
Een nieuwe maand, een nieuwe blik op de Nederlandse autoverkopen. En eerlijk is eerlijk: die zijn tegenwoordig spannender dan ooit. Met de constante veranderingen in de markt, de steeds wisselende wensen van de consument én de bijna dagelijkse updates in regelgeving rondom het kopen en gebruiken van auto’s, is het razend interessant om te zien hoe de markt daarop reageert.
In april 2025 zijn er 27.159 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat zijn er minder dan in april 2024, toen het nog ging om 28.295 stuks. De totale teller voor dit jaar staat na vier maanden op 118.683 registraties. Ter vergelijking: in de eerste vier maanden van 2024 waren dat er nog 130.013. Kortom: de autoverkopen in Nederland blijven een beetje achter.
Autoverkopen april 2025 blijven achter
Niet dat het vorig jaar nou zo’n storm liep. En da’s ook niet zo gek: een nieuwe auto kopen is allang niet meer vanzelfsprekend. Veel merken zijn bovendien gestopt met modellen in het A- en B-segment. Voor fabrikanten niet erg – daar zit nauwelijks marge op – maar het scheelt wel flink in het volume.

Wat valt op? Nou, bijvoorbeeld dat wij Nederlanders een beetje klaar lijken te zijn met Volvo. Oké, dat is wat kort door de bocht, maar het merk registreerde in april 2025 nog ‘maar’ 1.620 nieuwe auto’s, terwijl dat er vorig jaar nog 3.290 waren. Die daling is bijna volledig toe te schrijven aan de EX30: vorig jaar goed voor 1.459 stuks, dit jaar slechts 371.
Kia EV3 onverminderd populair
Waar zijn die klanten dan heen gegaan? Je zou denken: naar Kia. De EV3 is daar de nieuwe publiekslieveling. In april 2025 verkocht Kia er 871 van. Een terugval zoals bij Volvo is er niet, maar ook bij de Zuid-Koreanen was april 2024 net wat florissanter.

Welke merken doen het opvallend goed? De Italianen! Abarth (van 4 naar 17), Alfa Romeo (van 28 naar 86), Ferrari (van 8 naar 11) én Lancia (van 0 naar 86) mogen de vlag uithangen. Alleen Fiat heeft het even moeilijk: die kelderde van 566 naar 115 auto’s. De benzineversie van de 500 kan wat dat betreft niet snel genoeg komen. En ook de Grande Panda moet z’n leveringen nog op gang krijgen.
Feestje bij Ford
Ford ging juist iets beter: 1.120 auto’s in april 2025 tegenover 790 in april 2024. De Puma en Kuga blijven het prima doen, en met name de Explorer EV lijkt een slimme zet te zijn geweest. Dat kunnen we ook zeggen van de Skoda Elroq: daarvan verkocht Skoda 843 stuks in april. Dat ging overigens wél ten koste van de Enyaq iV.

En dan nog Tesla. Dat merk heeft het zwaar. Niet alleen vanwege het vermeende zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO, maar ook door een verouderd modelgamma en toenemende concurrentie. In april 2024 verkocht Tesla nog 1.457 auto’s in Nederland. Dit jaar zijn dat er nog maar 382. Vooral de Model Y kreeg een tik: van 1.457 stuks vorig jaar naar slechts 179 nu. Dat is geen dipje, dat is een val.
Aan Gerrit, Waarom zou die opa van 76 zuurstof tekort hebben?
Zolang je legaal met een V8 mag rijden is daar niets mis mee.
Iets waar je van houdt werp je zomaar niet weg. Ook ik hou van zulke motoren net als 6 in lijn.
Waarom moeten wij als criminelen bestempeld worden?
Mag ik hopen dat u ooit ook 76 en opa wordt?
Stel u eens in die plaats, kijk wat er op dat moment zal zijn, misschien hebt u dan ook moeite dat men u voor een gedwongen keuze zet die u niet graag neemt.
Wat brengt het bij mensen zo te bekritiseren?
