
Het is 1 april. Dat betekent dat er een hoop grappen komen. Sommige vergezocht, sommige hilarisch. Andersom is het ook waar: er zullen ook berichten verschijnen die een grap lijken, maar gewoon waar blijken te zijn. Zo ook de autoverkopen van maart 2025. We hebben daar namelijk de cijfers van. Het is niet zozeer een overzicht, dan wel een waar slagveld. Er gebeurt een hele hoop en niet elke importeur zal daar even blij mee zijn.
We beginnen met de harde getallen. Er zijn in maart 2025 precies 31.515 auto’s verkocht in Nederland. Dat is beduidend minder dan maart 2024, toen er nog 36.994 auto’s op kenteken gezet werden. Bijzonder is dat ongeveer een derde van alle verkochte auto’s in Nederland een EV is: 11.195 stuks. De meeste auto’s (15.707) betrof een hybride. Benzine staat op de derde plaats (4.064). Diesel en LPG spelen met respectievelijk 401 auto’s en 148 auto’s een rol in de marge.
Tesla is uit de gratie
Ten eerste lijkt Nederland behoorlijk klaar te zijn met Tesla. Er werden afgelopen maand 1.536 exemplaren van verkocht. Dat is ongeveer 2.500 exemplaren minder dan maart vorig jaar. Als het gaat om de eerste drie maanden van dit jaar, is Tesla nóg harder onderuit gegaan: van 6.842 exemplaren in 2024 naar 1.988 auto’s in 2025. We moeten aantekenen dat de Tesla Model Y (732) net vernieuwd is en de leveringen op gang moeten komen. Dit soort stijgingen en dalingen zie je vaker bij merken met een klein modelgamma.
Maar er gebeurt meer dat opmerkelijk is bij de autoverkopen van maart 2025. De Volvo EX30, dat was tot voor kort nog de lieveling van Nederland. Compact, crossover, elektrisch en een Volvo. Dat moet wel scoren en dat deed het ook. Vorig jaar werden er in maar 1.513 exemplaren van verkocht, in maart 2025 was dat slechts 313 stuks. Dat is een enorme en vooral pijnlijke daling van precies 1.200 exemplaren.

Wat is de bestverkochte auto in Nederland in maart 2025?
Maar als die elektrische auto’s van Tesla en Volvo ineens beduidend minder verkopen, waar zijn die klanten dan naar toegegaan? Nou, naar één van de 78 Kia-dealers in Nederland. De Kia EV3 is de bestverkochte auto van Nederland: in maart werden er 1.024 van verkocht. Dit jaar alleen al verkocht Kia 4.002 stuks van de EV3. Het mag geen toeval heten dat dit een directe concurrent is van de Volvo EX30. Ook de Picanto en Niro doen goede zaken.
Wat valt er nog meer op aan de autoverkopen van maart 2025?
De meeste traditionele volumemerken krabbelen weer een beetje op. Renault, Volkswagen, Skoda, Citroën, Ford en dergelijke noteren een lekker plusje. Het zijn nog lang niet de hoogtijdagen van tien, twintig jaar geleden, maar toch. Tenslotte de Alfa Romeo Giulia: daar werden er afgelopen maand precies 0 van verkocht. Gek, want we hadden gezegd dat jullie er massaal eentje moesten kopen voordat het te laat is.
Best verkochte merken van maart 2025:
- Kia (2.859 registraties)
- Toyota (2.381)
- BMW (2.212)
- Renault (2.177)
- Volkswagen (2.079)
Meest verkochte auto’s van maart 2025:
- Kia EV3 (1.024 registraties)
- Tesla Model 3 (792)
- Tesla Model Y (734)
- Citroën C3 (653)
- Toyota Aygo X (592)
Best verkochte elektrische auto’s
- Kia EV3 (1.024 registraties)
- Tesla Model 3 (792)
- Tesla Model Y (734)
- Citroën C3 (580)
- BMW IX1 (484)
We laten voor het gemak de rest van je kant-noch-wal geraaskal buiten beschouwing, maar je begint al met een grote leugen. De verkopen van Tesla stijgen helemaal niet, die gaan omlaag.
Google op Tesla Sales March 2025. Wat vinden we dan?
Tesla’s electric car sales decline deepens in Europe
Tesla sales tumble again in key European regions
Spain’s sales of new Tesla cars rise in March, fall in first quarter
Tesla to Report Sales as It Faces Musk Backlash, Overseas Delivery Woes
Tesla’s stock plummeted 36% in the first quarter amid backlash over CEO Elon Musk’s political interventions, intensifying global competition, and a weakening EV market. Analysts expect Tesla’s car deliveries to fall to a one-year low when it reports its latest figures later today.
Ja ja daar zijn ze weer 😉 …..
Ah, daar hebben we weer de Tesla-evangelisten die met de energie van een oververhitte boordlader probeert te bewijzen dat Elon Musk eigenlijk een moderne messias is. Kijk, we snappen het—je hebt een auto gekocht die zichzelf “Full Self-Driving” noemt maar in de praktijk eerder “Half Self-Crashing” is, en nu voel je je moreel verplicht om de man achter deze glorieuze mislukking te verdedigen.
