
Een nieuwe maand, een nieuwe blik op de Nederlandse autoverkopen. En eerlijk is eerlijk: die zijn tegenwoordig spannender dan ooit. Met de constante veranderingen in de markt, de steeds wisselende wensen van de consument én de bijna dagelijkse updates in regelgeving rondom het kopen en gebruiken van auto’s, is het razend interessant om te zien hoe de markt daarop reageert.
In april 2025 zijn er 27.159 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat zijn er minder dan in april 2024, toen het nog ging om 28.295 stuks. De totale teller voor dit jaar staat na vier maanden op 118.683 registraties. Ter vergelijking: in de eerste vier maanden van 2024 waren dat er nog 130.013. Kortom: de autoverkopen in Nederland blijven een beetje achter.
Autoverkopen april 2025 blijven achter
Niet dat het vorig jaar nou zo’n storm liep. En da’s ook niet zo gek: een nieuwe auto kopen is allang niet meer vanzelfsprekend. Veel merken zijn bovendien gestopt met modellen in het A- en B-segment. Voor fabrikanten niet erg – daar zit nauwelijks marge op – maar het scheelt wel flink in het volume.

Wat valt op? Nou, bijvoorbeeld dat wij Nederlanders een beetje klaar lijken te zijn met Volvo. Oké, dat is wat kort door de bocht, maar het merk registreerde in april 2025 nog ‘maar’ 1.620 nieuwe auto’s, terwijl dat er vorig jaar nog 3.290 waren. Die daling is bijna volledig toe te schrijven aan de EX30: vorig jaar goed voor 1.459 stuks, dit jaar slechts 371.
Kia EV3 onverminderd populair
Waar zijn die klanten dan heen gegaan? Je zou denken: naar Kia. De EV3 is daar de nieuwe publiekslieveling. In april 2025 verkocht Kia er 871 van. Een terugval zoals bij Volvo is er niet, maar ook bij de Zuid-Koreanen was april 2024 net wat florissanter.

Welke merken doen het opvallend goed? De Italianen! Abarth (van 4 naar 17), Alfa Romeo (van 28 naar 86), Ferrari (van 8 naar 11) én Lancia (van 0 naar 86) mogen de vlag uithangen. Alleen Fiat heeft het even moeilijk: die kelderde van 566 naar 115 auto’s. De benzineversie van de 500 kan wat dat betreft niet snel genoeg komen. En ook de Grande Panda moet z’n leveringen nog op gang krijgen.
Feestje bij Ford
Ford ging juist iets beter: 1.120 auto’s in april 2025 tegenover 790 in april 2024. De Puma en Kuga blijven het prima doen, en met name de Explorer EV lijkt een slimme zet te zijn geweest. Dat kunnen we ook zeggen van de Skoda Elroq: daarvan verkocht Skoda 843 stuks in april. Dat ging overigens wél ten koste van de Enyaq iV.