Men denkt nu toch niet als morgen iedereen elektrisch rijd alles opgelost is.
De hoofdredenen is geld en niets anders.
We mogen ons niet gek laten maken wat overheden ons willen doen geloven, naarmate je ouder wordt zul je dat beter begrijpen, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het beter weet.
Maar als een bepaald product u gewoonweg niet ligt koop je dat liever niet.
Dat is hetzelfde dat je een voorkeur hebt voor A tegenover B maar toch verplicht bent om B te kopen.
Laten we aub niet zelf rechter spelen, er zijn al regels genoeg en inperking van vrijheid.
Als u straks 76 bent stapt u misschien ook niet graag af van wat u geliefd is, want ben maar zeker, er komt steeds wat anders, maar niet altijd beter of zoals je het zelf zou willen.
Bedenk steeds als overheden ons iets opleggen het niet altijd voor ons bestwil is, men laat het zo uitschijnen maar in werkelijkheid zit er veel meer achter.
Laten we ons niet teveel meeslepen in de waan van de dag, op die manier zet de media en overheid mensen tegen mekaar op.
Wie wil er nu nog een nieuwe Chinese Volvo. De kwaliteit is echt matig tot slecht. Ik kan het weten heb er zelf één gehad. Na 6 maanden ingeruild was helemaal klaar met de storingen. En de lakse dealers. Krijg je te horen. Oh dit zit allemaal binnen de tolerantie hier doen wij niks mee. Maar je krijgt wel gratis een nieuwe software update omdat wij het zo vervelend voor u vinden. Nou daar heb je wat aan. Ze hebben de naam mee maar dan heb je het wel gehad. Inmiddels 200.000 km probleemloos gereden met een nieuwe Toyota het kan dus nog wel.
Hallo Björn, je vergeet drie dingen als je zegt dat in België nog gewoon Europese auto’s in de top 10 staan:
-In België zijn de auto’s veel goedkoper, geen BPM dus ook BMW, Mercedes, Audi voor veel meer mensen bereikbaar.
-Veel auto’s in België zijn firmawagens, die door het fiscale systeem daar goedkoop aan medewerkers gegeven kunnen worden. Het is eigenlijk deel vh loon, veel meer dan in Nederland met hoge fiscale bijtelling. Dan ga je automatisch duurdere (Europese) auto’s aan je personeel geven.
-Heb zelf 7 jaar in België gewoond. Ongelooflijk hoe statusgevoelig de mensen daar zijn. Ze eten nog liever droog brood dan in een Koreaan oid gezien te worden.
Barry Bosma, wat ben jij een hypocriet figuur. Je loopt het halve internet onder te smeren je anti-overheid gejank en dan ga je nu klagen dat iemand anders een keer iets zegt?!
Dat klinkt precies hetzelfde als al die populistische types (Trump, Wilders, Orban, Baudet, en nog een stel van die minkukels) die voor absolute vrijheid zijn als zij iets willen roeptoeteren, maar mensen gelijk aanklagen zodra die iets over hen zeggen.
Top Gear moet zich vooral onthouden van politiek gekleurde uitlatingen. Het gaat hier over auto’s, geen behoefte aan opinie mbt Tesla etc. Informatie is iets anders dan opinie.
Reuze irritant.
Ik wil heel graag de tesla. Maar de apk op mn polo komt eraan en ik ben skeer.
Ja welke Jan heeft 40000 of meer om een auto van deze prijs nu te kooen. Geen…erzijn allemaal lease of goedkoper privee lease..Sorry 2,5 miljoen verkochte auto’s per jaar zijn occasions 2e, 3e, 4e…negende of Ne hands!
Vroeger kocht een middenklasse auto uit 6,7 of acht maand zeg 10 salarissen.
Voor 40000 duizend kom je als modale man pas na 10 a 20 jaar sparen op zo een bedrag. Nee koop een goedkope oude maar goede benzine geval.