Want Elon, oh Elon, de eeuwige tech-cowboy. De ene week redt hij Oekraïne met Starlink en de volgende week ontdekt hij dat hij toch geen geld kan drukken met goodwill alleen. Dan trekt hij zijn “Ik ben een vrije denker”-cape aan, roept iets warrigs op Twitter en binnen vijf minuten hebben zijn fans een manifest geschreven over hoe hij de wereld redt van het establishment—terwijl hij zélf het establishment ís.
En de concurrentie? Ja, die zijn net zo corrupt als een FIFA-bijeenkomst in Qatar, maar dat betekent niet dat Musk ineens een nobele ridder op een cyberpaard is. Kia, Stellantis, Volkswagen, Geely—allemaal bedrijven met meer schandalen dan een gemiddelde politicus op een verkeerde WhatsApp-groep. Maar hier komt de grap: Musk doet precies hetzelfde, maar met meer meme-waarde. En toch blijven mensen hem verdedigen alsof ze aandelen in zijn ego hebben.
Maar het mooiste blijft de morele gymnastiek van de schrijver van deze tekst. Eerst een heel betoog over hoe álle andere autofabrikanten vreselijk zijn, van kartelboetes tot geopolitieke schandalen, en dan plots een scherpe bocht naar politiek, alsof we in een Tesla zitten zonder handen aan het stuur. Plots zijn er AfD-stemadviezen en federale huisvestingsplannen, want ja, dat hoort er natuurlijk bij in een discussie over elektrische auto’s.
Dus samengevat:
– Elon Musk is geen held, eerder een rijke Twitter-troll met teveel invloed.
– Tesla verkoopt weer goed, maar dat maakt de auto’s niet minder crap.
– Andere autofabrikanten zijn net zo fout, alleen zonder een aanhang die hen behandelt als een religie.
– En de schrijver van dit stuk? Die moet misschien even naar buiten, diep ademhalen en een hobby zoeken die niet bestaat uit politiek discussiëren in de YouTube-reacties van Joe Rogan.
En nu terug naar waar we waren: Elon Musk die waarschijnlijk op dit moment een poll tweet over of hij Mars moet kopen. 🚀
Tesla verkopen stijgen weer afgelopen maanden en die trend zal zich voortzetten. Het is ook redelijk labiel wanneer je je laat leiden door de waan van de dag. Deze week ben je de held die Oekraïne redt dmv gratis Starlink diensten aan te bieden, volgende week ben je de duivel omdat je na een tijdje daar geld voor wilt hebben. Alsof wapenfabrieken hun wapens cadeau doen aan Oekraïne.
Andere automerken zijn zo corrupt als de pest. O.a. Kia heeft van de week boetes gekregen van Europees Parlement vanwege kartelvorming. Stellantis verkoopt troep met karige garantie (boordladers), VAG heeft een boevenregime uit Qatar als mede- eigenaar, Geely (Polestar, Volvo, Smart, Mercedes-Benz, Zeekr, Lynk&Co) hebben een CEO die lid is van de Chinese Communistische Partij en zodoende schuldig is aan t bouwem van concentratiekampen en sterilisatie van Oeigoeren. Maar ow wee wanneer je een stemadvies uitbrengt voor het AfD of de federale overheid met 10% wilt behuizingen. Dan ben je de devil in disguise.
Is het fijn daar tussen je KKK vriendjes? Mijn god, wat ben jij een treurig persoon zeg. Je bent een schande voor je familie.
Stelletje hypocrieten,koop ook geen Chinese auto en spullen daarvandaan China is communistisch en de arbeidsmarkt staat volledig onder staatstoezicht weleens van Oeigoeren gehoord……etc ik noem ff nog taiwan.ik heb 100 keer liever de Amerikaanse vrijheid dan russchise, Chinese oid
@Denk na, de CEO van Kia heeft geen social media platform gekocht om zijn eigen stem naar de hele wereld te pushen en de stem van anderen te blokkeren, staat niet in het witte huis te oreren, gooit overheidsinstantie niet overhoop, schrijft geen opinie pagina’s in Europese kranten, geeft zichzelf geen overheidscontracten van miljarden, is niet veroordeeld voor gigantisch rascisme in Tesla fabrieken, klaagt niet mensen aan met een mening die hem niet aanstaat, gooit geen geld in politieke campagnes om bepaalde rechters aan te stellen etc.
@Hans, het aandeel EV’s is gestegen, dus mensen willen nog steeds EV’s kopen. Geen Telsa meer nee; de USA heeft o.a. al het klimaatonderzoek stopgezet en probeert actief het aandeel vieze energie weer te laten groeien. Een Tesla kopen is nu niet logisch als je geeft om het klimaat. Dus kopen we andere EV’s. Ook prima. Kia’s zijn goede auto’s. En ja, linkse mensen geven ook om vrijheid, iets wat Musk en Trump duidelijk niet doen.
