
Na een paar maanden van krimp is er goed nieuws te melden: er worden weer meer auto’s verkocht. De cijfers van de autoverkopen van juli 2025 zijn binnen en er is zowaar goed nieuws uit de branche. In Nederland zijn er afgelopen maand 28.986 nieuwe auto’s verkocht. Als we kijken naar dezelfde periode vorig jaar, is dat een stijging van maar liefst 9 procent. Een van de merken die gaan als een speer is Skoda, en in dit geval lijkt dat een beetje ten koste te gaan van Volkswagen.
Nu mocht dat ook wel, want het ging niet al te best in 2025. Sterker nog: ondanks een goede score in juli staat de teller nu nog op 211.423 registraties. Vorig jaar waren dat nog 219.901 exemplaren, dus 3,9 procent meer. Kortom, het lijkt erop dat dat gat gedicht gaat worden. Naast de totale verkoopcijfers vielen ons nog een paar dingen op.
Autoverkopen juli 2025: best verkochte merken
Nederland is een echt Kia-land. De Zuid-Koreanen staan fier bovenaan. Ze hoefden niet eens vlak voor het einde van de maand nog een paar auto’s te registreren, zo groot is de voorsprong. Daarachter is het wel spannend. Wat vooral opvalt, is dat Skoda heel dicht op de hielen zit van Volkswagen. Nu zit Toyota er nog tussen, maar gaat het moment aanbreken dat het dochtermerk het moedermerk voorbijgaat?
Ook in Duitsland zit Skoda er behoorlijk dicht achter, ondanks een kleiner modelgamma. Het is al jaren bekend dat je bij Skoda Volkswagen-techniek krijgt voor een aantrekkelijkere prijs. Nu auto’s bijzonder prijzig zijn, is dat een goed aankoopargument. Daarnaast zijn er maar weinig kopers die de communistische jaren van het merk nog kunnen herinneren. Sowieso gaat Skoda lekker. Bloomberg wist pas te melden dan het Tsjechische merk momenteel winstgevender is dan Porsche.
Positie | Merk | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Kia | 3.649 | 12,6% |
2 | Volkswagen | 2.522 | 8,7% |
3 | Toyota | 2.391 | 8,2% |
4 | Skoda | 2.145 | 7,4% |
5 | BMW | 1.626 | 5,6% |
Autoverkopen juli 2025: best verkochte modellen
Dit is wel wrang. Dankzij Europese regels heeft het voor automerken geen zin om kleine, betaalbare auto’s te maken. Terwijl de markt daar dus wél om vraagt, want de Kia Picanto staat op nummer 1. De Picanto wordt enorm belast: op de goedkoopste zit al 4.120 euro BPM. Dat is ongeveer het BPM-bedrag dat ook wordt geheven op de Porsche Cayenne Turbo GT E-Hybrid. Goed nieuws voor Ford, dat lekker veel exemplaren van de Kuga heeft weggezet. Wellicht een paar politieauto’s?
Positie | Model | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Kia Picanto | 1.037 | 3,6% |
2 | Kia EV3 | 813 | 2,8% |
3 | Skoda Elroq | 764 | 2,6% |
4 | Ford Kuga | 680 | 2,3% |
5 | Kia Niro | 640 | 2,2% |
En alleen de EV’s dan?
Er komt een tijd dat dit lijstje overbodig wordt. Elektrische auto’s staan al in de normale top 5, dus die zie je hier weer terugkomen. Wat wél opvalt, is de val van Tesla. De verkoopcijfers van de Model Y hollen achteruit. De auto staat nu op een gedeelde vierde plaats. De Model Y was geregeld de bestverkochte auto van Nederland, maar nu niet. Nu fluctueren verkoopcijfers bij Tesla wel vaker vrij hevig, maar het gaat niet zo goed als vorig jaar.
Positie | Model | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Kia EV3 | 813 | 9,1% |
2 | Skoda Elroq | 764 | 8,6% |
3 | Renault 5 | 336 | 3,8% |
4 | Audi Q4 E-Tron | 280 | 3,1% |
4 | Tesla Model Y | 280 | 3,1% |
5 | Volkswagen ID.3 | 257 | 2,9% |
Brandstoftype
Als we kijken naar de aandrijflijnen: verreweg de meest populaire vorm is de hybride. Nu is dit ook de meest brede vorm. Hybride kan tegenwoordig van alles zijn. Dus een elektrische met range extender is officieel een hybride, maar een benzineauto met een kleine elektromotor ook. Diesel is nauwelijks nog in trek, behalve bij een paar dinosauriërs. Over het algemeen zijn dat auto’s voor mensen die écht veel kilometers maken en het geld ervoor over hebben. Lpg is bijna dood.