Die fanboys hebben een zware tijd. Moeten ze die parasiet nog steeds steunen of niet? Moeten ze samen met hem nazi groeten gaan maken? Moeten ze als protest op 4 mei geen minuut stilte houden maar gaan toeteren met hun Tesla’s?
Wat een droeftoeters.
Ohja, en het artikel heeft helemaal gelijk. Tesla is op alle fronten ingehaald. Al sinds 2023 verkopen ze alleen nog maar omdat ze de auto’s tegen dumpprijzen wegzetten. Nu ze dat niet meer vol kunnen houden, valt het laatste rationele argument weg om een Y of 3 te kopen. De S en X waren 3 jaar geleden al uitgerangeerd.
Nog steeds niet kunnen lezen, wat nu de twee best verkochte auto’s zijn.
En wat waren nu de 2 best verkochte auto’s? Dat is me nog steeds niet duidelijk na twee keer het artikel lezen…
Jeetje die opa van 76 met een 8 cilinder heeft ook zuurstof tekort.
Misschien ligt de verkoop daling van bepaalde merken wel aan een heel andere reden. Namelijk dat deze merken voor de gewone man niet meer zijn te betalen.
Want zeg nou eerlijk. Wie heeft er tegenwoordig nog meer dan €40.000,- te besteden voor een dergelijke auto?
Ford Puma vergelijken met een Tesla??? THINK AGAIN!!
Ford Puma in trek, wacht maar na een tijdje, komen op hangende pootjes terug. De puma 1.0 met turbo, lekt binnen 2 maanden uit de pakkingen vh blok. Kortom de auto is mooi,maar de kwaliteit en motoren zijn zeer slecht!
Is nl moet gewoon goedkoop en goed zijn dat is de formule voor sucses
Topgear, topgear, dacht ik dat jullie hebben alleen over auto’s.
Maar helaas, huidige ONEERLIJKE POLITIEK bepaald welke auto is de beste ,ook bij de “top gear”….ccccccc,
Jammer ☹️
Zelf nadenken is beter, maar blijkbaar niet altijd. Voor mij is het wel een neutraal standpunt, de constatering dat Musk en andere hotemoten toch wel een heel vreemde draai gemaakt hebben door achter sloper en antidemocraat Trump aan te lopen.
Ik heb de nieuwe Y pas gekocht voorheen Kia EV6 en ik zou hem nooit meer terug willen. Na twee jaar komt de facelift, waarbij de volledige interface wordt aangepast. Dan zit je met je oude interface, waar ze niet meer naar omkijken. Bij Tesla is de software en het geluid in de auto 100x beter. Ze blijven zelfs auto’s van 10 jaar nog ondersteunen en gratis; welk merk doet dat? Wil je het nieuwste, moet je een nieuwe auto kopen. Bij Tesla heb je dit niet. Het Supercharger-netwerk is sowieso onklopbaar.
Ik heb de nieuwe Kia EV6 pas gekocht en ik zou hem nooit meer terug willen. Na twee jaar komt de facelift, waarbij de volledige interface wordt aangepast. Dan zit je met je oude interface, waar ze niet meer naar omkijken. Bij Tesla is de software en het geluid in de auto 100x beter. Ze blijven zelfs auto’s van 10 jaar nog ondersteunen en gratis; welk merk doet dat? Wil je het nieuwste, moet je een nieuwe auto kopen. Bij Tesla heb je dit niet. Het Supercharger-netwerk is sowieso onklopbaar.
Mijn hele leven (78) lang 8 cilinder automaat gereden en zal dat blijven doen! Die hele idioterie over klimaat en stikstof is een grote hoax en het is wachten tot de totale electrische Entourage in elkaar stort. We hebben net een klein voorproefje in Spanje en Portugal gehad maar het wordt nog erger! Ik blijf benzine rijden
De opmerking over het zuurstof tekort past juist helemaal bij Topgear, Jeremy had deze opmerking precies zo kunnen zeggen. Dat noemen ze humor. Dus waar halen lezers het vandaan dat dit niet bij Topgear past?
