Het kan natuurlijk geen toeval zijn dat alle belastingmaatregelen hun uitwerking hebben. Ondanks dat er een nieuw kabinet is, verandert er natuurlijk bijna niets aan het autobeleid. De BPM is dit jaar weer hoger geworden, de motorrijtuigenbelasting is duurder en ook EV’s worden zwaarder belast. Betekent dat ook dat de verkopen van elektrische auto’s ineens dalen? We kijken naar de cijfers van de autoverkopen van januari 2025 om tot een oordeel te komen.
En we kunnen de vraag makkelijk beantwoorden, want nee, eigenlijk niet. In januari 2025 zijn er 32.804 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is minder dan vorig jaar (en dat was ook geen topmaand). Van de in 2025 verkochte auto’s waren er 11.157 geheel elektrisch, wat betekent dat 34 procent van alle nieuwe auto’s elektrisch is. Benzine staat op nummer drie met 6.388 registraties. Op nummer één staan de hybrideauto’s; 45 procent is een hybride.
Hybride is een brede term (en heeft daardoor een groot marktaandeel)
Het grote probleem met de term ‘hybride’ is dat het een vrij brede term is. Sommige fabrikanten noemen een auto met een 48V-generator al een hybride en alhoewel dat technisch gezien klopt, is het gewoon een benzineauto. Als je elke dag vijf Whoppers met kaas eet in plaats van zes Whoppers met kaas, ben je relatief gezien gezonder aan het leven, maar het zet nog niet echt zoden aan de dijk.
Dat allemaal gezegd hebbende, elektrificatie is nu gewoon de norm geworden en de populariteit van de EV neemt gestaag toe. Dat gaat ten koste van diesel en LPG, die beide net zo populair zijn als de disco-albums van James Brown. Er zijn 270 diesels geregistreerd in januari 2025 en slechts 55 auto’s op LPG. Waterstof komt helemaal niet voor, van de Hyundai Nexo en Toyota Mirai werden er nul exemplaren verkocht.
Autoverkopen januari 2025: welke merken verkochten het best in Nederland?
Dan gaan we verder met de automerken. Bij welke importeur kunnen ze nog wat champagne van oud en nieuw ontkurken? Dat is wel duidelijk: bij Kia. Dat merk is verreweg het meest populair in Nederland. Maar liefst één op de acht nieuw verkochte auto’s in Nederland in januari 2025 was een Kia. Verder zien we geen grote verrassingen in de top 5:
- Kia (4.102 auto’s)
- Volkswagen (2.829 auto’s)
- Volvo (2.136 auto’s)
- BMW (2.031 auto’s)
- Hyundai (1.834 auto’s)
En qua modellen dan?
Er is een nieuwe nummer één in Nederland: de Kia EV3 is de bestverkochte auto van Nederland. Het nieuwe model lijkt aan te slaan. Kia liet halverwege de maand al weten dat ze de deur uitvliegen en die nummer één positie heeft de auto vast weten te houden. De nummer twee de Kia Picanto, het bewijs dat kleine ‘betaalbare’ auto’s nog altijd in trek zijn, ook al zijn er weinig merken die zo’n soort auto nog aanbieden. De lijst van automodellen van de autoverkopen in januari 2025 ziet er als volgt uit:
- Kia EV3 (1.757 auto’s)
- Kia Picanto (855 auto’s)
- Peugeot 208 (777 auto’s)
- Volvo EX30 (724 auto’s)
- Volkswagen Polo (696 auto’s)
Misschien valt het je op, maar nergens zien we Tesla staan. Doet dat merk het dan zo slecht? Nee, dat valt reuze mee. In de top 5 van elektrische modellen staat de Model Y op plaats nummer 4 en de Model 3 op plaats 5. Tesla moet het hebben van slechts twee modellen en de belangrijkste daarvan (de Y) is zojuist gefacelift en moet nog geleverd worden. Dat gaan we ongetwijfeld zien in de verkoopcijfers van de komende maanden.
Reacties