Positie | Brandstoftype | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Hybride | 15.019 | 51,8% |
2 | Full EV | 8.929 | 30,8% |
3 | Benzine | 4.501 | 15,5% |
4 | Diesel | 474 | 1,6% |
5 | LPG | 63 | 0,2% |
Jammer van je VAG ervaring. Maar men blijkt hardleers. Met name op automagazineredacties…. De spreekwoordelijke Deutsche grundlichkeit gaat misschien nog op voor wasmachines maar zeker niet voor autos. Veel plezier met je Subaru. Dat is zeker Japanse grundlichkeit.
Ik rij nu een skoda met verbrandingsmotor, ik heb de nieuwe Elroq bewonderd, van buiten prachtige auto, maar dan stap je in, kijk je tegen een giga scherm aan, ik kreeg direct een afknapper, nu wij gaan voor de Kia ev3 een wat kleiner scherm, wat mooi opgaat in het geheel.
Tesla heeft ook al zo’n groot lelijk scherm!
Kunnen we ophouden met het gezaag over betaalbare auto’s?
Die zogezegde betaalbare auto’s zijn enkel inzetbaar voor moeder en oma’s en opa’s.
Roep beter auto’s moeten betaalbaar worden.
Wat ben je met een auto van 25.000€ als je niet eens kan snel laden.
Dat mensen geen geld meer hebben bewijst ook de ev ranglijst. Kopen van een uitgeklede auto lijkt heel fijn. Tot je stil staat als je de opties er bij neemt je duurder uitkomt dan een grotere ev met meer bereik.
Wij hebben net onze reis achter de rug en wat was het een plezier om met een ev op reis te gaan!
Op reis in de Alpen wat een plezier geen roeren in de bak of constant op de rem gaan.
Stoompedal indrukken en lossen. Laden? een verademing! 2uur rijden dan 10min stoppen kids korte plaspauze en doorgaan. no stress en geen gezeur.
Te plaatse hotel met lader en bij grote trips even 5min pauze invoegen het is tenslotte een ev met kleine batterij.
Als onze overheid zijn zakken niet anders kan vullen pakken ze de automobilist met hogere BPM of het verhogen van de belasting op de goedkoopste en schoonste brandstof LPG!
Kan er een anti-zeur filter voor deze website komen?
Heb 35 jaar lpg gereden. 12 jaar geleden over gegaan op diesel. Een diesel rijdt fijner zeker door het hoge koppel bij lage toeren. Nadeel, storingen van egr systeem voor schonere uitlaatgassen.
Lpg. Altijd een schone motor. Nooit problemen gehad met de motoren en reed er tot 345.ooo km mee. Is de meest schone brandstof. Enige nadeel minder bagage ruimte en wat meer gewicht achterin. Politiek en techniek gaan niet samen. Iedereen zou met een lpg hybride moeten rijden. Is de perfecte combinatie.
Helemaal mee eens. Ik rijd al meer dan 40 jaar LPG is beter voor de motor vanwege geen koolafzetting binnenin en vermogensverlies te verwaarlozen. Motor gaat veel langer mee en zonder problemen. Enige probleem is dat overheid er te weinig aan verdient. Ik ben trouwens op zoek naar andere auto waar ook caravan mee getrokken moet worden. Ik lees veel review en testen. Er lijkt nog maar weinig goeds te koop. Ik overweeg Mazda CX5.
LPG wordt zwaar ondergewaardeerd, alsof het slecht zou zijn (wat het niet is) rij al jaren op LPG lekker zuinig en goed voor de portemonnee maar ja als je door zogenaamde kenners en de media steeds maar hoord dat het niks is ga je dat ook niet gebruiken want het is wel nog steeds de schoonste brandstof met bijna geen uitstoot, maar ga vooral lekker met ze allen bij een laadpaal in de rij staan gooi ik hem effe vol voor een paar tientjes en ga weer lekker 700 km verderop alvast
Ik rij gecombineerd lpg en benzine. Bevalt geweldig, ook omdat ik de hogere belasting er makkelijk uit haal!