Ik wacht op skoda epiq. Volgend jaar komt deze.
In België kopen we toch nog het meeste Europees.
1. BMW
2. Volkswagen
3. Mercedes
4. Audi
5. Dacia
6. Renault
7. Peugeot
8. Toyota
9. Skoda
10. Volvo
Ik heb nu het hele artikel zo’n 5 keer opnieuw gelezen maar ik kan er nog steeds niet uit opmaken wat nu de in de kop genoemde “twee nieuwe bestverkochte auto’s in Nederland” zijn.
Beste Joost.
Volgens mij lijd je aan complottheoritis. Waar haal jij die belachelijke cijfers vandaan. Geloof je soms ook in Sinterklaas?
Beste Rikky,
Blijf jij lekker rijden in dat fossiele gebakje van je. Je komt er wel achter waar de toekomst ligt, maar niet in de fossiele gebakjes waar jij zo prat op gaat.
Het verbaasd mij niets de val van Tesla, dit zou zo maar eens de kop na 2025 kunnen worden.
De software van Tesla is goed, qua batterijtechniek is Tesla absoluut geen koploper, dat zou ik eerder aan Hyundai/Kia toeschrijven. Degradatie en beloofd werkelijk bereik valt voor Tesla tegen. Batterijdegradatietests en in praktijk zijn na 5 jaar rond de 90% en ook nog wel eens rond de 85%. Bij Hyundai/Kia is dit nog rond de 95, maar vaker mog 99% a 100%, ook uit praktijkgebruik blijft de actieradius op de beloofde waardes na 5 jaar.
Als particulier zou ik dan ook veel liever een Hyundai/Kia occasion kopen dan een Tesla.
Ik denk dat deze resultaten ook meespelen bij de keuze voor wederom een Tesla of een ander merk.
Niks zo fijn als n 6 in lijn
Gek dat mensen hier het een probleem vinden dat Top Gear iets roept over Elon Musk. Jullie herinneren jullie dat Jeremy Clarkson het grote boegbeeld was van Top Gear, en dat die altijd overal nogal een mening over heeft? Maar nu het over Musk gaat mag er opeens niks meer gezegd worden? Dezelfde Musk die Top Gear ooit voor de rechter daagde en dat uiteraard verloor?
De oprichters van Tesla hebben overigens gezegd dat Musk (die zich inkocht) vooral irritant was ipv nuttig.
@joost, die Spaanse vriend van jou kan dan kennelijk niet rekenen. Lees de onderzoeken van Auke Hoekstra van de universiteit van Eindhoven voor een betrouwbaarder beeld. EV’s zijn al na een paar jaar rijden schoner dan ICE auto’s.
“,Willem Annevelink ”
Heb zelf een Ampera, ook een EREV.
Maar ik laad wel braaf aan de stekker.
met 227.000 km op de teller een brandstofverbruik van 2/100 (omdat je ook wel eens verder moet dan wat de accu kan bieden.
Uit mijn 30 liter tank haal ik in de zomer ongeveer 640 Km.
Maar deze gebruik ik alleen als het niet anders kan.
Voor dat doel is de EREV of REEV bedoelt.
OOIT rijd ik ook elektrisch, ALS ik een boodschappenwagentje zoek….
Belachelijk stuk van top Gear, tesla blijft qua techniek en verbruik de onbetwiste auto.
Doe jullie onderzoek eens goed en op een eerlijke manier en niet zo politiek geladen……
@felix,
ICE niet ouderwetse techniek.
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt.
En volgende mij begrijpt helemaal niets van techniek
Dat je een model Y hebt gekocht betekent niet dat je een betrouwbare auto is.
Net de nieuwe Model Y gekocht. Waarom? Simpelweg omdat het nog steeds de beste auto is die je kunt kopen op dit moment.
