uit als een pauperhok.

Advertentie

Reacties

  • Frans de poezemans says at 1 september 2022:

    Hallo Martin.

    Kijk, eindelijk een fatsoenlijke recensie. Geen slappe onzinnig uitspraken en geleuter. Een auto vriend in hart en nieren. Gewoon toegeven, dat een beetje auto gewoon geld kost. Soms valt het mee, en de andere keer is het een dure. Bedankt voor je prettige reactie Martin. Ikzelf heb gereageerd op het artikel over het nut van touchscreen in een auto. Geef je mij aub ook even een reactie op mijn recensie?? Zo kunnen we leuk contact hebben. Bovendien kunnen andere top Gear lezers leren, hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de huidige huilmaatschappij…. Martin, geniet van je bmw 740. Frans, met A8 D2 groet u. Fijne dag.

    Reply
  • Martin says at 31 augustus 2022:

    Ik rij nu 3 jaar in een E65 740i uit 2006 en eigenlijk bevalt dat erg goed. De auto is ideaal voor langere vakantieritten, maar ik heb op een Oostenrijkse bergpas het leven van een RX8 bestuurder ook een stuk interessanter gemaakt. 🙂

    Onderhoud valt tot nu toe erg mee. De uitgedroogde klepseals waren een dure, en bij olie verversen heb je het over 8 of 9 liter vloeibaar goud. Gemiddeld gebruik op lange ritten @ 100km/u is 1:12, toen ik de RX8 achterna zat, waarschijnlijk 1:3.

    5 stars, would definitely recommend.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie