Een nieuw jaar, een nieuwe pot subsidie voor elektrische auto’s. Er is 58 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de SEPP-regeling, waarvan er in de eerste maand al bijna drie miljoen euro is vergeven. Dit is terug te zien in het aandeel van EV’s bij de autoverkopen van januari 2024: meer dan een kwart van de nieuwverkochte auto’s in Nederland is elektrisch.
Uit de cijfers van de Bovag blijkt dat bijna zeventig procent een elektromotor heeft, eventueel naast een benzinemotor. De hybride aandrijflijn is het populairst met 43,9 procent van de verkopen. In aantallen zijn dat trouwens ruim 15.000 auto’s. Er worden nog wel meer benzineauto’s verkocht dan EV’s, maar het scheelt niet meer veel: 10.175 benzineauto’s tegenover 8.713 elektrische auto’s.
De wereldleider is ook in Nederland de baas
Samen met Lexus verkocht Toyota wereldwijd 10,3 miljoen voertuigen in 2023, wat genoeg was voor de titel ‘Grootste Autofabrikant ter Wereld van 2023‘. In Nederland gaat het merk goed van start met de meeste registraties in 2024. En dat komt niet door de EV’s: Toyota verkocht 71 stuks van de bZ4X. De best scorende Toyota is trouwens de Yaris Cross met 734 stuks.
Het bestverkopende model is nog steeds de Model Y van Tesla met 1.141 nieuwe geregistreerde auto’s. De grote Tesla wordt op de voet gevolgd door eveneens een EV, Volvo XC40 Recharge. Daarvan werden er 1.102 verkocht terwijl er van zijn hybride-variant maar 35 stuks geregistreerd werden.
Kwamen er nog wat leuke auto’s bij in januari?
Genoeg over het spul voor de normale man, eens zien wat voor geinigs erbij gekomen is in Nederland. Rolls-Royce begint het nieuwe jaar goed. Er werd in januari één Ghost verkocht en maar liefst drie Spectres. Het merk is hard op weg om het aantal verkochte auto’s van vorig jaar te evenaren of te verbreken. Dat zijn er maar twaalf, maar toch.
Net als Rolls-Royce loopt Bentley ook goed in de eerste maand van 2024. Er gingen vijf Bentayga’s, zes Continentals en vijf Flying Spurs weggezet. Verder verwelkomen we drie nieuwe Ferrari SF90’s, een Lamborghini Huracán, een Aston Martin DBS, een Maserati GranTurismo en 85 Porsche 911’s.
Bestverkochte automerken in januari 2024 in Nederland
- Toyota – 2.896
- Hyundai – 2.687
- Skoda – 2.629
- Volkswagen – 2.534
- Volvo – 2.315
Bestverkochte auto’s in januari 2024 in Nederland
- Tesla Model Y – 1.141
- Volvo XC40 – 1.137 (waarvan 1.102 elektrisch)
- Hyundai Kona – 877
- Skoda Octavia – 786
- Volkswagen Polo – 739
Bestverkochte elektrische auto’s in januari 2024 in Nederland
- Tesla Model Y – 1.141
- Volvo XC40 – 1.102
- Tesla Model 3 – 458
- Jeep Avenger – 427
- Skoda Enyaq – 352
Aantal verkochte auto’s per brandstofsoort
- Hybride – 15.107
- Benzine – 10.175
- Elektrisch – 8.713
- Diesel – 263
- LPG – 219
Maarten heeft op 3 februari 2024 geschreven:
En ook in Januari is het bestverkochte model een Tesla. Begrijpelijk. Zal wel een dipje krijgen ergens in het tweede deel van het jaar wanneer de face-lift aangekondigd wordt.
Charles van Baalen heeft op 3 februari 2024 geschreven:
Bij elk nieuwsbericht dat je ook maar een beetje kan draaien naar iets dat positief is over Tesla, kom je weer met je propaganda. Waar komt dat obsessieve gedrag vandaan? Word je ervoor betaald? Heb je iets te compenseren? Andere problemen? Het is in ieder geval erg vreemd gedrag.
@maarten heeft op 3 februari 2024 geschreven:
Zelfs na bizarre kortingen staat Tesla met de hakken over de sloot in de top 10 van merken. Dit belooft niet veel goeds voor de toekomst want die lage marges zijn niet houdbaar.
maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
“Dit belooft niet veel goeds voor de toekomst want die lage marges zijn niet houdbaar.”
Ooh interessant, Niet houdbaar want?
Ik zie namelijk dat Tesla in 2023 weer miljarden aan nettowinst heeft gedraaid, hoe kan dat dan?
Spam filter heeft op 3 februari 2024 geschreven:
Niemand, echt niemand, zit op die automatische Tesla spam van je te wachten.
Freek heeft op 3 februari 2024 geschreven:
@spam filter, dit doet hij bij Autow33k ook met copy/paste dezelfde reacties als hier. Net als een Jehova. Het is geen verrassing dat hij daar er net zo om uitgekotst wordt als hier.
maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
In tegenstelling tot autoweek, is het publiek daar van een hele andere samenstelling. Daar krijg je inmiddels al behoorlijk tegengas wanneer je onzin praat. Heerlijk als het over feiten gaat en niet over gevoel.
Dit is denk ik de laatste plek waar jullie klimaatontkenners nog “ja” naar elkaar kunnen knikken in een veronderstelde meerderheid right?
Tesla blijft. En Topgear zal er over blijven schrijven. Het is aan jullie om dat te accepteren of nog jarenlang geïrriteerd te blijven over Tesla en anderen te verzoeken nooit meer over jullie triggerwoord te schrijven omdat jullie daar gevoelig voor zijn.. Stelletje overgevoelige kereltjes..
@maarten heeft op 6 februari 2024 geschreven:
Er is er hier maar eentje overgevoelig en dat ben jij. Zodra jij een keer tegengas krijgt als je weer eens onzin praat dan ga je in de aanval en zijn anderen een ‘stelletje overgevoelige kereltjes’. Je kan beter een keer in de spiegel kijken of, nog beter, een keer met een psycholoog in gesprek gaat. Met dit soort gedrag is het duidelijk dat je ergens een probleem mee hebt.