En het is inderdaad jammer dat EV’s geframed zijn als milieu vriendelijk, want dat is echt geen reden om er en te kopen. De echte reden is dat elektrisch rijden vele malen fijner is dan welke willekeurige ice met ouderwetse techniek ook. Geen lawaai, geen stank, geen talloze onderdelen die constant onderhoud nodig hebben.
Ik kan Topgear echt niet meer serieus nemen. Wat een onzin om de meest briljante mens ooit in de wereldgeschiedenis te betichten van zuurstofgebrek in de hersenpan. Wees tenminste neutraal. Schelden is echt niet nodig.
Jullie weten donders goed dat de Model Y nog niet eens geheel uit is. De populairste RWD met LFP accu word deze maand of in juni pas uitgeleverd. Wat een zielig stukje media weer om Tesla er weer slecht uit te laten zien.
@ Danny, hoezo onjuist? Wat Paul schreef is terdege juist. Bv een Duits onderzoek dienaangaande,ook een vriend van mij heeft berekend dat een Tesla S pas milieuvriendelijker wordt ten opzichte van een BMW X5D na 750.000km. Dat soort berekeningen Inn ‘s-mans dagelijks werk.
,@ Paul Janssen
Jouw bewering klopt niet!!
Probeer eens de Jeep Compass 4xe plug-in hybride. Dat is een top auto.
Of het nu amerikaanse , chinese of noord-koreaanse auto,s zijn. Het lijkt mij in geen enkel geval oke dat niet europese EV,s (niet te verwarren met echte auto,s) in grote aantallen europa binnen komen. Dat ze goedkoper zijn als de europese EV,s kan niet het enige doorslaggevende argument zijn want deze oneerlijke concurentie moet zo snel mogelijk iets tegen gedaan worden. Zelfs als men al bedrijven binnen europa heeft om invoer kosten te omzeilen.
@Vader
Dat waren nog eens tijden !!
Hoezo elektrisch rijden??
Wetenschappers hebben aangetoond dat van wieg tot
graf dit de meest vervuilende vervoerder is.
Al die propaganda van schoner is enkel, wederom, domme politiek. Politici die al vaker hebben aangetoond dat ze nergens verstand van hebben.
Denk maar een zuurstofflesje voor Jan Willem, hopelijk valt de stroom niet uit
Waarop gebaseerd?
Op het DOGE faillissement en de nazi groet!Vader
@lekker geslapen; je hebt helemaal gelijk!
Het moge duidelijk zijn dat de problemen veroorzaakt worden door het drugsgebruik van Musk. De lange termijn effecten van crystal meth gebruik zijn niet misselijk; hallucinaties, angsten depressies en zelfs hartklachten.
Wat de combinatie van meth en hash doet weet ik niet, maar er zijn weinig mensen die zo actief op hun graf afrennen als Musk.
Dat TopGear de arme man zo plaagt zou verboden moeten worden!
Dat is gebaseerd op zijn gedrag, dat kan je toch haast niet ontgaan zijn..
Ik heb zelf een Nissan een EREV of ook wel REEV genoemd. Ongekend met een tank 850 km en alrijd de elektromotor op de aandrijving dus vanaf 0 km vol vermogen. Maarr.. NOOIT aan de laadpaal. Super dus! Het beste uit 2 werelden
Beschikbaar op de X_trail en quashqai
Echt een aanrader met zo’n range extender.
Ik heb zelf vzn Nissan een EREV of ook wel REEV genoemd. Ongekend met een tNk 850 km en alrijd de elektromotor op dd aandrijving dus vanaf 0 km vol vermogen. Maarr.. NOOIT aan de laadpaal. Super dus! Het beste uit 2 werelden
Beschikbaar op de X_trail en quashqai
Dat zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO lijkt me nauwelijks vermeend. Een kronkel zit er minimaal. Wat een destructieve 100 dagen hebben we achter de rug.
Met verbazing wat een bias,
het vermeende zuurstoftekort in de hersenpan van de CEO.
Waar is dit op gebaseerd?
Totaal topgear onwaardig.