En dan nog Tesla. Dat merk heeft het zwaar. Niet alleen vanwege het vermeende zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO, maar ook door een verouderd modelgamma en toenemende concurrentie. In april 2024 verkocht Tesla nog 1.457 auto’s in Nederland. Dit jaar zijn dat er nog maar 382. Vooral de Model Y kreeg een tik: van 1.457 stuks vorig jaar naar slechts 179 nu. Dat is geen dipje, dat is een val.
“,Willem Annevelink ”
Heb zelf een Ampera, ook een EREV.
Maar ik laad wel braaf aan de stekker.
met 227.000 km op de teller een brandstofverbruik van 2/100 (omdat je ook wel eens verder moet dan wat de accu kan bieden.
Uit mijn 30 liter tank haal ik in de zomer ongeveer 640 Km.
Maar deze gebruik ik alleen als het niet anders kan.
Voor dat doel is de EREV of REEV bedoelt.
OOIT rijd ik ook elektrisch, ALS ik een boodschappenwagentje zoek….
Belachelijk stuk van top Gear, tesla blijft qua techniek en verbruik de onbetwiste auto.
Doe jullie onderzoek eens goed en op een eerlijke manier en niet zo politiek geladen……
@felix,
ICE niet ouderwetse techniek.
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt.
En volgende mij begrijpt helemaal niets van techniek
Dat je een model Y hebt gekocht betekent niet dat je een betrouwbare auto is.
Net de nieuwe Model Y gekocht. Waarom? Simpelweg omdat het nog steeds de beste auto is die je kunt kopen op dit moment.
En het is inderdaad jammer dat EV’s geframed zijn als milieu vriendelijk, want dat is echt geen reden om er en te kopen. De echte reden is dat elektrisch rijden vele malen fijner is dan welke willekeurige ice met ouderwetse techniek ook. Geen lawaai, geen stank, geen talloze onderdelen die constant onderhoud nodig hebben.
Ik kan Topgear echt niet meer serieus nemen. Wat een onzin om de meest briljante mens ooit in de wereldgeschiedenis te betichten van zuurstofgebrek in de hersenpan. Wees tenminste neutraal. Schelden is echt niet nodig.
Jullie weten donders goed dat de Model Y nog niet eens geheel uit is. De populairste RWD met LFP accu word deze maand of in juni pas uitgeleverd. Wat een zielig stukje media weer om Tesla er weer slecht uit te laten zien.
@ Danny, hoezo onjuist? Wat Paul schreef is terdege juist. Bv een Duits onderzoek dienaangaande,ook een vriend van mij heeft berekend dat een Tesla S pas milieuvriendelijker wordt ten opzichte van een BMW X5D na 750.000km. Dat soort berekeningen Inn ‘s-mans dagelijks werk.
,@ Paul Janssen
Jouw bewering klopt niet!!
Probeer eens de Jeep Compass 4xe plug-in hybride. Dat is een top auto.
Of het nu amerikaanse , chinese of noord-koreaanse auto,s zijn. Het lijkt mij in geen enkel geval oke dat niet europese EV,s (niet te verwarren met echte auto,s) in grote aantallen europa binnen komen. Dat ze goedkoper zijn als de europese EV,s kan niet het enige doorslaggevende argument zijn want deze oneerlijke concurentie moet zo snel mogelijk iets tegen gedaan worden. Zelfs als men al bedrijven binnen europa heeft om invoer kosten te omzeilen.
@Vader
Dat waren nog eens tijden !!
Hoezo elektrisch rijden??
Wetenschappers hebben aangetoond dat van wieg tot
graf dit de meest vervuilende vervoerder is.
Al die propaganda van schoner is enkel, wederom, domme politiek. Politici die al vaker hebben aangetoond dat ze nergens verstand van hebben.
Denk maar een zuurstofflesje voor Jan Willem, hopelijk valt de stroom niet uit
Waarop gebaseerd?
Op het DOGE faillissement en de nazi groet!Vader
@lekker geslapen; je hebt helemaal gelijk!
Het moge duidelijk zijn dat de problemen veroorzaakt worden door het drugsgebruik van Musk. De lange termijn effecten van crystal meth gebruik zijn niet misselijk; hallucinaties, angsten depressies en zelfs hartklachten.
Wat de combinatie van meth en hash doet weet ik niet, maar er zijn weinig mensen die zo actief op hun graf afrennen als Musk.
Dat TopGear de arme man zo plaagt zou verboden moeten worden!
Dat is gebaseerd op zijn gedrag, dat kan je toch haast niet ontgaan zijn..
Ik heb zelf een Nissan een EREV of ook wel REEV genoemd. Ongekend met een tank 850 km en alrijd de elektromotor op de aandrijving dus vanaf 0 km vol vermogen. Maarr.. NOOIT aan de laadpaal. Super dus! Het beste uit 2 werelden
Beschikbaar op de X_trail en quashqai
Echt een aanrader met zo’n range extender.
Ik heb zelf vzn Nissan een EREV of ook wel REEV genoemd. Ongekend met een tNk 850 km en alrijd de elektromotor op dd aandrijving dus vanaf 0 km vol vermogen. Maarr.. NOOIT aan de laadpaal. Super dus! Het beste uit 2 werelden
Beschikbaar op de X_trail en quashqai
Dat zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO lijkt me nauwelijks vermeend. Een kronkel zit er minimaal. Wat een destructieve 100 dagen hebben we achter de rug.
Met verbazing wat een bias,
het vermeende zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO.
Waar is dit op gebaseerd?
Totaal topgear onwaardig.