Ondanks dat veel automerken aangeven toch nog eventjes vast willen houden aan de verbrandingsmotor, wil dat niet zeggen dat elektrische auto’s niet verkopen. De eeuwige online discussie (en in de cappuccinocorner op kantoor) kan daarmee voortgezet worden. Volgens de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) neemt de populariteit van de elektrische auto alsnog toe. In oktober van 2024 werden stegen de verkoopcijfers van de elektrische auto.
Dit terwijl de verkopen over alle auto’s genomen min of meer gelijk bleef. Het betekent niets meer of minder dan dat de EV juist terrein wint en de auto met verbrandingsmotor iets in moet leveren. Dus de uitspraak ‘niemand wil nog een elektrische auto’ was niet van toepassing in Europa de afgelopen maand. Zeker niet als het gaat om geëlektrificeerde auto’s (hybrides, plug-in hybrides en EV’s). Meer dan 53 procent heeft elektrische assistentie onder de kap.
Hoeveel auto’s zijn er dit jaar tot nu toe verkocht in Europa?
In Spanje en Duitsland stegen de verkopen van nieuwe auto’s met stijgingen van respectievelijk 7,2 procent en 6 procent. In andere belangrijke landen zoals Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk werden ietsje minder auto’s verkocht. Er zijn in totaal in de eerste tien maanden van dit jaar meer dan een miljoen auto’s afgeleverd in Europa. De autoverkopen in Europa zijn behoorlijk aan fluctuatie onderhevig. Veel autobouwers hebben de grootst mogelijk moeite om hun producten te verkopen.
Daarbij zijn juist de productiekosten flink gestegen en moeten ze de overstap naar elektrische auto’s maken. Tegelijkertijd is er enorme concurrentie van Tesla en Chinese automerken die minder last hebben van de hoge productiekosten en de overstap naar elektrische auto’s. Opmerkelijk genoeg zijn het die twee merken die een flinke daling noteren. Tesla ging met 23,1 procent onderuit en het Chinese SAIC noteert een min van 10 procent.
Autoverkoop oktober 2024 in Europa: Volkswagen in de plus, Stellantis in de min
Andere dingen die opvallen aan de verkoopcijfers is dat Volkswagen een goede maand achter de rug heeft. De Wolfsburgers verkochten 12,6 procent meer dan vorige maand. Stellantis deed het aanzienlijk minder goed: -16,7 procent. Dat is een flinke tik, want er vallen heel veel merken onder de Stellantis-vlag: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel en Peugeot. Precies, jouw auto dus ook waarschijnlijk.
Lees ook: Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in
Voordat we de vlag gaan uithangen en een feestje vieren, moeten we een kleine kanttekening plaatsen. We zien wel vaker stijgingen aan het einde van het jaar. Fabrikanten geven dan kortingen om zo nog wat voorraad weg te werken. Op deze wijze kunnen ze dan de schade een beetje beperken. Het is natuurlijk een Pyrrusoverwinning, want ze verdienen minder aan een auto, terwijl de marges al behoorlijk onder druk staan.
Björn heeft op 21 november 2024 geschreven:
In België zijn 9 van de 10 nieuwe elektrische wagens bedrijfswagens. 13% van de nieuwe inschrijvingen zijn particulier gekocht. Bedrijfswagens en leasing wagens doen de verkopen de hoogte in gaan.
Best logisch heeft op 21 november 2024 geschreven:
1. er is weinig mis met een EV.
2. De ‘gevestigde orde’ bouwt betere EV’s voor gelijke prijzen in vergelijking met Tesla en al helemaal met die Chinezen die nog vele jaren achter lopen.