
Kijk goed, wen er maar even aan, want deze auto ga je heel vaak zien in Nederland. Dit is Kia’s gevatte antwoord op de populaire Volvo EX30. De Kia EV3 is een volledig elektrische auto die net wat kleiner is dan de Kia Niro en logischerwijs qua prijs ook een stukje lager gaat zitten. We mochten alvast een kijkje komen nemen bij de nieuwe Kia EV3 in de studio.
De Kia EV3 is exact 4,3 meter lang en de wielbasis van 2,7 meter is gelijk aan die van de Sportage. Je mag hem bestellen met een 58,1-kWh batterij of een batterij met 81,4 kWh inhoud. De actieradius is 410 kilometer voor de kleinere batterij en 600 kilometer voor de grotere batterij. In 31 minuten kun je van 10 naar 80 procent opladen aan de snellader.
Het vermogen van beide uitvoeringen is 204 en 283 Nm aan koppel. De 0-100-tijd is 7,5 seconden. De elektromotor ligt voorin, dus de aandrijving komt ook van de voorwielen. De topsnelheid is 170 km/u. Vooralsnog is er niets bekend over een snellere versie, maar dat is ook meer het ding van zusterbedrijf Hyundai. Wel kun je hem bestellen als vlotter ogende GT-Line (die groene EV3 in de galerij hierboven).
Het interieur van de EV3
Als we dan gelijk maar even de vergelijking mogen maken met de Volvo EX30, dan is het interieur net even wat lekkerder afgewerkt. Bij de Volvo zie je direct waar ze de kosten hebben bespaard (geen speakers in de deur, één scherm, ga zo maar door), en dat minimalistische heeft zo z’n charme, maar de Kia EV3 heeft wat meer een volwaardig en conventioneel interieur.
Goed, op het dashboard van de Kia EV3 staat ook één scherm, maar dat zijn eigenlijk twee schermen die in elkaar overlopen. Samen meten ze 30 inch. Achter het stuur zie je de snelheid en in het midden zie je zaken als de navigatie. Daarnaast zijn er nog genoeg fysieke knoppen om belangrijke zaken te bedienen. Voor de liefhebbers is er een head-up display.
De middenconsole kun je uitschuiven zodat er een tafeltje ontstaat tussen de twee voorstoelen. Hier zou je volgens Kia met je laptop kunnen werken, al zou je ergotherapeut het daar niet mee eens zijn. De tafel is er omdat het merk denkt dat mensen steeds meer momenten in de auto doorbrengen, bijvoorbeeld als ze eventjes aan de laadpaal moeten wachten.
Wat is de prijs van de Kia EV3?
Dat is nog even de grote vraag. Kia wil nog geen prijzen noemen, maar ga er maar vanuit dat ze heel dicht tegen de prijs van de Volvo EX30 willen zitten. Die kost in Nederland minimaal zo’n 37.000 euro voor de versie met 337 kilometer. De prijs van deze Kia EV3 zouden we ergens rond de 40.000 euro zoeken, het liefst nog een stapje zuidelijker. De tweede helft van dit jaar moet ie verschijnen.
Verder zijn de bekende foefjes aanwezig. Je zou een Airfryer kunnen aansluiten op de auto of met deze Kia EV3 andere EV’s kunnen opladen. ChatGPT helpt je met de moeilijke vragen des levens en bij een latere update kun je diverse thema’s downloaden voor het infotainmentsysteem. Bijvoorbeeld van je favoriete sportteam of van Marvel.
7 reacties op “De ‘goedkope’ Kia EV3 is de nachtmerrie van de Volvo EX30”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Nederlanders kopen minder auto’s, maar nu wel meer EV’s dan benzineauto’s

Is de Kia EV3 de volgende EV die je op elke straathoek gaat zien? (review)

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Neem vooral geen KIA EV mijn EV6 (AWD) van bijna 60K staat al meer dan 1,5 maand te wachten op onderdelen o.a. een ICCU.
Als je het over slechte dealerorganisatie hebt moet je even daar kijken. Niets op voorraad en meer dat 1100 KIA en Hyundai in Nederland langdurig in de wacht zonder onderdelen. Dat zal maar je privé auto zijn. Wordt keurig uit de pers gehouden.
Overigens wordt steeds weer het brand in fabriek boot onderweg verhaal afgespeeld…
Met mijn Tesla nou geen problemen mee..
Net van de garage gehoord de KIA ev3 short range basismodel komt op 39.000. Dus duurder dan de Volvo !
Klopt, ook gehoord. Wel heel raar gezien deze dan op dit moment duurder is dan de EV6 vanwege de aanbieding die nu loopt en de duurdere versies boven de 45.000 uitkomen en dus geen subsidie mogelijk is. Vraag me ook af waar ze dan de EV4 en 5 willen plaatsen, zit niet veel marge meer tussen de EV3 en EV6.
Dan hebben jullie dat verkeerd gehoord. Kia EV3 in de Air uitvoering gaat precies €36995,- kosten en als je hem voor 30 sept besteld krijg je de metallic lak gratis.
Voor 3k meer heb je een tesla model 3. Met meer bereik en meer ruimte. Meer opties.
Per ongeluk weer een naam van een van je pseudoniemen ingevuld?
Je vergat ook nog een paar zaken in je Tesla opsomming. Want voor meer geld krijg je ook de slechtste bouwkwaliteit die er te koop is, betrouwbaarheid die bij het allerslechtste hoort, een niet bestaande service afdeling -die je gezien het gebrek aan betrouwbaarheid wel zou willen- en puur subjectief een foeilijke auto.
Want voor meer geld krijg je ook de slechtste bouwkwaliteit die er te koop is, betrouwbaarheid die bij het allerslechtste hoort, een niet bestaande service afdeling -die je gezien het gebrek aan betrouwbaarheid wel zou willen……
man ,man wij rijden hier al 6 jaren met een 6 tal tesla’s rond , en ik voel het echt gene (foeilijke auto). anders gezegd stel dat het zo een foeilijke auto is dan stel ik mij de vraag waarom deze nog worden aangekocht door leasing frima ’s .
ik ga er van uit als een of meerder leasing frima hopen klachten krijg over een slechtste bouwkwaliteit & niet bestaande service afdeling enz….
ik deze onmiddelijk uit mijn aanbood verwijderd
nu terug naar uw opmerking , ik geeft toe dat alles nog beter kant zeker weten maar dit geld voor alle merken onder tussen
er is geen enkel merk die er met kop en schouder boven steekt en ik weet waarover ik spreek