Koop wat je mooi vind. Ik vind Tesla niet mooi en heb er op dit moment ook niet het budget voor. De Kia EV3 zie ik wel zitten. Mijn collega heeft er 1 en ik vind hem echt mooi. Als ik dan toch ooit elektrisch moet. Wat je ook van Musk vind, daarom hoef je een Tesla niet te laten staan. Als het politiek gedreven is, laat dan ook bv VW of Porsche en de producten van de Fa. Krups vanwege hun aandeel in WO2 (jaja al heel lang geleden) of de Japanse voertuigen omdat er zoveel mensen inclusief Nederlanders in Jappenkampen zijn omgekomen. Maar er rijden er wereldwijd nu zoveel auto’s uit die landen rond. Maar goed. Daar hoor je niemand over, want dat was ver voor onze tijd zeker. Dus m.a.w. niet zoveel ouwehoeren en kopen en rijden wat je leuk vind en bij je past.
Eerst willen de linkse idioten dat je elektrische gaat rijden. En nu gaat zwakbegaafd links de beste elektrische auto boycotten.
Ze geloven liever leugen. En als je voor links heb gestemd dan ben je voor immigranten voor criminaliteit voor moordenaars en verkrachters
Ik wil er wel 1 dus even rectificeren
Lekker suggestieve kop weer. Tesla scoort gewoon tweede en derde in de elektrische auto verkoop. Musk moet gewoon vertrekken bij Tesla. Zal blij zijn als het weer om autos gaat en niet om politiek. En daarvoor is dat wel nodig.
@ “hihi” dat vind ik ook altijd zo bijzonder. De mond vol over anderen maar zelf het tegenovergestelde doen. Het lijkt er op dat die anti figuren, voor zover het Nederlanders zijn en geen buitenlandse door AI gemaakte reacties vanuit trollenfabrieken, de feiten gelijk aan de kant schuiven als het hen uitkomt en alle alternatieve feiten als waarheid accepteren zonder enige vorm van kritiek. Dan moet je echt wel een rare kronkel in je hoofd hebben.
Jan, je hebt helemaal gelijk. Inmiddels is ook wel duidelijk dat Musk zijn betrokkenheid bij de Amerikaanse overheid vooral zakelijk gedreven is. Bij alle ministeries waar zijn zogenaamde efficiëntie team binnen komt vallen, dwingen ze om bestaande methodes en contracten stop te zetten en mega contracten met Starlink aan te gaan. Dit gaat tegen alle wetgeving op dit vlak in, maar dat doet er kennelijk niet meer toe. Net zoals voor fraude veroordeelde IT-‘specialisten’ toegang krijgen tot informatie waar je normaal gesproken de allerhoogste vrijgaves voor moet hebben. Zie een reeks artikelen van Forbes, NBC, CNN en The Guardian die naar boven komen als je zoekt op ‘musk starlink contracts government’.
Volgens een rekensom van The Washington Post heeft Musk inmiddels al 38 miljard dollar aan overheidssubsidies geïncasseerd met zijn bedrijven. Zo lucratief is het dus om jezelf in te kopen bij de regering…
@Denk Na, denk zelf even na voordat je zomaar wat onzin roept. Kia komt helemaal niet uit China.
“In alle eerlijkheid” heeft gelijk dat je nu ook wel een stekker los hebt als je nu nog een Tesla koopt. Er zijn inmiddels betere en goedkopere elektrische auto’s dan Tesla. De Musk-medewerkers voeren nog wat propaganda, maar het is een verloren zaak gezien de verkoopcijfers en de berichten over de slechte bouwkwaliteit van de Tesla’s. Tesla doet er goed aan om Musk snel te laten kiezen of hij nog iets voor Tesla wil doen of dat hij definitief niks meer doet omdat hij nieuwe hobbys heeft als Trumps golfmaatje.
Een belastingontduikende, anti-semitische, drugsverslaafde, neo-nazistische vriend van Poetin vind jij een held? Wat zal jij een fijne vent zijn zeg…
“Denk na” is kritisch op alle mensen die – terecht – kritiek hebben op Musk. Maar informatie die op een of andere vage complotwebsite staat, blaat meneer kritiekloos na.
Zoals elders vanochtend al gelezen: ben je zo dom of ben je zo hypocriet?
Dus jij kent de persoon achter Kia, waar hij op stemt enz. of enig ander merk. De supply chain en waar ze hun Chinese onderdelen vandaan halen, wat de werk omstandigheden zijn etc.
Als het jou om milieu te doen is, is Tesla nog steeds de benchmark.
Trap niet in de npo/wef propaganda. Door follow the money te onderzoeken is uitgezocht dat er een groep biljonairs achter tesla bashen zit. Maarja dat vertellen ze niet op het nos, nu etc.
https://www.zerohedge.com/political/rogue-soros-funded-ngo-plots-multi-city-assault-tesla-domestic-terrorism-escalates
Go musk! Held!
Al zou ik überhaupt nooit een tesla kopen nu niet en vroeger ook niet.
Vind het niet zo mooi.
Al hoewel ik Musk een held vind.
Je hebt toch ook wel een stekker los als je nu nog een Tesla koopt?!