En, wat gaat het worden nu de bijtellingskorting weg is en de zakelijk rijder weer normaal gaat doen? Doe eens een gokje? Jazeker, Volkswagen. De Nederlanders blijven onverminderd dol op de makkelijkste keuze in het b-segment, wat overigens geheel niet onterecht is. De Volkswagen Golf zakt iets terug in de lijst, maar zal binnenkort ongetwijfeld snel gaan klimmen als de achtste generatie het land intrekt. De Focus houdt voor nu even zijn plek warm.

Het naderende einde van het bijtellingsvoordeel dreef zakelijk rijders de Tesla-showrooms in, waardoor de laatste maand van 2019 er maar liefst 12.123 Model 3’s een setje gele platen ontvingen. En nu de bijtelling van 4 naar 8 procent gestegen is? Slechts 43 exemplaren. En dat terwijl er de afgelopen tien jaar geen enkel merk zoveel auto’s van één model verkocht. Als je ooit nog bewijs zocht dat Nederlanders gek zijn op voordeel, dan heb je het nu gevonden.

Of zal het zijn dat iedereen die toch een Tesla Model 3 wilde, hem snel al haalde in december? En iedereen die ‘m nu al heeft, zal hem niet nog een keer bestellen in januari. Misschien moet je het zien als een voorsprong op de verkopen van 2020, dus. Voor januari vallen de verkopen in ieder geval tegen. Het is dus afwachten wat de Model 3 de rest van het jaar gaat doen, want 8 procent bijtelling is nog altijd minder dan 22 procent bijtelling.

De Opel Ampera-e is in januari het meest geregistreerd van alle elektrische auto’s. Dat kan zijn omdat Opel de auto flink afprijst, of wellicht hebben ze al het restje voorraadmodellen op kenteken gezet. Als je nog een Ampera-e wilt hebben, moet je opschieten, want de Corsa staat op het punt om de hatchback te vervangen. We zijn benieuwd of de aankomende subsidie de verkoopcijfers weer iets op kan krikken, het is immers voordeel. Al is 4.000 euro op 50.000 euro wellicht niet genoeg.

Autoverkopen januari 2020 in Nederland

01. VW Polo – 2.004
02. Ford Focus – 1.386
03. Renault Clio – 1.193
04. VW Up – 1.018
05. Kia Niro – 934
06. Kia Picanto – 932
07. Peugeot 108 – 835
08. VW T-Roc – 835
09. VW Golf – 794
10. VW T-Cross – 790

Verkopen elektrische auto’s januari 2020 in Nederland

01. Opel Ampera-e – 312
02. Volkswagen e-Golf – 270
03. Kia e-Niro – 156
04. Peugeot e-208 – 97
05. Renault Zoe – 76
06. Hyundai Kona Electric – 73
07. Kia e-Soul – 61
08. Nissan Leaf – 48
09. BMW i3 – 45
10. Tesla Model 3 – 43

Reacties

  • Patric Vissers heeft op 4 februari 2020 geschreven:

    Natuurlijk heeft dat wel met de gewijzigde bijtelling te maken. Geen enkele Tesla rijder doet dat voor het milieu. Ik denk dat voor veel leaserijders nu de Tesla onbereikbaar wordt. En dat is de enige reden dat er nu bijna geen verkocht worden

    Reageer
  • Megatronno heeft op 3 februari 2020 geschreven:

    Slap artikel. Elke beschikbare Tesla is in december 2019 naar Nederland verscheept. Op dit moment gaan alle boten Nederland voorbij en worden er op andere plekken op de aardbol ongeduldige nieuwe eigenaren gelukkig gemaakt. Heeft dus niets, maar dan ook echt helemaal niets met de gewijzigde bijtelling te maken, er zijn er simpelweg geen in NL aangekomen. Vanaf deze maand komen de eerste schepen weer aan en gaat de teller weer lopen.

    Ander argument is dat veel mensen de aankoop naar voor hebben gehaald om te kunnen profiteren van de 4%. Logisch toch? Zoals ik zei: uitermate slap artikel, een ‘journalist’ onwaardig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)