Is je ene tank bijna leeg, dan kun je overschakelen op de andere tank.
En idd : geen gedoe met laad wachttijden , maar….lekker karren met minder uitstoot.
Stoppen met negatieve berichten over lpg dus!
Houden jullie nou ook een op TG. Volkswagen techniek voor een Skoda prijs? Alsof dat een kwaliteitslabel is…totaal overschat helaas ook door jullie weer. Ratelende sjoemeldiesels, rammelende kettingen, haperende automaten, ‘Franse’ electronica problemen, hybride helshoge garagerekeningenzonder coulance en olieverbruik van een moderne windmolen. Ooit zei een VW bobo toen een interviewmicrofoon per ongeluk nog aan stond: VW’s hoeven het maar een ton vol te houden, dan gaan ze uit de lease ….dus hou eens op met dat gedweep over die kwaliteit. Het is geen kwaliteit, maar mazzel als je er weinig gedoe mee hebt. En lpg dood? In de media ja. Al sinds de jaren 70 stelselmatig genegeerd als schoonste brandstof die er is. En gewoon nog nieuw te koop. Had van jullie eigenlijk meer verwacht in plaats van jullie collega’s beetje nablaten.
Je hebt gelijk Jan….als Audi liefhebber kan ik helaas bevestigen dat ik dit jaar afscheid heb genomen van 3 Audi d uit mn verzameling ..waarom ? Electronica problemen,en een Audi a3 die nog geen 200000km wist te halen….mn vw golf uit 1985 met een zelfde motor in de basis haalde wel de 4 ton zonder olie gebruikt te hebben…en log ? Dat is de schoonste brandstof alhoewel ik nooit begrepen heb waarom we in aardgas land Nederland nooit op aardgas hebben gereden….had het hele uitstoot verhaal niet gespeeld….
Ik reed ruim 25 jaar VW steeds een nieuwere. De laatste een Passat 1.9 rode TDI gekocht voor veel geld bij VW dealer. Was achteraf lesauto. Veel problemen mee gehad, VW dealer gaf al snel niet meer thuis en zowel Pon als Bovag verwezen naar dealer. Gelijk gehaald via Arbitragecommissie. Voor mij nooit meer een VAG. Nu 2e hands Subaru al 10 jaar en ruim 150.000 km, slechts een enkele reparatie mede vanwege hoge km stand nu 280.000 km. VW heeft zich goed in de vingers gesneden, andere had ik nu een nieuwe Passat of Tiguan gekocht.
Dank Loekie. En balen van je Audi. Echt prachtige autos maar betrouwbaar of kwalitatief hoog….mwa. als je geluk hebt. En klopt helemaal qua (aard)gas. Gemiste kans voor NL.
Ha,ha,ha,……Tòen was autorijden nog héél gewoon en verderfelijk verslavend….V 8 op LPG…. Héérlijk…. èèn maal het genot gehad èn geproefd…
The good times are lost…today in every EV…Bah….
Heb al ruim 30 jaar een V8 7,7 lier op LPG nooit wat aan LPG systeem gehad in 130.000 km. Recent uit voorzorg alleen LPG filter vernieuwd. Heb tijdje geleden blok eruit gehad vanwege vervangen uitlaatspruitstuk, meteen ook carterpakking vernieuwd, blok van binnen geheel schoon !
Sinds 2 maand mag ik een nieuwe Kodiaq diesel via grijze import uit Duitsland zakelijk rijden. Hiervoor in 3,5 jaar 300k kilometers in een2021 Octavia diesel gereden.
Er gaat niets boven het rijden van een koppelrijke diesel alleen wordt dit door de overheid bijna onmogelijk gemaakt
Lpg was altijd de schoonste brandstof…
Dingen die ooit iets waren zijn dat niet meer Harry, gelukkig blijft Duran Duran altijd top 3 in je geheugen.
Alsof lpg ouderwets is.,. Fantastische brandstof!! @Trans zoef jij maar lekker in je spionage chinese EV waarvan je de naam niet kunt uitspreken.. Genieten wij lekker van Duran Duran in onze V8 op LPG. Toedels